• Kottemor

BF maj 2011

Hej på er!

Läser ofta, men skriver inte lika ofta

Jag börjar oxå känna av fogarna, bara i  v.12 :o/ Jag har haft foglossning vid  båda mina andra graviditeter, sista  graviditeten  fick jaag gå med kryckor i slutet.  Så jag känner mig en aning  nervös,  ska prata med  min  sjukgymnast på torsdag när jag ska dit.

Annras så ska  jag på KUB  imorgon och jag börjar känna mig riktigt nervös och orolig.  Är 33 år, och det känns oroväckande
    Har läst i lite trådar och det verkar vara väldigt vanligt att det är blodprovet som drar ner resultatet, men så är det kanske alltid? Är inte så insatt i KUB helt ärligt... Men ordentligt orolig är jag!

Jag mår illa mest om kvällarna och på udda tidpunkter, kan få illamående precis närsom och varsom! Skitjobbigt! Jag har inte mått såhär vid mina tidigare graviditeter, och har två söner. Kanske är  det en flicka nu  då?   

• Kottemor

Det är min knasiga dator som gör ett extra mellanslag, det är inte jag som skriver helt  galet

• Kottemor
    Tiiinaa skrev 2010-11-08 10:50:39 följande:
    Hej hej! Nu har jag inte skrivit här på länge men jag är inne och läser ofta så jag hänger ju med i svängarna. Ser att ni pratat lite om barnvagnar. Vi har nog faktiskt redan bestämt oss för en teutonia mistral S, den verkar superbra och smidig. Att man kan vända styret och få de tjocka hjulen fram vid dåligt väglag gjorde det för mig. Den vagnen vill jag ha!

Idag är jag i vecka 16 (15+3) och mår fortfarande riktigt illa emellanåt :( Börjar tappa hoppet om att jag någonsin kommer må bättre. Dessutom har jag väldigt ont i ena skinkan, eller ja det börjar långt ner i korsryggen på vänster sida och strålar ner nån decimeter i skinkan. Aj. Antingen är det väl ischias eller foglossning. Det är värst när jag ska ändra läge i sängen eller resa mig upp från något lågt eller hårt. Toastolen är värst. Då bara måste jag skrika rakt ut för det gör så ont :(

Magen har kommit med stora steg nu på senaste också. Nu ser jag riktigt gravid ut. Det är kul. Bilder har jag lagt upp i magbildstråden för oss majmammor :)

Ha det bäst allihopa!
    Det låter som ischias, har du kontakt med någon sjukgymanst?
    Stackare!
  • Kottemor

Ledsen

Var och gjorde KUB i morse och det gick inte som vi hade hoppats på.
    Fick risken 1:30 för att få ett barn med DS.... Det var både mätnignen av nacksplaten och blodprovet i som var dåliga och gav resultatet.
    Så nu ska jag genomgå moderkaksprov nästa tisdag och allt detta skrämmer mig!

Risken att få missfall efter ett moderkaksprov är 1:100, och risken att få ett DS barn är 1:30, vi valde därför att genomgå moderkaksprov. Sen visar det sig att min moderkaka sitter i framvägg och därför kan det vara svårt att genomföra provet, och då måste det istället bli FVP, en då får vi vänta ytterligare någon vecka...

Det som gör mig lite förundrad är att fostret var precis 45mm om hon mätte en gång ,och dom andra gångerna var det under 45mm. Jag var enligt beräkningarna "bara" i vecka 11+1 och inte i 11+6 som vi trodde enligt SM.
    Och vad jag har förstått av vad jag kunnat läsa mig till, är att man inte ska göra KUB innan v. 11+3 eller en storlek på fostret på 45 mm.

Jag förstår ingetting och känner mig verkligen som om jag bara vill gräva ner mig i sanden och gömma mig...
    Mår jättedåligt och känner verkligen inte för att sitta här på jobb för att "hålla skenet upp"
    Funderar på att berätta för min chef, och sjukskriva mig någon dag.... vill bara gråta

• Kottemor
    Friida11 skrev 2010-11-09 15:26:35 följande:
    Usch jag beklagar verkligen :(
    Jag tycker du ska tala om för din chef vad det är som sker och ta ledigt några eller någon dag för att ta det lite lugnt och tänka det är ju mycket att ta in. Jag hoppas att allt löser sig för er. Är det ditt första barn ? Är du i riskgruppen ?

