BF maj 2011
Hur är det BM brukar räkna? Brukar de räkna BF som v 39+6? Eller som 40+0?
Jag har ju BF den 6 maj och enligt FL så är jag nu i v 20+4 men enligt en annan uträkning på en annan sida är jag i v 20+5. (Antar att den sista uträkning är med BF som 40+0?)
Kanske kvittar egentligen eftersom jag kan välja att räkna hur jag vill, men hade ändå vart kul med lite klarhet i det hela...
Hur räknar ni andra?
Men normalt sett brukar BM ändra sin uträkning efter UL om de inte stämmer överens då man generellt säger att UL är mer korrekt.
Dock brukar räkningen ske från sista mensens första dag och den dagen räknas hos BM som 0+0. Denna räknas dock i generella sammanhang som vecka 1 och det är därför man säger att man är i vecka 19 när man kanske egentligen är i vecka 18+2.
Så om man räknar från sista mensens första dag och framåt 40 veckor så har man sitt beräknade datum där. I mitt fall den 16 maj men blev sedan framflyttad till 20 på grund av att bebisen var lite liten. Nu har jag inte träffat BM efter det men antar att hon precis som sist fortsatt utgår från 20 maj som BF. Dock är det ju slutligen upp till bebisen när den bestämmer sig för att det är dags att komma ut.