Inlägg från: Ellenkicki |Visa alla inlägg
  • Ellenkicki

BF maj 2011

Charlott29 skrev 2011-03-03 07:36:41 följande:
    Hej på er!

Neith: Vilken fin bebis du har i magen! Alldeles bedårande! Grattis till bröllop! Jag rekommenderar verkligen alla att gifta sig, det är något alldeles speciellt att säga "min  man" Härligt!!

Jag var på tillväxtultraljud igår så jag fick också kika in till bebis i magen.
    Anledningen till TUL är för att jag är kostbehandlad diabetiker och då ingår TUL per automatik. De beräknade en vikt på bebis till 1298 gram, mot förväntade 1327 gram, så det diffade 29 gram från medelvikt i denna vecka (28+3),  vilket i min bebis fall innebär -2,2 %.
    Allt annat såg fint ut, normal hjärtaktivitet, normalt med fostervatten och normala fosterrörelser. Jag tycker bebisen är otroligt vild av sig, vilket är mysigt såklart men oj vad det stångas därinne Den ligger i skräddarställning med huvudet neråt, vilket jag misstänkt då det har känts så när den hickat de senaste 2 veckorna.
    Fick även reda på vad det är för sort - till 95 % säkerhet... såklart

Har även kikat lite i kalendern och kommit fram till att jag bara jobbar 1,5 månad till! Jag har ett inplanerat snittdatum den 11 maj vilket innebär att jag hade tänkt att jobba till den sista april. Men i och med att jag är diabetiker och vad tillväxtultraljuden framöver visar, så kan bebis bli utplockad ytterligare någon vecka tidigare. Har därför konstaterat att jag tar semester de sista fyra arbetsdagarna i april och slutar jobba redan vid påsk, den 20 april! Känns galet ju

Känner att mitt humör börjar påverkas av att jag sover så dåligt på nätterna Jag har inga fysiska krämpor mer än foglossning men det funkar ok att ligga om jag har en kudde mellan benen. Däremot så sitter det nog i psyket på mig, att jag inte kan sova. Vaknar vid 2-3 tiden och funderar och ältar, ältar och funderar... somnar sällan om förrän 1,5 - 3 timmar vilket brukar vara precis innan väckarklockan ringer. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att slappna av och inte fundera så mycket... puh...
    Hur sover ni andra?

Jag har inte heller köpt något till bebis knapp. En vagn är beställd tillsamans med babyskydd. Samt att jag köpte ett set med kläder i storlek 56 i helgen. Thats it... Insåg sedan att jag kanske borde ha köpt storlek 50. Sonen är ju 5 år och jag inser att jag glömt en del Tyckte storlek 56 såg såååå litet ut... men har insett när jag pratat med kompisar och andra att det nog är storlek 50 som gäller de första veckorna...

Samma sak här, maraton i vakenhet, och det är inte lätt att undvika att humöret påverkas... Tyvärr! Jag har inget tipsa att komma med har själv också supersvårt att koppla av, inga stora fysiska krämpor utan det är bara en massa tankar som rusar och jag som inte kan slappna av och sova. Men om det nu är till någon tröst (det är det för mig iallafall) så verkar det vara en vanlig "åkomma" nu när vi alla bara har mellan 8-12 veckor kvar! Vi får kämpa ihop och påminna varandra om att det är normalt, tillfälligt och kommer att gå över! Kram till alla!

• Ellenkicki
    FruganH skrev 2011-03-19 21:16:11 följande:
    Ligger i sängen. Usch, känner mig som en gammal tant när jag lägger mig såhär tidigt varje kväll, men jag är verkligen helt slut!
    Hade ju problem med min vänsterfot i drygt 2 månader, har precis blivit bättre. Tror ni inte att jag får jätteont i högerfoten nu istället :(
    Blir såååå trött..

Beror säkert på allt vatten jag samlat på mig, fötterna är ju mer eller mindre som ballonger numera. Jag försöker ju promenera och har ju en hund som måste ut och gå, så jag har ju inget val. Men just nu gör det så ont att jag bara vill skrika och gråta.

Är riktigt trött på att vara gravid måste jag säga. Är trött på att alltid ha ont någonstans, inte kunna sova, inte kunna göra saker, att svettas, att kläderna inte passar, hormonsvängningar, att må illa, ha halsbränna i princip konstant och att känna mig fet och svullen som en gris :( usch. Inte många positiva tankar här hos mig just nu....

Får sammanbrott allt oftare då jag bara gråter för att jag är så trött på allt.
    Skäller på och bråkar med maken. Stackarn har ju inte gjort nåt fel, men hormoner, smärta, trötthet och allt gör att det inte krävs mycket för att jag ska koka över nuförtiden.

