• Miloxan

BF maj 2011

Misswiren skrev 2011-01-10 19:54:49 följande:
    Hej alla. Long time, no see.

Kul och spännande att få läsa så många sidor tillbax.

Har ju missat allt prat om barnvagnar, foglossningar, sammadragningar, osv. Hehe.

Hur mår ni alla?

Jag är sjukskriven 75% pga ishias och foglossning. Inte kul alls. Dessutom tycker jag själv, att jag ahr tokstor mage. Fick veta jag har massor av fostervatten, så skönt att de finns en anledning när man ska "försvara" sig för kommentater som OOJJ vad stor du är, så va jag när jag skulle föda, eller oj vad du kommer gå upp i vikt, osv osv.
    Flabben säger man då, hehe. Nejmen. Jag vet att jag har en väldig tendens att gå upp i vikt. Gick upp 20 med sonen och väntar mig faktisikt detsamma denna gången. Tur man har relativt "lätt" att gå ner igen.
    Eller ja, DÅ va det de

Vi köpte vagn häromdagen. En Emmaljunga Nitro city. Ngn som har erfarenhet av denna? Tyckte den verkade så bra, lätt och enkel. :)
    20 kg låter som en DRÖM!!!!!! Gick upp 18 gk med första 25 kg med nr 2, 28 kg med nr 3 och 30 kg med nr 4 så jag förväntar mig en vikruppgång på 35 denna gång :S
  • Miloxan
    skalbagge skrev 2011-01-19 16:43:46 följande:
    var hos barnmorskan idag och fick lyssna på lillens hjärta och mäta magen.
    Hjärtljud var 153 och SF mått 23.
    Jag är i vecka 26, hur har det sett ut för er andra?
    Var till Bm i fredags 14/1. Hjärtljud var 136 och magen var mellan 25-26 cm och hamnade precis under den översta kurvan...är i v 26 nu, då v 25.
  • Miloxan
    Jodi skrev 2011-01-24 17:26:02 följande:
    Tror jag måste tvinga med sambon och titta på barnvagnar i äffär innan jag köper nåt begagnat. Får ångest av blocket, bra vagnar försvinner direkt så man måste veta vad man vill ha. Svårt att veta andrahandsvärde också tycker jag, är  t ex en brio duo från 06 värd 2200:- om den är använd till två barn? Nej tur att man har lite tid på sig att fixa med sånt där...!
    Vi gav lite överpris tycker jag, 2500 kr för en 06 men extremt gott skick och just den färgen jag ville ha så vi bet i det sura äpplet.....köpt vägghängt skötbord för 250 kr istället och spar in lite där.. bilstol får vi från släkting så därför valde vi att vagnen fick kosta lite.... Men det är svårt at välja.
  • Miloxan

Börjar bli lite gravid-rastlös.........börjar känna av lite "börja-boa-syndrom" samtidigt som jag inte alls har lust för att det känns så avlägset...BF 2 maj. Vill sticak en kofta (för regniga dagar) men har för ont i händerna :( Vill sy ett lapptäcke men kommer inte på nåt mönster...funderar på att få till nåt med Barbaskön men kreativiteten infinner sig inte riktigt.... Har inger bebisrum at inreda, bor för trångt så det blir bebissäng i sovrummet så länge och det vill jag  ju inte ta fram förrän man är hemma med bebis. Usch vad negativ jag är nu då :) Egentligen vill jag noga bara få lite inspiration från er andra blivande mammor :) Detta är mitt 5e barn och det känns lite slentrianmässigt just nu :) men vill ju gärna få till nåt pyssligt då varje barn är så UNIKT! Så är det någon pysslig figur där ute som har lite ideér så dela gärna med dig :)

• Miloxan
    barbabelle skrev 2011-01-29 22:24:46 följande:
    När är det rimligt att handla saker / kläder m.m. innan bebisens ankomst?
    Är i vecka 27, men ändå känner att det är fortfarande lite för tidigt, eller ...? Jag , pessimist? Hmm!

