Inlägg från: Tid för barn 75 |Visa alla inlägg
  • Tid för barn 75

BF maj 2011

Jean skrev 2010-09-07 01:05:01 följande:
    Jag har ocksa gatt hos IVF och hade precis bokat tid for F.E.T nar jag plussade! Sa jag hann bara med pergotime behandling. I morgon ska jag tillbaks pa min forsta scan och hoppas pa att fa se den lilla eller om de kanske ar tva. Har ni ocksa storre chans for tvillingar??
    Ska bli intressant att se om du går över, som jag eller ej! Man tycker att det borde vara mer exakt vid IVF, men å andra sidan så kommer barnet som regel ut när det är redo

Vi/ jag fick tillbaks 1 ägg, så chansen till tvillingar är inte större än normalt. De tinade upp 2 ägg, men det ena höll inte måttet.

Var inte uppsvälld i magen under min första FET, men nu är magen som en ballong.  Väldigt konstigt, eller kanske inte?
  • Tid för barn 75
    Jean skrev 2010-09-08 03:02:35 följande:
    Ok, ja da kanske de inte ar san stor chans pa tvillingar....

Min mage har varit uppsvalld sedan jag blev gravid, kanns som den ar storre an vad den ar.

Tre timmar kvar till mitt forsta ultraljud, ar super nervos.... Vill vill vill sa garna att allt ska vara toppen dar inne!!
    Hur var det, gjorde du ett FET eller ett ET? Härligt att ul-kollen gick bra!!! Väntar med spänning på min vul som jag får vänta på i 2 veckor till.
    ...................................................................................................................................................................................................
    Ang. andras inflikningar om vart man kan boka ultraljud osv. :
    Det råder annars delade meningar om det där med ultraljud. Jag är av den åsikten att man inte bör göra extra ultraljud än man behöver, då man inte vet hur fostret påverkas. Så jag hade hellre väntat till rutin- kollen.
    Jane C skrev 2010-09-08 09:04:20 följande:

Behöver råd!! Mår så förbannat illa...påbörjade v 7 idag tänk om det inte går över???? sen v 4 har illamåendet funnits där men nu blir det mer och mer ihållande jag blir galen.....
    har inte kräkts men har kväljningar. Vill inte berätta på jobbet än hur fan gör man???? Känns på tok för tidigt...men kanske mitt enda val om detta fortsätter....vad har ni för tips?????

Jag hade ringt bm och rådfrågat henne. Har läst att B6-vitamin kan hjälpa mot illamående, men ta inte det utan att först rådfråga din bm! Annars vet jag inte. De där avsmaks o illamående-känslorna är ju en vanlig del av graviditeten, tyvärr. Jag stod ut med det på jobbet, men det beror ju förstås på till vilken grad illamåendet
    ligger. Minns att det var som värst för mig under vecka 8 under min senaste grav. Men som tur (?) kulminerade det över julhelgen så jag låg då nerbäddad och var ändå ledig från jobbet Men alla har inte sån tur. Vet inte vad du ska göra, du låter desperat - hoppas du finner någon lösning.
  • Tid för barn 75
    skalbagge skrev 2010-09-08 17:24:08 följande:
    Jag tycker det är ganska naturligt att vilja gör ett VUL om man varit med om MA och är orolig. I januari fick jag MA och hade jag inte gått på VUL i vecka 8 hade fostret kunnat legat kvar därinne till vecka 18 dött utan att komma ut. Vet ärligt talat inte om jag skulle klarat av smällen om jag hade kommit vecka 18 och fått veta att fostret var dött sedan vecka 6. Var har du läst att man inte vet hur fostret påverkas? Allt jag har hört när jag har frågat barnmorska och ultraljudsläkare är att det INTE påverkar fostret negativt med ultraljud, som sagt var har du hört det?  
    Det finns vissa studier och rapporter om att fostret KAN påverkas på olika sätt, men med detta som med allt annat så får man göra en egen bedömning utifrån sin egna situation.  Det ska finnas en del skrivet om det på internet, men jag har inte fördjupat mig i det hela. Har hört att vid många ul kan fostrets barnets födselvikt bli lägre samt att hjärnan kan påverkas. DOCK vet jag inte om det senare handlar om UL eller VUL eller både och.

Jag är absolut ingen expert på detta, men utifrån min egen bedömning om vad jag hört och läst. Då ser man att man inte helt säkert kan veta om fostret verkligen inte påverkas negativt. Därför är jag hellre försiktig, -om jag kan! -  och gör färre ul /vul. Jag har för min del beslutat att göra ett KUB-test (sker fr c.a v.10-14) hur som helst, i vilket man ju även gör ett lite längre vul.

