• jakeline

BF maj 2011

FruganH skrev 2011-01-18 09:30:50 följande:
    Okej, får väl ge mig till tåls lite till innan jag ringer och dubbelkollar om de fått in pappret eller inte.
    Ska ändå inte till BM förrän den 26, så har jag inte fått något då så ringer jag innan så jag kan be om ett nytt intyg från BM när jag ändå är där.
    ja precis. Jag har för mig att jag typ hann glömma bort att jag skickat in något innan jag fick papper tillbaka... de har ju rätt långa handläggartider på FK. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Kottemor skrev 2011-01-18 13:51:28 följande:
    Hej på er allihop

Måste gnälla lite, sjukstuga här hemma

Jag och barnen har drabbats av influensan. Vi ligger i mellan 38-40 graders feber, hosta, snuva, frossa, huvudvärk, kallsvettningar omvartannat.

Jag har inte kunnat äta på två dagar och vågar inte hosta, mina luftrör is killing me! Har precis sovit 3½ timme i sträck igen och känner bara för att somna igen...

Känner mig orolig för att vara gravid och befinna mig i detta skick...

Ja, vad ville jag med detta inlägg, gnälla lite och tycka lite synd om mig själv Sorry..
    stackare! hoppas att du kryar på dig snart!
    Moi Mokulat skrev 2011-01-18 13:33:10 följande:
    när ska man skicka in tll FK?
    Jag har inte fått min moderskapsintyg och är i vecka 22. Ska inte dit förens 1/2
    skicka in så fort du får det. Det är väl ingen jättepanik, men de behöver ha det i relativt god tid så att allt är klart för den dagen då går på mammaledighet och tänker begära ut föräldrapenning. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    EvaChristina skrev 2011-01-18 14:14:27 följande:
    Jag trodde bara att det var moderskapsintyget som skulle skickas in till FK. Ska man skicka in arbetsintyg också alltså?
    du kommer få tillbaka papper som ska fyllas i och skickas in. tex arbetsintyg som stärker din inkomst och så vidare. 
  • jakeline
    Moi Mokulat skrev 2011-01-18 14:29:41 följande:
    jag har foglossning till öronen. Så jag hoppas på att fö det.
    haha jag läste foglossning I öronen... :P
  • jakeline
    Moi Mokulat skrev 2011-01-19 12:56:20 följande:
    Om jag har BF 27 maj när kan jag tidigast ansöka om havandeskapspenning?
    Är det 60 dagar innan BF.
    Eller är det 60 dagar plus 11 dagar innan? Så jag inte skriver fel.
    du kan ju söka redan nu, men du får inte utbetalt förrän tidigast 60 dagar innan bf, vad jag har förstått
  • jakeline
    JosefineK skrev 2011-01-20 12:22:25 följande:
    Hàr i Italien gòr man 3. Vecka 13, vecka 21 och vecka 32 Glad
    vad fuskigt! fick göra två förra gången men det verkar inte bli så den här gången... 
  • jakeline
    tove83 skrev 2011-01-20 20:28:11 följande:
    håller på med min beskrivning av en arbetsdag,för havandeskaps penning tänkte höra vad ni tycker...min chef har redan fyllt i allt han behöver göra samt att det inte går att omplacera mig,så jag vill bara ha synpunkter på brevet samt om det är nåt jag ska tänka på?? allt annat är klart;)

Beskrivning av en arbetsdag för på Ikea.

jag jobbar väldigt olika tider, så allt mellan klockan 06:00 till klockan 20:00 kvällen, även varannan helg på detta. Jag har ingen fast position/avdelning på varuhuset utan täcker upp där det behövs t.ex. vid sjukdomar, på mitt arbete så är det väldigt mycket gående samt stående, enda chanser till att ta en paus eller sätta sig ner för att vila är på rasten, på en normal dag så går jag ca 25 000 steg, brukar ha stegräknare på mig.

