mammaE2011 skrev 2011-04-13 10:36:29 följande:
Är det någon som tänker på/ är orolig över att barnet inte kommer vara friskt när det föds? Läste att av de 100.000 barn som föds varje år i landet får 200 barn en CP-skada. Jag tycker det låter mycket. Och nu när man är så nära förlossning och man gått så långt och allt har kännts bra. Jag vill ha ett friskt barn :( Någon mer som är orolig?
Jag har ju varit i situationen att få ett sjukt barn, dock var det inget vi visste på förlossningen eller innan dess. Men visst, det är oerhört mycket ens barn kan drabbas av och mycket av det kommer aldrig synas på några undesökningar eller tester innan man får barnet. Och vissa skador uppstår ju under själva förlossningen.
Självklart tänker vi på det ibland och jag tror jag oroar mig mer än innan men jag känner också att det inte är något som helst man kan göra åt det. Är det mitt öde att få ett sjukt barn till så kommer det hända och är det meningen att barnet ska vara friskt, då är det så. Men självklart vill väl alla föräldrar få ett friskt barn och att barnet ska få vara friska resten av livet. Och även om statistiken bara skulle vara 1 på miljonen så skulle du säga det till den miljonte föräldern med det sjuka barnet så spelar det ju ändå ingen roll, deras barn är sjukt ändå, oavsett siffror och statistik.
Så helt enkelt, jag vet om att riskerna finns, det finns risker för mamman också vid graviditet och förlossning, men jag har bestämt mig för att försöka förhålla mig positiv. Annars tror jag att man mentalt kanske går under. Men ibland tänker jag självklart; skulle jag orka en gång till? Svaret är ja för måste jag så måste jag och då finns där liksom inget annat val. Men jag ber till Gud att det inte händer och att vi ska få uppleva hur fantastiskt det är att ha en frisk liten krabat och få se sitt eget barn växa upp.
Lovelyness skrev 2011-04-13 10:34:24 följande:
Måste bara fråga er om någon har problem med händer som somnar/domnar bort när ni sover?
Jag domar inte när jag sover men jag har en "domningsmönster" när jag är vaken. Det börjar med höger sida av läpparna, så kallat halva munnen och halva ansiktet. Sedan övergår det till höger hand en stund för att sedan försvinna. Det var exakt samma rutin under förra graviditeten och kan komma någon gång i veckan eller varannan vecka. Kan även ibland känna att ens privata delar

domnar bort och även att synen är påverkad. Men allt detta är tydligen just på grund av trycket på nerverna och mitt försvann helt efter förra förlossningen. Dock känns det ju allmänt konstigt.