Förstå mig rätt, jag hade säkert inte heller tvekat att göra ett vul om jag var i samma situation som du, men jag hade inte gjort det  i tidig graviditet utan rimliga skäl eller för att vinna tid innan 'rutin- ultraljudet'.
  • Tid för barn 75
    solouniko skrev 2010-09-09 09:23:08 följande:
    Under min förra graviditet hade jag ingen foglossning alls förutom liite i vecka 39. Nu är jag bara i vecka 7 och har redan lite ont i höfterna och ont som faaasen i svanskotan! Vad kan det bero på? Annars har jag lite molvärk då och då och lite ont i brösten men inte speciellt mycket.. Sist mådde jag superilla redan nu och var jättetrött. Men om man jan må bra och vara pigg är ju det bra såklart, även om mannästan hinner bli orolig
    Samma här gällande tidig bäckenuppluckring, det börjar redan kännas och jag är bara i vecka 6Tungan ute Men man kan inte annat än stå ut. Men så tidigt började det inte under min första graviditet. Annars är magen alltjämt krånglig, jag är hungrig mestadels men har inte mått illa alls. De där smakförändringarna har inte heller dykt upp än, men de kommer nog snart om det blir som sist. Hur som helst: Det är HÄRLIGT att vara gravid igen
  • Tid för barn 75

Oj, vad aktiv denna tråd är, hinner ej med i svängarna - men det beror väl på att jag är en trög oxe

ljusgläntan3030 skrev 2010-09-14 18:07:42 följande:

den här tråden ser knas ut hos mig med, vet inte varför, andra trådar ser ok ut.

kul för er som fått se den lilla på ultraljud!! längtar till mitt...

Fröken Löken enligt den kalendern ska jag få en tjej men min sambo tror att det är en kille..hihi

någon som redan känner på sig vilket kön?

Hmm, jag VET att det blir en tös. Är helt säker. Många töser i släkten och en känsla bara... har redan en underbar dotter på 1 år och under den graviditeten var jag inte bombsäker förrän 2 v före förlossningen. Då bara visste jag. Men nu är jag i vecka 7 och vet redan att det måste vara en till liten mirakeltös. Vi har dessutom gjort IVF (FET) och det sägs att det oftare blir flickor då, att de äggen är mer 'överlevnadsdugliga' - om det kan stämma?
    Fröken Löken skrev 2010-09-14 17:03:46 följande:
    hittade den här roliga i en annan tråd... ni kanske redan har testat men det hade varit kul å se om det stämmer!!

man kan testa med någon uråldrig kinesisk metod om man ska få en flicka eller pojke...

www.familjeliv.se/Vantar_barn/Kalender/flicka...
    Jaha, då blev det bekräftat igen: En tös! Fast , nej jag tror inte på sånt om jag ska vara ärlig
  • Tid för barn 75
    sarasessi skrev 2010-09-14 19:42:28 följande:
    På mig blev det en pojke enligt testen :) Har alltid trott att jag ska få en pojk först, men det återstår att se. Vi har bestämt att inte titta kön. Ska ni?
    Nej, absolut inte ! Bara mer spännande att inte veta (fast jag vet ju redan enligt känslan, ) Ha ha
  • Tid för barn 75

OM ATT TA REDA PÅ KÖNET ELLER EJ: Tänk att man kan känna så olika inför det där med att ta reda på eller inte vilket kön det är. Känner inte ni som väljer att ta reda på könet att 'spänningen' mister lite av sin glans i graviditeten när ni tar reda på könet?

För oss är det bara nej nej, men tur är väl att man är olika! Annars hade det varit en tråkig värld.

VECKA 7...Annars är jag själv i vecka 7 och tröttheten består. Någon annan som är gravid med nr.2 som också är tröttare än under förra grav.?
    Har lite diffust illamående periodvis, det kommer och går. Ingen speciell molvärk, bara ytterst lite nån gång- väldigt diffust. Hade en pytteliten brunaktig flytning i förrgår, vilket oroade mig lite. Men det var mycket lite. Hade dock inte så under förra grav. alls (inga blödningar el sådana flytningar).

• Tid för barn 75

Hej på er! Har inte varit inne här på ett bra tag. Full rulle med dottern och sen har jag de senaste veckorna varit rejält illamående och rapig. Men framförallt så himla trött, 'värre' än förra grav., helt klart. Kanske håller illamåendet på att lätta, känns så senaste dagarna. Hoppas!

Har jag fått hjärnsläpp, eller fanns det inte en BP-lista i denna tråd? Skulle vilja uppdatera mig på den men hittar inte listan... Eller var det en annan tråd...? (Graviditetstokig eller bara allmänt snurrig??? )

• Tid för barn 75

Har också erfarenhet av det där med grav.tecken som minskar. Inte än dock, fy fasen smakförändringarna sitter i och illamåendet likaså - även om det nog var som värst förr förra helgen.

