Inlägg från: FruMadde4barnTätt |Visa alla inlägg
  • FruMadde4barnTätt

BF maj 2011

har packat färdigt BB väskan! har bara några saker kvar som jag får ta då det är dags att åka in.
    Har mycket sammandragningar och ont i magen, så bebis kommer säkert tidigare och fort går det ju.

vet inte hur vi ska göra med barnvakt, har ju rätt långt till sjukhuset och vill ju gärna hinna fram till sjukhuset innan bebis kommer.

hur gör ni andra som redan har barn, någon som passar era barn när det är dags?
    har ni långt till sjukhuset? själv så har vi ca 45 minuter eller mer beroende på trafiken.

skönt att ha köpt det mesta redan! är ju 4:e barnet här, så är skönt att ha allt i ordning, och det kan ju vara  jobbigt med amning och sömnen i början och man är trött.

• FruMadde4barnTätt

skalbagge
    jag har fått mycket sammandragningar tidigt alla graviditeter. Har GBS som kan påverka också.
    barn 1 föddes 10 dagar innan bf.
    barn 2 föddes i v. 35+0, så 5 veckor tidigt
    barn 3 föddes 2,5 vecka tidigt.

så är ju beredd på att det kan bli tidigt igen. Har ju 3 så barn så det är fullt upp och svårt att ta det lugnt.

men visst kan man ha mycket sammandragningar och det är ingen fara då det väl är normalt att ha det nu, men det ska väl inte göra ont och inte vara regelbundna värkar.

Nu packar jag för en vecka på sjukhuset om bebis är för tidigt född, men annars behövs det inte så många kläder som jag har med, jag kan ju packa ut kläder om det är så bebis stannar längre i magen.

BB väskan:

purelan salva
    amningsinlägg
    2 amnings BH
    bebiskläder för 1 vecka: ca 21 bodys och 20 byxor ( bebis kan kräkas och bajsa ner kläder varje dag, 3 strumpor, 2 mössor, 1 lite tjockare tröja, filt )
    3 mamma t-shirts
    2 mammabyxor
    2 trosor till mig
    1 strumpor till mig
    en tjock tröja till mig

2 paket nyfödd blöjor av det märket som brukar passa våra barn
    bepanthen salva
    tvättlappar
    blodgrupps intyg papper som fick av BM
    tel. till försäkringskassan, ring om barnets födelse och pappadagar, (jag skickar in FP tidigare)
    handväskan
    shampo
    balsam
    necessär
    hårborste
    tandkräm, tandborste
    kamera, laddare,
    panodil
    parfym
    sjal
    kan vara bra med nagelsax till nyfödd, men tycker det är så svårt att klippa de små naglarna....

• FruMadde4barnTätt

kommer även ta med nattbindor, för när vi ska åka hem, men kommer använda sjukhusets stora bindor och trosor när jag är där, för de är bäst i början tycker jag, som blöder mycket med avslaget.

• FruMadde4barnTätt

skalbagge
    ja det gick bra för vår dotter född i v.35+0
    Nathalie vägde 2485 g och 45 cm lång
    hon fick ha en extra filt för att hålla sig varm och de tog tempen på henne varje dag.
    Hon fick inte gulsot, men skulle vara i solljuset och fick ta blodprov för att kolla så hon inte hade det.

Nathalie skulle tillmatas med sked, kopp med ersättning och sen med min mjölk som jag pumpade ut.
    Jag fick pumpa med jämna mellanrum med elektrisk pump och ställa i kylen där.
    Det kändes jobbigt att personalen tvingade i vår dotter ersättning/ mjölk även om hon var mätt och inte ville ha, så hon kräktes. För att hon skulle äta en viss mängd.
    Nathalie skulle vägas innan och efter matning, för att se så hon fick i sig tillräckligt.
    Jag ammade ju henne också och troligen fick hon i sig för mycket mat stackarn.
    Vi stannade 10 dagar, och efter några dagar så ammade jag henne fullt istället.