Kram!
    Tack, för din omtanke!
    Jag får nog berätta för chefen imorgon,kände mig helt väck idag efter testet. Jag kunde inte tänka klart  alls, jobbigt!
    Nej, det är vårt tredje barn, dom andra är friska. Riskgrupp, jag vet  inte... Är 33 år fyllda precis, röker inte  och dricker inte, lite lätt överviktig.
    isolande skrev 2010-11-09 15:31:01 följande:
    Nej, fy vad jobbigt för dig... Jag gjorde testet igår och fick visserligen låg risk sammanlagt men nackspalten var egentligen "för bred". Kändes lite jobbigt bara det, så jag kan verkligen förstå att du är ledsen nu. Prata med din chef, var hemma och försök muntra upp dig lite. Har hört folk som haft sämre värden än du som fått friska barn *muntra, muntra*
    Tack för din omtanke!
    Då hade du ett bra blodprov som gjorde att du fick lågrisk?
    Mary skrev 2010-11-09 15:54:34 följande:
    Jag lider med dig :( Ingen kul sits.

Kanske hjälper det att tänka att det är bättre att göra fvp så du verkligen får veta hur det står till där inne. Vi som fått "låg risk" kanske är falskt trygga i vårt bra resultat, medan du får veta med större säkerhet att allt verkligen är bra. Och föhoppningsvis är allt bra med den lill*. Tänk på att KUB bara ät statistik och att fostret ändå kan vara kärnfriskt!
    Jag känner en tjej som fick hög risk och som gjorde fvp, allt såg bra ut och hennes son är nu snart två år och mår hur bra som helst...

Jag vet inget om vilka veckor man ska och inte ska göra KUB, men en gissning är att det är svårare att utföra en korrekt mätning av nacken ju mindre det är...

Berätta absolut för chefen, och be henne säga att du är magsjuk eller något, också går du hem och vilar några dagar. Det behöver du! Ta hand om dig och mannen din :)
    Tack för din omtanke!
    Jo det  är sant som du säger, nu får vi verkligen veta. Jag tvekaade inte en sekund om moderkaksprovet,  visst det är skitläskigt och risken för missfall ökar. Provet är ju 100% tillförlitligt och efter resultat kan vi verkligen  känna att vi gör rätt i vilket beslut vi än måste fatta.
    Jag kan säga redan nu att vi inte kommer gå vidare i graviditeten om barnet  visar sig ha DS.

jag har en känsla om att barnet var förlitet, hon fick ta många bilder och på vissa var verkligen kanaterna oskärpa. Det finns säkerligen en ökad risk, det betvivlar jag inte,  men var det verkligen så illa?  Ja det får vi ju  veta om två veckor....  det känns bara så väldigt länge tills dess

Finns det en massa dubbla mellanslag beror det  på min knasiga dator...den är galen 
  • Kottemor
    Sommarnatt2010 skrev 2010-11-09 19:18:26 följande:
    Lider med dig KRAMAR om...
    Jag ville gjort KUB förra veckan för att då var jag ledig o vi behövde bara anpassa oss efter sambons tider..Men de ville inte göra det för att det då skulle vara för tidigt...Jag var i (mån-fre) 11+1 - 11+5 förra veckan...De gjorde det hellre nästa torsdag då kommer jag att vara i 13+4 o absolut sista dag att göra det är 13+6. Så kanske är det bara så att det är för tidigt. Håller tummarna för att det går vägen o att ni får positiva besked på Moderkaksprov...
    Tack för kramarna, dom behövs!
    Jag hoppas moderkaksprovet går bra, är livrädd för utförandet....men måste genomgå det, så är det bara!

-------------------------------------

Alla tankar snurrar i mitt huvud och jag vet varken ut eller in...
    Men jag känner någonstans att det var så mycket strul för henne att få en bra bild, bebisen ville inte ligga rätt, kurade ihop sig, tittade upp, tittade ner, vände sig osv.  fick felra gånger bumpa rumpan i britsen fär att den skulle lägga sig rätt.
    Jag fick även hosta flera gånger (så bebisen lyfte i livmodern, inte låg an till livmoderväggen) så att hon skulle kunna se så det var nackspalten hon mätte och inte livmoderväggen hon använde som en mätpunkt.
     Många bilder blev suddiga och mätningarna varierade mycket, från 1,2 mm till det hon använde sig av 1,9 mm.
    Flera gånger sa hon, jag tror bebisen är förliten och jag tror att du får komma tillbaka om en vecka...

