• FruganH

BF maj 2011

natalieh skrev 2011-03-27 22:00:06 följande:
    Åhh.. jag ser ut som en ballong! hela jag svullnar och samlar vätska just nu.. fick köpa nya skor idag i tyg för jag kan inte ha ett enda av mina typ 30 par skor!  Men man säger ju inte nej till nya skor oavsett Flört det blev ett par på Ica Maxi, haha!

Imorgon ska vi på RUL 2 kl 16.30.. Jag är så nyfiken på vad som kommer att ses och sägas! Och både jag och litens pappa vill ju veta könet! Så hoppas vi kan se det imorgon! För att tiden ska gå fortare så blir det sängen nu för min del!

Ha en bra vecka allesammans :)
    Ja, herregud vad vätska jag samlar på mig!! Började för redan 1 månad sen och det  blir bara värre och värre. Har något krux med högerfoten med, så den är extra svullen.
    Köpte ett par skor i slutet av februari som var en storlek större än jag normalt brukar ha. Men nu kan jag knappt få på mig dom längre (särskilt inte den högra). Hade behövt köpa en ännu större högersko, men det går ju inte riktigt att köpa skor i olika storlekar tyvärr Rynkar på näsan
    Jag hoppas verkligen att svullnaden i fötter, händer och ansikte går ner rätt fort efter förlossningen. Hade varit skönt att kunna använda sina gamla vanliga sommarskor och inte behöva köpa en massa nytt.
    Känner inte alls för att lägga ut massa pengar på skor som man kanske inte kan ha sen om fötterna blir normala igen....
  • FruganH
    jakeline skrev 2011-03-28 11:15:30 följande:
    vätskan brukar försvinna inom någon vecka efter förlossning. De flesta gravidsymptom försvinner mirakulöst efter bebisen tittat ut. :P 
    Låter väldigt bra! Glad
  • FruganH

Någon som har lite koll på det här med förvärkar?
    Är ju första barnet för mig, så jag vet ju egentligen ingenting.
    Jag är nu i v 34+2 och har senaste veckorna fått som mensvärk nån gång då och då. Det har oftast gått över rätt fort och sen varit lugnt.
    Imorse när jag vaknade kände jag återigen den här mensvärken. Var även lös i magen (vilket jag iförsig vart senaste veckorna). Mensvärken gick över till slut men har fortsatt komma tillbaka då och då under dagen.
    Funderar såklart på om det kan vara förvärkar, men jag trodde livmodern skulle bli jättehård (som vid en sammandragning) om man har förvärkar? Eller hur funkar det?
    När jag har sammandragningar (som inte gör ont) så känner jag ju verkligen att hela magen är stenhård, men nu med mensvärken är den inte alls lika hård.
    Någon som har erfarenhet från förvärkar och vet hur det kan kännas?

• FruganH
    Tiiinaa skrev 2011-03-28 13:49:39 följande:
    Ja precis så här har jag det också. Är i vecka 35+2 idag. Jag har haft "vanliga" sammandragningar sedan vecka 23 nån gång. Då blir ju magen stenhård, man känner det ju men det gör inte ont. Men nu de senaste två veckorna har jag också haft som molande mer ihållande "mensvärk", och då som du säger är det inte i samband med en sammandragning som gör magen stenhård. Plus att det också kommit ut lite av vad jag tror är slemproppen. Sen har jag mer flytningar än vanligt nu också. Jag vet inte vad detta beror på men om jag får komma med min högst oproffessionella åsikt så tror jag att det kanske är något som håller på att hända med livmodertappen, typ att den förbereder sig eller så. Den kanske förkortas en aning eller mjukas upp. Vad jag förstår så kan detta hända, och slemproppen komma, flera veckor innan förlossningen startar på riktigt. Så jag tror inte det är något att oroa sig över. Jag ser det bara som tecken på att saker rullar på framåt, att kroppen förbereder sig. Så länge bebisen rör på sig och att allt annat känns "normalt" eller vad jag ska säga så tar jag dessa symtom med ro. 
    Tänker lite samma som dig, att så länge allt annat känns bra så oroar jag mig inte direkt.
    Ang flytningar så har jag haft rätt rikliga under hela graviditeten, så det är tveksamt om jag skulle märka om en del av slemproppen kom (om det inte kom en rejäl klump vill säga).
    Som du säger, saker rullar på och det är ju inte alltför lång tid kvar till förlossningen (förhoppningsvis).