Blev kanske rätt långt inlägg, men jag vet inte riktigt vem jag ska prata med om inte er. Pratar ju såklart lite med maken, han försöker ju trösta mig när jag är ledsen, men han förstår ju inte direkt. Han kommer oftast med kommentaren "nu är det ju inte lång tid kvar" men jag försöker att säga att 7 veckor (minst, lär ju säkert gå över med) är en evighet när man mår skit varje dag.. Fattar inte hur jag ska orka. Hur hemskt det än låter så önskar jag ibland att det hela skulle dra igång nu, så att det är över sen. Men jag vill ju såklart inte att något ska hända med vår bebis, så jag vet ju att det bästa är om den ligger kvar därinne. Men som sagt, vet inte hur jag ska kunna kämpa mig igenom 7-9 veckor till...
    Kämpa på, det är helt naturligt att humöret svänger fram och tillbaka. Jag har det själv likadant och jag försöker tänka på att det är normalt och kommer att gå över. Det gör det lättare för mig att hantera. Tredje trimestern är som jag förstår det ingen dans på rosor... något jag inte visste innan men är väl medveten om nu... ont i fogar, dålig sömn, lite illamående som kommer tillbaka och framförallt hormonsvängningar och humöret kan åka berg och dalbana.  Vi får stötta varandra! Kram till oss alla majmammor! (och andra som läser)
  • Ellenkicki
    Kottemor skrev 2011-03-21 16:29:33 följande:

jakeline, kul med sjalen!

Tove83, vad mysigt med valpar. bostonterrier är ju så fina! Har också hundar, en cairnterrier och en dvärg schnauzer, hundar med riv i

Har varit hos BM idag, det blir läkarbesök om två veckor (5 april) för min del, dels pga. mina sammandragningar och dels för att kolla upp blodtrycket samtidigt.
    Får jag sammandragningar som igår, ska jag åka in, dom kan ha påverkat tappen Och jag är bara i v. 30+4 så liten får inte komma än!
    Blodtrycket hade stigit och detta ska följas upp, hur högt tryck har ni andra haft som dom misstänker håller på att utveckla havandeskapförgiftning?

Lite siffror

Vecka:30+4
    SF: 29
    Blodtryck: 140/80
    Fosterljud: 148
    Läge: Huvud ner
    Vikt: + 4 kg

Jag ska börja packa väska imorgon, känner att denna graviditet kan börja spöka närsom och då vill jag ha sakerna i ordning..

Var hos BM idag, v.32+0.

Mitt BT var 110/80 men det var inte tal om att det kunde vara havandeskapsförgiftning, kan man tolka det som att det är övertrycket som är avgörande? Eftersom mitt övertryck är lågt men däremot är undertrycket på gränsen till högt. Eller är det att ditt BT stigit sedan förra kontrollen? Mitt var samma då så det kanske är därför som de inte verkar bry sig? Fosterljud 138 (är det en kille då eller?... ;)) SF 31. Huvud ner men inte fixerat. Vikt + 11 kg.

Jag har också mycket sammandragningar men aldrig onda, däremot kan de hålla i sig länge innan de släpper.

BB-väskan är opackad för oss... känns länge kvar här.
  • Ellenkicki

Här ska vi också kolla på en unge... Men är lite nervös inför varje program

• Ellenkicki
    Maruid skrev 2011-03-23 12:21:34 följande:
    Jag tror som många andra skrivit att det beror på vilket sjukhus man ligger på och var. I Lund är ju patienthotellet som just ett hotell men med sköterskor som kan komma in dygnet runt om man kallar på dem. Jag tycker att det rent ut sagt var superskönt att vara där och få sova och ställa alla knepiga frågor jag hade. Min mamma hade dessutom tjatat att jag skulle ta chansen att få vila lite där innan allt rullade igång som vanligt. Så jag tyckte att det var jätteskönt att lulla runt där och ligga och mysa i sängen med barnet och mannen när han kom dit över dagen och att få slippa laga mat utan att få allting serverat.

Men jag har hört andra som verkligen hatat det och jag tror helt enkelt det beror på vad man trivs med. Kanske ska man dock om det är första barnet vara beredd på att man känslomässigt blir rätt soft. Själv hade jag absolut tredagarsgråt förra gången och räknar med att få det igen av flera skäl nu. Så oavsett var man befinner sig ska man kanske vara förberedd på att det tar några dagar att komma i kapp.

Oh jag längtar! Men jag har också börjat inse att jag kommer att sakna att vara gravid.

För mig är det första barnet och jag har tänkt en del på det du skriver om typ tredagarsgråt, jag kan tänka mig att känslorna kommer löpa amok de första dagarna och kan inte tänka mig att åka hem direkt... Behöver nog landa lite i allt och kanske få lite stöd av personalen på hotellet/BB.

• Ellenkicki
    TeamX skrev 2011-05-02 12:29:56 följande:
    Vad ska man GÖRA när man går hemma och väntar på att bebisen ska komma??
    Jag är van vid att jobba mycket. Tog nu ledigt två veckor före beräknat datum för att hinna vila upp mig lite, trodde knappt jag skulle hinna vila och att liten skulle komma tidigare eftersom min son gjorde det...

