• FruganH

BF maj 2011

Har inte heller känt av hicka så ofta. Kanske 3-4 gånger sammanlagt. Häromdagen kunde maken känna bebisen hicka utanpå magen Glad det var lite kul.

Igår var det världens hålligång i magen. Låg i soffan och tittade på film och både jag och maken skrattade gott åt magen som riktigt böljade vid sparkarna. Bebisen var vaken rätt lång stund och kickade loss ordentligt.
    Den verkar vara mindre blyg nu med, så den fortsätter sparka även om man håller handen på magen och så. Innan har jag knappt sett eller fått känna på utsidan, för den slutade alltid så fort man tittade dit eller la handen på. Men nu har maken känt och sett en hel del ordentliga karatesparkar. Är så underbart att se hans ansikte när han får känna och se. Han blir så glad och helt till sig Tungan ute

• FruganH

Mår också illa en del. Men inte så farligt att jag kräks (tack och lov). Har ju klarat mig bra från illamående genom hela graviditeten. Lite småillamående i början, men absolut ingen fara. Är väldigt tacksam över det eftersom jag verkligen hatar att kräkas. Det är nog bland det värsta jag vet Obestämd

I eftermiddag är det dags att ta sig till BM igen för koll av urin och blodtryck. Ska även fråga om min snabba viktuppgång nu sista tiden... Får se hur det verkar. Haft lite ont i huvudet idag och även lite flimmer.
    Det är skönt att äntligen kunna slappna av lite iallafall när man inte behöver stressa på jobbet hela dagen. Hoppas verkligen att det hjälper att vara hemma och försöka vila.

Köpte "ny" bil igår med Glad Köpt på bilfirma, en Renault Mégane från -07.
    Har en Nissan Micra sen innan och det blev vääääldigt trångt om man skulle ha i vagnen, så nu är vi kombiägare istället. Ska hämta bilen på måndag, så nu ska vi bara försöka få sålt Micran så snart som möjligt.

• FruganH
    TeosMamma skrev 2011-03-01 12:22:18 följande:
    Som jag minns så är tyvärr vätskeansamling, svullnader och snabb viktuppgång symptom på HF men det är också sånt som kan hända denna tiden i graviditeten. 
    Jag har svullnat upp mycket nu, men började bli svullen jättetidigt och har inte haft giftasringar på 5 månader, ska nog börja med stödstrumpor...

lycka till i em hos BM, skönt satt du äntligen kan få vara hemma och vila!

Jo, har också läst det nämligen. Därför jag ville höra hur det var för er andra. Om ni börjat samla vätska och så och jag verkar ju inte vara ensam om det. Tycker viktuppgången är det konstigaste egentligen. Sist BM frågade om vikt var jag i v25 om jag inte minns helt fel. Då hade jag gått upp sammanlagt 6 kg sen jag vägde mig när jag fick reda på att jag var gravid (v4-5 typ). Sen dess har jag gått upp 8 kg. Känns väldigt mycket på bara typ 5-6 veckor när jag innan bara gått upp 6 kg på 20 veckor... Hmm..
    Jaja, får väl ta upp det med BM idag och se vad hon säger om det. Känns inte jättekul att gå upp en massa i vikt iallafall Obestämd Men man får väl jobba på hårt sen så kanske man lyckas gå ner det igen.
  • FruganH

Har en annan fundering kom jag på Glad

Har några gånger på nätterna fått som mensvärk som håller i sig ett tag, släpper och kommer tillbaka. Kan det kanske vara förvärkar? Har ju inte direkt känt några sammandragningar eller så innan under graviditeten.
    När det var som "värst" höll det i sig någon/några minuter, gick över och kom sedan tillbaka igen efter kanske 5-10 minuter. Så höll det på i drygt en timme.

Nej, nu ska jag göra mig iordning och ge mig av till BM. Ska bli skönt med lite frisk luft med.

• FruganH
    Jean skrev 2011-03-02 06:14:30 följande:
    Ar lite sma irriterad pa BM som tog emot mig idag... Sa jag maste skriva av mig nagra rader.... Det var samma BM som forst tog emot mig nar vi akte in till sjukhuset forra veckan och satt pa maskinen fel och ett alarm gick och hon fick gora om de fran start och sedan la mig rakt pa rygg vilket en anna BM kom in och andrade.