Aldrig för sent aldrig för tidigt ... när är det lagomt? Eller är det aldrig lagomt?
    Hur har ni gjort - ni som väntar ert första barn?
    När jag väntade mitt första barn så beställde jag vagn i butik och lade handpenning och hämtade när bebis kommit (kom 3 v tidigare). Bilstol fick man låna på bb på den tiden men sen till de andra har jag  köpt bilstol någon vekca  innan BF. Kläder har jag haft tur att fått ärva till första barnet och har därför inte haft behov att köpa nåt alls innan man väl har fött och vet vad det är för kön. Spjälsäng har skruvats ihop när vi kommit hem från bb, funkat med alla fyra barnen :) Väntar nu nr 5 och hunnit göra mig av med ALLT! Så det känns värre att vänta barn nu än första gången eftersom jag inte har ett klädesplagg. Har börjat lägga lite bud på tradera eftersom jag inte vill köpa på mig så mycket nya både och kläder. Har jag litegrand så har jag i alla fall en start och när jag vet vad det är för kön kan jag handla mer sen. Är i v 27 nu :)
  • Miloxan
    FruganH skrev 2011-02-08 13:35:01 följande:
    Jovisst, jag kan säkert bli sjukskriven. Men FK lär ju inte godkänna sjukskrivningen och ge mig pengar och arbetsgivaren står ju bara för dom första 14 dagarna eller vad det är. Kan ju inte gå hemma utan någon inkomst alls sen....
    Jo men om du sjukskriver dig själv en vecka går och jobbar någon dag och sjukskriver dig igen? Vet att det blir karensdagar men om du klarar det ekonomiskt kan det vara ett alternativ...sen är det lag på att arbetsgivare tillsammans med FK tillsammans ska göra utredning om en anställd varit sjukskriven för ofta på kort tid...men tycker du i alla fall ska prova att bli sjukskriven via BM och läkare.
  • Miloxan
    FruganH skrev 2011-02-08 20:52:50 följande:
    Har lyckats få en jävlig hårsäcksinflammation på ena blygdläppen nu med. Så det gör ont när jag går (pga problem med foten, foglossning och nu även bölden mellan benen), det gör ont när jag sitter och det gör ont när jag ligger. Vet inte vad man ska göra, sväva?
    FIck ett totalt sammanbrott här förut. Ringde mamma för att be om råd om det var någon idé att undersöka bölden och kunde inte hålla tillbaka tårarna i telefonen. Mamma sa bara: "- jag kommer" och så var hon här 15 minuter senare. Behövde nog lite mammatid för det gjorde att det kändes lite bättre efter att jag fått gråta ut och gnälla av mig lite om alla smärtor och problem.
    Ska väl försöka gå och lägga mig snart, är helt slut efter sammanbrottet och jag har ju redan sömnbrist sen innan. Känns nästan som att man bara jobbar och sover. Något liv hinner man inte ha... Eller snarare, jag orkar inte.
    Stressen utlöser det mesta! Måste ta det lugnt, hamnade på förlossningen under en hel dag med magplågor troligen utlöst av stress på jobbet, fuskat med maten vilket blev magkatarr istället. Sjukskriv dig rsten av veckan! Du och barnet är viktigare än jobbet!
  • Miloxan

När ska bebis vända sig neråt? Kommer inte ihåg....på förlossningen i måndags när jag var in på koll så kände de på magen och sa att den låg  med huvudetneråt  men sen när de kollade med ultraljud så blev de väldigt förvånade för då hittade de fötter neråt så huvudet var under mitt högra revben typ. Finns väl plats kvar att vända på sig men när börjar det blir för trångt?

• Miloxan

Har sökt Graviditetspenning fr o m 1/4 bf 2/5..ångrar mig att jag inte sökte från tidigare datum....börjar redan nu bli tufft att jobba....jobbar psykiskt instabila människor som helt plötsligt kan börja sparka och slåss....har inte kännt någon oro förrän nu....är ju inte så smidig och snabb längre, sover urkasst, drömmer sjukt mycket och konstigt. Men det är väl bara att bita ihop......6 veckor kvar att jobba....

• Miloxan
    skalbagge skrev 2011-02-14 19:27:25 följande:
    77 dagar kvar till BFGlad

Var his barnmorskan idag.
    SF mått 27 cm
    Hjärtslag 145

Tipp topp med andra ord!!!
    Samma antal dagar kvar för oss :) SF för 1½ v sedan var 27 cm...ny mätning på torsdag :)
Svar på tråden BF maj 2011