Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

BF maj 2011

FruMadde4barnTätt skrev 2010-11-19 10:44:40 följande:
    det går säkert bra att vaccinera sig.
    men jag fick mycket ont i armen, kunde inte sova, och kunde inte alls lyfta armen på en vecka.
    det var inte så många som fick influensan, som de trodde,  så jag tyckte nog att det var lite falskt alarm, och de skriver så mycket i tidningar för att skrämma oss.
    sen har det ju stått negativt om vaccinet också.

är man höggravid så är det ju inte bra att få svininfluensan.
    vecka 30 ? där är väl inte jag förrän i början av mars....och då brukar väl influensa säsongen gå över.

jag bor på landet och inte i stan. och vi är inte ute så mycket.
    jag tror inte risken är så hög med influensa här.
    Jag fick också ont i armen, fast riktigt så farligt var det inte för mig. I vilket fall är årets vaccin inte av samma typ och ska inte ge den formen av biverkningar.
  • morotsland

Här är det ett fasligt liv i magen på kvällarna, på dagarna känns ingenting. Så här i början är det såklart kul att känna att det är något därinne men senare är det skönt att inte ha en alltför livlig krabat. Säger jag som haft en lugn och en vilding i magen tidigare. Första barnet sparkade så mycket att det kändes som att inre organ skulle krossas, inte så kul...

• morotsland

Det beror nog helt på hur livmodern ligger och annat. Jag har känt rörelser länge och barnmorskan sa på rul att min livmoder låg så långt fram/bak (hur det nu var ) som var fysiskt möjligt och att det berodde på det.

• morotsland
    carwho skrev 2010-12-11 20:04:08 följande:
    Är det ngn mer som har problem m yrsel?
    Spelar ingen roll när jag reser mig upp, om jag reser mig sakta eller fort, om jag suttit eller elgat innan, yr blir jag! Det snurrar o snurrar... Funderar på om jag kanske ska ringa BM så de får kolla blodtrycket..?

Ang vikten så har jag bara gått ner. Boopisarna har växt, på magen ser man ännu inget. Är i vecka 16 (15+6)
    Jag bli också yr när jag reser mig eller gör häftiga rörelser. För min del är det blodtrycket, jag har väldigt lågt blodtryck även i vanliga fall och det blir ju i regel lägre när man är gravid. Men det är ju inte något farligt. Jag blir bättre av att äta regelbundet, har jag tom mage snurrar det till rejält.
  • morotsland
    isolande skrev 2010-12-14 10:09:05 följande:
    Hej hej, tänkte fråga er som är i samma fas som mig (har BF ca 19 maj).

Hur mycket har ni gått upp i vikt? Jag har bara gått upp ca 1 kg, är inte det väldigt lite om man är i v 18? jag var normalviktig innan, tränar och äter bra, inget illamående.

Tacksam för svar, jag och min sambo är lite oroliga. Får inte tag i min BM så därför slänger jag ut frågan här, till de riktiga experterna Flört
    Tror inte att du behöver oroa dig, bebisen tar vad den behöver. Jag har gått upp tre kilo, är i vecka 21. Tycker att det är förvånande lite med tanke på att jag svullar mat, godis och bullar hela dagarna. Jag får extremt hög ämnesomsättning när jag är gravid och går inte upp så mycket, så kanske det är för dig också? Det verkar vara väldigt individuellt. Min teori är att det beror lite på barnets ämnesomsättning, mina barn har varit helt sjukt hungriga när de kommit ut och ätit enorma mängder mat jämfört med andra bebisar, de behövde väl mycket i magen också tänker jag.
  • morotsland

Ni som pluggar: har ni inte jobbat tidigare? Ni får ju er gamla SGI om ni har haft ett jobb innan studierna.
    Annars är ju ett alternativ att fortsätta plugga, då sparar man dagar också. Jag pluggade heltid och var hemma med barn samtidigt och min man tog föräldraledighet på halvtid redan från start. På så sätt kunde vi vara hemma mycket båda två och ändå spara dagar som räckte till lång ledighet. Toppenlösning tycker jag

• morotsland
    Lovelyness skrev 2010-12-15 16:52:40 följande:
    Jag hoppas att det ska gå pch få ur mer pengar eftersom jag jobbade innan, jag var ledig på sommaren innan men det borde nog funka ändå. Mitt problem är att min utbildning slutar i januari och jag kan inte fortsätta läsa för jag har tagit alla lån jag kan från CSN... Antar att jag får skriva in mig på arbetsförmedlingen snabbt
    Aha. Skriv in dig snabbt, inte en enda dags lucka får du ha om du ska kunna behålla ditt eventuella SGI-skydd.
  • morotsland

Jag har två pojkar och de har mycket av alla färger och det kommer bebisen också att få. Gul, orange, grön, rosa, röd, blå, brun, lila, det är bara att vräka på efter smak tycker jag. Det finns massor av rosa och färgglada plagg för pojkar på tjejavdelningen Man behöver inte köpa kläder som det står prinsessa på (skulle jag inte göra till en tjej heller) utan kläder som är utan text/tryck, finns hur mycket som helst även på vanliga affärer som kappahl, hm och lindex.

• morotsland
    Vix skrev 2010-12-19 12:18:07 följande:
    Jag har kanske haft otur då. Varje gång jag har kikat efter rosa plagg så är det text eller spets, brodyr eller rynkor kring hals eller vid ärmarna på plaggen. Hittade en tröja på Lindex och den är en favorit  
    Jag tror att det är olika utbud i olika butiker i samma kedja. Här i sthlm är det mer könsneutralt utbud i de stora affärerna inne i stan och mer spets vs monstertruck i små förortsaffärer. Men kappahl har här en hel hängare med fina färgglada saker utan spetsar, finns på deras hemsida också.
  • morotsland
    Sofi 79 skrev 2010-12-20 08:49:41 följande:
    Jag hatar Bamse och Barbapappa
    Jag gillar bamse och barbapappa men inte på kläder. Allt tryck är fult tycker jag, vill bara ha enfärgade eller mönstrade utan text och bilder. Det var en riktig utmaning för några år sedan när det bara gick att hitta sånt på små svindyra klädbutiker men nu är utbudet bättre tycker jag.
Svar på tråden BF maj 2011