så i min tjänst så innebär detta att jag kan ena stunden stå i kassan och ta emot kunder för att sedan gå vidare och fylla på varor på Logistik/ varupåfyllnad, för hand. Varor som väger allt mellan 1-80 kg dvs. byråer skåp tallrikar, krukor osv.

för att i nästa plocka varor åt kund på varutlämningen, där är det för det till större delen bara tunga saker att plocka såsom vitvaror soffor 120-160 cm sängar garderober och dessa plock sker under en viss tidspress då varje plock inte får ta för lång tid tills det kommer ut till kund.

det ingår även i min tjänst att jag får stå i vår informationsdisk, är inte helt ovanligt att man står där mellan klockan 10-20 där man hjälper kunden till rätta i varuhuset, svarar på frågor etc. eller hjälper till vid barnpassningen som vi tillhanda håller för våra minsta besökare mellan 3-10 år.

jag får även ta hand om våra kundreturer som kommer till huset, ståendes som innebär många och tunga lyft.

det är inte helt ovanligt att man får göra alla dessa arbetsuppgifter under en och samma arbetsdag, vilket kan vara väldigt stressande samt påfrestande för en. Och på helgerna brukar vi ha uppemot 10-13 000 kunder per dag, och oftast så är man själv på avdelningen/avdelningarna, och man måste alltid förbereda våra produkter för morgondagens inleveranser som sker dagligen.

Antal lyft per arbetsdag är mellan 150-400st och då lyfter jag allt mellan 1-80 kg för hand.Detta är en sammanställning av hur en arbetsdag kan se ut för mig.

jag skulle nog byta minsta besökare till yngsta... 
  • jakeline
    isolande skrev 2011-01-21 10:47:18 följande:
    Vad behöver man eg för kläder till en liten bebis? Hur mycket?

Skulle vara bra med en checklista liknande:

2 långärmade bodys
    7 par underbyxor (använder man det på blöjbarn?)
    2 små bomullsmössor
    5strumpbycor med fötter (eller vad de kallas)

Jag har verkligen ingen aning! Nån som har tips? Jag är inte typen som måste ha 48 ombyten i olika färgskalor, utan jag behöver veta vad man behöver för "utrustning" för att hålla bebisen hel och ren Flört
    underkläder har vi inte använt ännu. Han har ju blöja så det känns lite onödigt... jag skulle nog köra på lite fler bodys faktiskt, de dregglar, kräks och har sig, du vet. Ombyten är bra, men man behöver ju inte förköpa sig innan. Jag skulle även satsa på en lite tjockare dress, men typ luvtröja. Eomer hade jättesöta matchande set med byxor och jacka med dragkedja.  Pyajamas är bra också, om man vill det alltså... :P 
  • jakeline
    morotsland skrev 2011-01-21 11:27:14 följande:
    Pyjamas/heldräkter tyckte jag var grymt praktiskt när de var små, inte lika mycket att knäppa upp och ner vid byten. Men då var det bra med underbyxor, tyckte lätt att blöjan satt dåligt och läckte lite om man inte hade body och då blev det så mycket klädbyten i onödan. Annars beror väl antalet på hur ofta man tvättar/om man har egen tvätmaskin. Jag har köpt rätt mycket ombyten för att jag tänker att vi ska kunna vara mycket på landet och på resande fot i sommar och då inte har så stora tvättmöjligheter. Våra stora barn kräktes dessutom otroligt mycket som bebisar så det gick åt en del...
    ja jag med, nu hade jag förvisso vinterbarn så det behövde lite varmare doningar då. :P 
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-01-21 12:19:32 följande:
    Jag funderade lite på vad man åker hem i för kläder från bb, jag är beräknad den 21 maj och då är det ju ofta rätt varmt men jag antar att bebisen behöver en del kläder ändå. Är det någon som har någon aning?
    Det beror lite på hur varmt det är- Men antagligen långärmat och långbyxat i alla fall. 
Svar på tråden BF maj 2011