Men näeee....nu är det fyra dagar till bf och inget verkar vara på gång.

Vad ska man hitta på om dagarna? blir så rastlös, och har liksom gjort allt jag kan göra. Städat, tvättat, fixat, vilat etc. Hur känner ni andra som väntar på era små??
    Har precis lärt mig att virka så just nu gör jag sk. mormorsrutor i mängder Cool  jättebra tidsfördriv! Det kan rekomenderas! Jag håller med om att det är svårt att hitta något sätt att aktivera sig själv på nu när man är så pass stor så att man inte kan hålla på att jobba, fixa, grejja på samma sätt som vanligt. Själv har jag BF 16/5 och inga tecken ännu på att något är på G. Har börjat packa BB-väskan idag iallafall... OM det skulle komma igång innan...
  • Ellenkicki
    EvaChristina skrev 2011-05-02 12:40:46 följande:
    Grattis alla nyförlösta! {#emotions_dlg.flower}

8 days remain säger min gravid-app. Kan ju lika gärna vara 20.... Eller 2
    Känner inget speciellt, mer än (ibland) onda sammandragningar. Är skörare än vanligt, väldigt nära till gråt - det är nog anspänningen nu inför det som komma skall.
    Samma här, börjar gråta för allt och går bara runt här hemma och grubblar över allt och ingenting... Det måste vara hormoner som kanske är spetsade med lite nervositet inför det som närmar sig!
  • Ellenkicki
    maj09 skrev 2011-05-04 22:12:29 följande:

Tror nog att en orgasm hos den gravida kan sätta fart på livmodern (i alla fall om man har en värkkänslig livmoder enl. min BM), men det krävs ju enorma mängder sperma om mannen ska få fart på det hela med sex. Tror i alla fall att vi skippar det... Den här gången tänkte jag försöka med att VILA inför förlossningen. Men det går inte så bra. Jag ligger och oroar mig inför allt som komma skall om nätterna - precis som första gången. Jag försöker intala mig att det inte hjälper att ligga och fundera på det, men det funkar inte. Hur sover ni andra nu?

Jag har inte fått göra TUL och har inte haft någon gynekologisk undersökning alls under graviditeten. Vad olika det verkar vara.. Jag har haft en massa sammandragningar den senaste månaden. Både smärtsamma förvärkar och vanliga, så jag misstänker att tappen är påverkad i alla fall... Hinnsvepning har min BM inte ens tagit upp. Har bara fått veta att jag kan komma att bli igångsatt kring den 6/6 om min bebis inte vill komma ut. 

Har börjat noja mig över bebisen nu... Vill bara se den och känna att allt är bra!!! (Det är säkert därför jag sover dåligt om nätterna också... Tänker alldeles för mycket nu...)

Här har du en till som tänker en massa och sover dåligt just nu, orolig för allt känns det som!... Men det verkar vara ganska vanligt så här på slutet, mycket hormoner som är i omlopp!!

• Ellenkicki

Kände av typ mensvärk som kom då och då igår men så idag... Nada... Man kan ju inte låta bli att gå och vänta/känna efter heller... Inte jag i alla fall... Suck suck...

• Ellenkicki

Mitt lilla pyre där inne är mycket lugnare nu (BF +1) än förra veckan, åkte in till förlossningen igår (för säkerhets skull) men allt var ok så jag gissar att i mitt fall beror lugnet på att det är trängre. Blir inte klok på hur man ska tolka kroppens signaler... Mensvärken som kommer och går verkar kunna betyda att förlossningen är nära MEN lika gärna att det är 2 veckor bort...

• Ellenkicki

40+5 men nu verkar det vara något på G här... Måste skriva av mig lite nervositet... Den sk. slemproppen lossnade i går (fredag) fm. och nu under natten har vattnet gått... Mamma Mia vad verkligt allt känns nu! Men jag vet att det kan vara långt kvar ändå... Förlossningen sa att de vill att man kontrolleras inom 8h efter vattenavgång så nu ligger jag och väntar på dels värkar och dels på att klockan ska gå så vi kan åka in på den där kontrollen. Trodde aldrig att det skulle bli dax! Kämpa på alla ni andra som också väntar!! Plötsligt händer det!!

• Ellenkicki

Tilda kom till oss igår 21/5 klockan 17.13. 4315 gram och 51 cm. Fantastiskt men en tuff förlossning. Allt gick så snabbt, från 1 cm öppen klockan 14 till att hon låg på mitt bröst klockan 17.13. Hann inte få någon epidural och lustgasen gjorde att jag inte krystade "nog bra" så det var smärtsamt men såklart värt det!!! Lycka till alla ni som väntar och längtar!

• Ellenkicki

Man vet aldrig Ladylovelylocks! Vi åkte in utan värkar 21/5 kl.6.30 för att vattnet gått och var grönfärgat. 10 timmar senare låg vår lilla tjej på mitt bröst. Lycka till!

Svar på tråden BF maj 2011