Sa jag blev inte overlycklig nar jag sag henne idag.... Men tankte ok de gar nog bra. Hon presentera sig inte sa jag vet inte hennes namn. Och de forsta hon sager ar sa du ar i vecka 19......................... Ehhh.... Inte riktig...... 32 veckor pa fredag. Prata lite om min halsa och jarn tabletterna jag ater och hon sa till mig att ata mer kott och jag sa att de blivit lite lite pa sistone for jag tycker verkligen inte om overstekt kott utan ater de garna medium. Och hon rekomenderade mig att ata medium stekt kott. Ingen fara alls.... Ehh..... Har jag missat natt? Sen fragade jag hur daligt de vara att sova platt pa ryggen som jag har fatt en tendens att gora nar jag val somnat, och de var ok att sova pa rygg, hur som bara jag var bekvam.... konstigt att alla sager de motsatta.... Listan kan gora lang. Enligt henne hade i alla fall mitt sf matt gatt fran 27 till 33 pa 4 veckor och jag tror de var 29 for 2 veckor sedan och jag har inte gatt upp alls mycket i vikt sa jag kan garantera att hon matte fel for de kandes inte lika nogrant och likadant som dom andra BM har matt. Kul.... Jatte irriterad.... Henne kommer jag kasta ut om hon ar dar nar jag ska foda annars byter jag sjukhus. Sorry de blev lite langt.... kanns i alla fall lite battre.... =)

Angaende sammandragningar sa far jag dom ofta som nar jag gar for snabbt eller bojer mig ner eller liknande. Har dock inte kannt av dom. Men hade lite molande "mens" vark harom kvallen i sangen.... Ingen aning om de var en vanlig sammandragning eller vad... Nu blir de slapp i soffan och en film.
    Låter inte direkt som nån jättevettig person.
    Men jag tänkte på det där med SF måttet. Det spelar ju ingen roll om du gått upp i vikt eller inte. Man mäter ju livmodern och den växer ju även om du inte går upp i vikt (eftersom bebisen växer). 
    Sen kanske det är som du säger ändå att hon inte mätte som alla andra. Tycker inte SF mått på 33 cm i v32 låter helt orimligt, men vad vet jag Glad
    Hoppas iallafall du får en BM som du trivs bättre med sen under förlossningen. Annars får du försöka byta! Man vill ju inte behöva ligga och känna att man inte trivs med BM just då.
  • FruganH

Åsasåsa: Min rand kom också helt plötsligt. Och den syns bara från naveln och upp.. Så det är nog olika från person till person.

• FruganH

V31+5 idag, helt otroligt att man snart går in i v33! Men skönt att det går framåt.
    Var hos BM idag. Blodtrycket har stigit något (trots vilan) men inte så högt att hon blev väldigt orolig. Ingen äggvita, bra socker. SF var 32 cm och bebisens hjärtljud låg på 144. BM tyckte det kändes som att bebisen låg med huvudet ner vilket låter troligt eftersom den mest sparkar högre upp i magen numera.
    BM såg att jag börjat svullna ganska mycket och jag har ju gått upp mycket nu på väldigt kort tid. Det oroade henne lite, men ska ju ändå träffas rätt ofta nu så det är ju bra. Händer nåt så upptäcks det ju i tid (förhoppningsvis).

Frågade lite om mensvärken jag haft under nätterna/på morgonen och hon sa att det kan vara förvärkar. Frågade om hon tyckte man kunde ta en värktablett och då tyckte hon att om det gör så ont så kanske man bör kolla tappen så den inte påverkats. Skulle avvakta och se, ska ju ändå tillbaka igen nästa vecka.

Sen idag när jag var ute med maken och hunden på promenad kom det en hel del förvärkar. Vissa gjorde så ont att jag var tvungen att stanna och andas. Har inte direkt känt så mycket under promenader tidigare, då har det bara varit sammandragningar. Hmm.. Jaja, ska vila i soffan resten av kvällen har jag tänkt så blir det väl bättre.

• FruganH

Har fått papper från Försäkringskassan nu där de räknat ut min SGI.
    Får man papper från dom sen som man ska fylla i för hur många dagar per vecka man vill ta ut? Eller är det något man fixar själv på hemsidan och skickar in?
    Nån som vet?

• FruganH
    jakeline skrev 2011-03-11 16:11:34 följande:
    du kan göra antingen via papper eller hemsidan. jag gjorde via hemsidan och tyckte det var smidigt. 
    Okej, tack. Ska gå in på deras hemsida och kolla då Glad
    Men får man någon bekräftelse sen eller får man bara pengar och utbetalningsavi när det är dags?
  • FruganH

Tror jag håller på att bli knäpp. Fick bara en sån konstig känsla förut och den vägrar släppa. Började med en knepig känsla i magen. Inte ont eller bebisen som rörde sig, utan konstigt bara. Kan inte beskriva den.
    Det känns bara som att något är fel.
    Har känt bebisen röra sig, senast för några minuter sen, så det är säker ingen fara alls och jag har ju som sagt inte ont utan det känns "fel" bara. Börjar snart gråta...

Känns onödigt att åka in och kolla eftersom det som sagt inte gör ont eller något och eftersom bebisen rört sig. Ska ju till BM imorgon om inte annat. Behövde nog bara skriva av mig lite.
    Fasen att man ska behöva oroa sig hela tiden. Nu får man oroa sig resten av livet för det här lilla pyret!

Svar på tråden BF maj 2011