Min man kunde inte besöka oss så ofta, då det var jobbigt med sonen som skulle pilla och klättra på allt.
    det var tråkigt.

tittade på en unge i minuten, vad liten bebis var i. 27
    men verkar ju som det kommer gå bra ändå.

vad bra med fler tips till BB väskan
    ja smink tar jag med.
    och id handling - körkortet
    mynt till parkering är bra!
    tar med knäckebröd med mycket fibrer då jag lätt blir hård i magen
    bilbarnstolen är med!
    decubal salva för torr hud till händer eller kropp

är ju bra om mannen kan sova över med första barnet.
    på vårt sjukhus finns inte längre den möjligheten, då alla mammor numera får dela rum, så det känns lite jobbigt.
    vi har många barn hemma så min man hade inte kunnat sova över ändå.

• FruMadde4barnTätt

Fröken Hanna
    man får inte skicka in begäran om pappadagar innan bebis är född.

ladylovelylocks
    jag har också ringt FK och frågat. Vad bra att du fick hem blanketten om 10 pappadagar redan, jag ska ringa och fråga om jag också kan få det.

• FruMadde4barnTätt

jag vill också komma hem tidigt från BB, förra gången åkte vi hem dagen efter.
    och då blir det också mindre i väskan.
    om bebis stannar normalt länge i magen, så kommer jag packa ut kläder och andra grejor, innan vi ska åka in till BB.

men om det blir 5 veckor tidigt igen, så är det bra att ha med allt i BB väskan som behövs för en vecka, för vi har långt till sjukhuset att åka med bilen, och vi har många barn hemma.
    därför har jag packat mycket i BB väskan, just nu för tillfället  i alla fall, så det kan ju ändra sig längre fram.

med första barnet stannade vi nästan en vecka på sjukhuset, för jag behövde mycket hjälp med amningen och det var så mycket nytt för oss med lilla bebisen.
    vi bodde på en jättemysig avdelning, det var jättetrevligt och min man sov med mig hela veckan och vi fick god mat och hade mysigt tv rum och kunde prata med andra föräldrar, och få goda råd av sköterskorna när som helst på dygnet.
    nu känns det som att man har stor erfarenhet av bebisar  då det är 4:e barnet här , så behöver inte stanna något, och kan åka hem dagen efter eller samma dag.

• FruMadde4barnTätt

första barnet: i slutet av graviditeten så sparkade bebis högt upp vid revbenen mycket med fötterna och låg rättvänd rätt tidigt.

andra barnet: bebis ligger på tvären i magen, med fötterna på ena sidan magen och huvudet på andra sidan magen, och det gjorde hon ända tills hon ville ut i v.35+0 och hon vände sig rätt under förlossningen

tredje barnet: bebis ligger på tvären i magen igen, och det gjorde han ända tills förlossningen i v. 37+5  då han vände sig rätt under förlossningen.

fjärde barnet bf.28 maj, är i v.31 : bebis sparkar nedåt, åt sidorna, ibland uppåt revbenen, men mest åt sidorna kommer sparkarna. Tror bebis vänder sig rätt sen under förlossningen, som de andra har gjort, hoppas det i alla fall!

• FruMadde4barnTätt

bebis har sparkat mycket uppåt revbenen på mig i natt, känns som magen växer mycket där uppe vid revbenen nu.

• FruMadde4barnTätt

kottemor
    hoppas det går bra med operationen och att du får komma dit idag.

skalbagge
    ja efter v.35 så är det ok att föda enligt BM på sjukhuset, när jag ringde och sa att jag hade värkar så tidigt så sa de att de försöker inte stoppa upp förlossningen i 35 fulla veckor om det är på gång.

• FruMadde4barnTätt

maj09
    som jag skrev tidigare, så tycker jag det är bra att stanna på BB om man är osäker på något, då man kan få bra hjälp med amningen och även andra frågor.
    och jag tycker det är trevligt och bra på BB de gånger jag stannat.
    men nu har jag många barn hemma och jag  känner sig säker på allt, så vill jag hem till familjen direkt om inte bebis är för tidigt född.

Svar på tråden BF maj 2011