Har fått veta att här i Göteborg så får man gå över till 42+6. Trodde det var två veckor som gällde, men inte då. Usch, hoppas verkligen inte att jag ska behöva gå över så länge.. Obestämd
  • FruganH
    Kottemor skrev 2011-03-29 11:29:18 följande:
    Usch vilken läskig upplevelse, skönt att lugnade ner sig igen!!

Kommer köra "öppen vårjacka" här iår, den jag beställde från bonprix (hette det så) var tokstor och jag har skickat tillbaka den. Köper ingen ny nu, utan får ta en från förra året och ha den öppen
    Ja, det blir samma även här. En uppknäppt jacka, så får man väl ta på en extra tjock tröja om det nu blir kallt.
    Snart passar inte ens den stora vinterjackan som i början kändes gigantisk.
    Herregud, inte kunde man i sin vildaste fantasi tänka sig hur stor man skulle bli. Även om man såklart visste att man skulle bli stor Tungan ute
  • FruganH
    Down under Låter jättejobbigt! Hoppas verkligen det fortsätter hålla sig lugnt ett bra tag till!
  • FruganH

Fick idag "ärva" ett par skor från min storasyster. Har haft 39 hur länge som helst, men för någon månad sen köpte jag två par billiga skor i stlk 40 och det var de enda jag kunde använda. Skorna jag fick idag är stlk 41 och känns redan lite trånga :S
    Hoppas verkligen fötterna går tillbaka till sitt normala sen! Vill ju inte behöva slänga mina gamla fina skor :(

• FruganH
    skalbagge skrev 2011-04-04 10:14:38 följande:
    Hörrni en tanke från mig, jag har gått upp 14 kg under min graviditet och jag tycker inte jag blivit tjock mer än mage och lite höfter såklart. Det jag funderar över är om jag har blivit blind och kommer märka sen efter förlossningen att jag i själva verket har blivit fet eller om alla viktrekomendationer under graviditet är lite väl låga?

Det står ju överallt att det är lagom att gå upp mellan 10 och 12 kg, är det fler som gått över det strecket och inte känner sig feta i övrigt?
    Jag har nog gått upp nära 20 kg nu.
    Fram till v25 var det "frid och fröjd" och jag kände mig nöjd eftersom jag bara gått upp 6 kg. Därefter exploderade det totalt och jag gick upp över 10 kg på 5 veckor. Det mesta är nog vätska, har blivit supersvullen om fötterna (ökat 2 skostorlekar hittills och det börjar bli trångt, så vi får se var det slutar), händerna är svullna och ansiktet är svullet. Sen är jag väl lite mer svullen rent allmänt såklart.
    Känner mig stor som ett hus, men försöker tänka att det mesta beror på svullnad och vätska, men det är det ju ingen annan som vet som ser en på stan Obestämd
    Jag hoppas verkligen att iallafall vätskan skall försvinna rätt snabbt efter förlossningen, men har förstått att det kan ta flera månader. Vill ju inte behöva köpa en massa nya kläder och skor som man kanske inte kan använda sen för att det är för stort....
  • FruganH

Besöket hos BM idag gick ju inte så bra. Tryck på 170/110 och lite äggvita i urinen. Så nu ligger jag kvar hos BM och vilar i väntan på att maken kommer och hämtar mig och så blir det att åka raka vägen till förlossningen för vidare kontroller och ultraljud.
    Turligt nog så låter bebisens hjärtljud bra och den bökade runt en hel del när BM skulle lyssna, så det gör en ju lite lugnare.
    Får väl se hur det hela utvecklar sig.

• FruganH

Kort uppdatering. Blodprovet visade på sänkning av trombocyter (eller vad det hette) och äggvitan i urinet hade ökat. Så nu ligger jag här i en sal på specialförlossningen med konstaterad havandeskapsförgiftning. Bebisen verkade må bra när dom kollade med CTG och ultraljud iallafall. Imorgon blir det nya prover och viktskattning.
    Hoppas på att kunna sova lite inatt, är ju inte jättelätt när man ska sova borta och dessutom dela rum med 3 andra. Men men.
    Har i uppdrag med att mäta allt jag kissar/dricker. Kul att tänka på det mitt i natten när man masar sig till toaletten.
    Jaja, det är väl bara att gilla läget helt enkelt.

Svar på tråden BF maj 2011