Förstår ni att det snurrar i min skalle!...??
  • Kottemor
    morotsland skrev 2010-11-09 20:23:19 följande:
    Usch vad jobbigt.
    Jag har gjort både moderkaksprov och fvp och det är inte så farligt som man föreställer sig, det går väldigt snabbt. Se till att ha någon med dig att hålla i handen bara. Och ta absolut ledigt dagen efter, man ska vila en dag efteråt och inte bada eller lyfta tungt etc i någon vecka efter provet.
    Vad gäller den ökade missfallsrisken så finns det olika åsikter om det där. En stor undersökning från england som jag läste visade att det inte var någon ökad risk. Det är något fler som gör mkp och fvp som får missfall men det kan lika gärna bero på att de utgör en riskgrupp i sig, det är ju därför man gör testerna. Det finns, som jag förstår det, få belägg för att själva testet skulle orsaka missfall. Hoppas det kan lugna dig något.
    Tack

Så du har gjort moderkaksprov, gjorde det ont? Eller det är snarare den egna oron som gör ont och inte själva provet? Tog det lång tid innan du fick svaret på provet?
    Gjorde du det pga. dåligt värde på Kub test? Får jag fråga, jag vill inte tvinga dig att svara!
    Det känns som jag verkligen måste berätta för chefen, min frånvaro kan ju väcka frågor annars... 

Själva missfallsrisken skrämmer mig inte lika mycket som DS risken, vet inte varför egentligen... 
    Kanske för att jag inte ër det som ett alternativ att inte göra moderkaksprov, jag måste ta risken..

• Kottemor
    Fröken Löken skrev 2010-11-09 20:37:47 följande:
    fy vad tråkigt!! Jag lider verkligen med dig!" Jag har inte gjort KUB, är 28 så jag ansåg att jag inte behövde det, sen hade jag nog nojjat sönder, har den benägenheten Skäms
    Nej, hade jag varit 28 hade jag inte heller gjort provet.

Jo nojja är jag oxå bra på, som säkert märks! Skäms
    Men jag har nog en giltig anledning just denna gången...

• Kottemor
    Muffe80 skrev 2010-11-09 21:00:18 följande:
    Jag TROR att du kan få missvisande siffror om du nu har varit där för tidigt, de säger ju att man ska ha gått 11 fullgångna veckor helst , eller hur? kanske är risken inte så hög trots allt?
    Du kan inte göra om KUB om en vecka istället för moderkaksprov då?
    Det är det jag undrar om man inte kan få, helt ärligt så är ju blodprovet tidigt taget också med facit i hand.

Ska ta kontakt med barnmorskan som gjorde testet idag och höra lite mer... tycker det finns många om och men för att lita på resultatet.
    Jag betvivlar inte att jag har en ökad risk, men frågan är om den är så stor som jag fått bedömt det idag...
  • Kottemor
    morotsland skrev 2010-11-09 21:11:43 följande:
    Nej, jag tyckte inte att det gjorde så ont. De sticker in en smal spruta så det är ju ungefär som att ta en vanlig spruta, dvs det känns lite obehagligt men är egentligen mer obehagligt psykiskt än vad det gör ont fysiskt. Så det hjälper att slappna av och ha sällskap. Och det gick snabbt de gånger jag gjort. 
    Jag har gjort pga sjukdomsbild i släkten som eventuellt är ärftlig. Det tar en vecka att få svar om man ska kolla DS och de andra vanligaste avvikelserna och 2-3 veckor om man gör en fullständig kromosomanalys. 

Det är hemskt att vänta på svar. Samtidigt skönt att de kan kolla så pass tidigt.

Mannen får följa med som sällskap, annars har min syster erbjudit sig om mannen inte pallar se på det. Det måste vara lika skrämmande för den stackars mannen, som sitter sidan om och inte kan göra så mycket för en, mer än att lugna.

Jag ska fixa det här, det är bara att bita ihop! Jag måste, jag måste!!

tack för dina svar! Kram

Svar på tråden BF maj 2011