Det går alldeles säkert jättebra Ljusgäntan!
    Var på UL (har gjort FET) för ett par dagar sedan och såg ett litet hjärta slå - Det är verkligen ett mirakel detta vi går igenom!

ljusgläntan3030 skrev 2010-09-27 18:37:31 följande:
    Åh jag är så nervös.. ska på första ultraljudet om två dagar, på onsdag, och jag tycker det känns som att symptomen är mindre, eller inbillar jag mig.. usch.. jag vill bara gå och gömma mig och inte prata med någon tills vi varit och fått beskedet hur det ligger till men det är inte så lätt på jobbet ;)

Jag har bara varit gravid en gång innan och det sluta i mf i vecka 7.. nu är jag i vecka 8 så det är väl för att jag varit med om det jag oroar mig. Skönt att få veta hur det ligger till samtidigt som det känns såå nervöst!!!

• Tid för barn 75

Någon som förresten vet vart man hittar senaste BF-listan inne på denna tråden?? Har letat som en tok men den måste ligga vääääldigt långt bak för jag lyckas inte. Vet inte vem som startade den listan heller, men behöver uppdatera mig på den....

• Tid för barn 75
    Startade en egen lista för syskon i maj - häng med på dit  ni som är på g med barn nr. 2 eller fler och som vill ha koll på hur många vi är, när vi ska ha och hur vi blev gravida samt förstås när vi till slut födde
  • Tid för barn 75
    FruganH skrev 2010-09-27 19:23:37 följande:
    Här är BF-listan.. Den har lagts i en egen tråd för att man ska slippa leta så mycket.

TS: Du kanske kan lägga till länken till BF-tråden i Trådstarten? Så hittar man den lätt Tungan ute
    Tack tack, super! Nu är jag nöjd och kan sova gott Bra idé med att lägga in länken i TS - startkolumn!
  • Tid för barn 75

V.8+5
    Har hänt en del men samtidigt inte... Har mått så dåligt och gör det fortfarande pga. migrän som sitter där som ett ok hela tiden. Käkar tabletter så gott som varje dag. Fick en blödning i förrgår och började storgråta inför dottern ( 13 mån ). Satt där på toa och grät som ett barn för att jag trodde jag skulle få missfall. Dottern börjar då skratta därför att hon tror att jag skrattar och hela situationen är absurd...

Jag ringer S.U (vi har gjort ett FET via IVF) och lyckas få en tid samma dag för ett VUL. Blir så lättad att jag lyckas samla mig. Kommer in och får träffa världens bästa personal som snabbt kollar och konstaterar att den lille/lilla krabatens hjärta slår fint och att den ser välmående ut. PUUUH... är inte van vid blödningar alls. Så var det inte sist. Anknyter till en tidigare diskussion med sign. Skalbagge och kan verkligen instämma i vikten av att få göra ett VUL under sådana omständigheter då man tror att det håller på att gå fel.

Hade ingen stor blödning - men det var blod i trosskyddet och känsligheten under graviditeten tillsammans med oron för att utsätta fostret för migränmedicinen gjorde mig helt utom mig av oro.

Ville bara berätta, kanske fler som blöder lite och är oroliga - nu vet man av egen erfarenhet att det inte behöver betyda att något är fel!

• Tid för barn 75
    Fröken Löken skrev 2010-10-06 12:51:15 följande:
    shi va min mage växer!!!! Är i v 11 (10+1) Jag börjar fundera på om det är som jag är fet eller om jag har räknat fel på vekorna, att jag egentligen blev gravid månaden innan... tog ett test då fast jag fått min mens men det var neg. Mensen var skitkonstig den månaden med bara två dagar (brukar ha fyra) och sen borta i tre dagar för att sen komma lite, lite såntdär (ursäkta) brunt... Jag tog bara ett test men kanske skulle tagit fler!??!!??!
    Har redan börjat använda mammabyxor då de känns mest bekväma och så blir det mysbyxor hemma!!

ja ja... det lär vi ju få reda på vid UL... ska på inskrivning nästa torsdag den 13 så vi får väl tid för UL då, sen ska vi lyssna på hjärtljuden också innan dess, mycket spännande som försiggår nu!!

Jag är gravid i v.9+2 med barn nr.2. Under min första graviditet var jag inte svullen alls, men denna graviditet har varit precis tvärtom ! Uppblåst och svullen hela tiden så gott som. Nån dag gick svullnaden ner -för i mitt fall är det svullnad och inte en äkta gravidmage än- men jag kan inte dra mig till minnes vad jag gjort eller ätit innan. Dvs. undrar varför uppblåsheten plötsligt minskade så drastiskt.

Mycket har varit lite avigare denna graviditeten- mer av allt: svullnad, cravings, illamående, trötthet, migrän..

Ska själv på inskrivningssamtal i nästa vecka - men det blir ingen avlyssning av hjärtljud därför att det är för tidigt. Har även bokat ett vul för säkerhets skull, men är i valet o kvalet hur jag ska göra. Är lite nojig för att göra för många vul/ul (har gjort 2 redan pga IVF samt en blödning jag hade), men vill samtidigt vara trygg med att fostret mår bra. Hur hade ni gjort???

Svar på tråden BF maj 2011