• Maruid

BF maj 2011

Oh det låter som det mycket på G i tråden idag! Lycka till alla ni som har regelbundna värkar, snart kommer bebisarna förhoppningsvis ut!

• Maruid
    maj09 skrev 2011-05-24 11:29:09 följande:
    Den 20/5 kl. 18.05 föddes vårt andra underverk! En liten flicka på 4116g och 52cm! Nu är vi hemma igen.. =) trötta och lyckliga!!!!!! Förlossningen gick bra, men jag fick kämpa på i nästan 40 timmar för att få ut henne... Nu ska jag läsa ikapp lite... Kramar till nyblivna mammor och till er som fortfarande väntar!
    Grattis till lilltjejen! Usch, 40-timmars förlossning är verkligen inte roligt men å andra sidan glömmer man snabbt när dem väl kommit ut och allting är bra igen ; ) Vila och njut!
  • Maruid
    Moi Mokulat skrev 2011-05-24 12:26:37 följande:
    Nu blir jag deppig. Alla har värk utom jag *snyft* Självklart är jag glad för er tjejer som snart har era bebisar i famnen. Men här händer det inget.
    Min mamma ringer och tjatar och jag ärrrr sååååååå frusterad.
    De åker på semester den 1/6 och där ryker min barnvakt till sonen.
    Usch, jag känner igen känslan. Hade supermycket smärtsamma värkar i förrgår och trodde att nu äntligen men inte då. Och nu känner jag mig bara SÅ less. Jag vet att man måste vänta och ha tålamod och allt men just nu är jag bara så trött på det hela och idag är det redan Bf+4. Gnäll gnäll.

Jag har dock inga problem med barnvakt eller annat så det känns skönt att slippa den oron. Kan tänka mig att det är extra frustrerande. Du har inga andra alternativ du kan hinna fundera på nu om det skulle bli så att det blir efter den 1 juni?
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2011-05-24 13:57:55 följande:
    Grattis maj09! Vi är på förlossningen nu, vattnet gick imorse och var grönfärgat så det var bara att åka in. Det verkar som om vi blir kvar tills bebisen vill titta ut. Har inga värkar alls så det kan nog ta ett tag

Spännande! Det var så min förra förlossning också startade. Lycka till!

tove83  - då väntar vi andra på att få höra hur det gick för er då! Lycka till ni också!

• Maruid

Cina1978 - Grattis grattis till en lillasyster!

Jakeline - säger grattis här också till din sötnos!

• Maruid
    Moi Mokulat skrev 2011-05-25 09:54:45 följande:
    Kan bm utföra hinsvepning? Jag ska ju dit imorgon och hon vet hur orolig jag är pga första jobbiga förlossningen.
    Ja, i princip så kan dem det. Det har dock visat sig i tråden sedan innan att det skiftar väldigt mycket mellan olika platser i landet, vad de vill, vad de får etc.

Här i Lund gjorde min BM hinnsvepning på mig förra graviditeten. Då vi pratade om det denna gången sa hon att hon normalt väntar tills man gått runt en vecka över tiden (vilket var då jag fick den vid första graviditeten också).

Men jag måste säga att jag gärna slipper för det är inte världens skönaste upplevelse. Jag tycker bebis bara ska sluta fega och köra igång! H*n har legat jättelångt ner och fixerad ända sedan vecka 33 så jag tycker nog att det liksom borde hända något.

Men här är det alltså hinnsvepning runt en vecka efter BF och sedan är det öveburenhetskontroll i vecka 42+0 och eventuell igångsättning senast 42+2.

Jag känner att jag blir lite galen.
  • Maruid
    Moi Mokulat skrev 2011-05-25 12:54:11 följande:
    Lina sofi hur går de till? Har aldrig varit med om det.
    Den som gör det sticker liksom in fingrarna mellan livmodertappen och hinnsäcken som bebisen ligger i. Så drar dem fingrarna runt bebisens huvud vilket gör att hinnsäcken då släpper från tappen och lossar från kanterna vilket kan göra att det blöder och att värkarna kommer igång.

För min del gjorde det inte superont men det var verkligen inte skönt eller. Dock är det ju trevligt om det kan dra igång förlossningen men tyvärr är det inte alltid det fungerar. I mitt fall gick då inte vattnet förrän sex dagar senare och då räknar man det som utan effekt. Men det kan absolut fungera och är en av de första sakerna man gör för att stimulera igång något utan att det för den skull räknas som igångsättning.
  • Maruid
    tove83 - Grattis till er Ebba! Hoppas ni mår bra båda två!

Ewima - Nu tror jag att bebisen är hos er eftersom det är flera timmar sedan update. Mys mys!

Minglanu - Kämpa på, snart är liten ute ; )

Här är det fortfarande ingen bebis utanför magen men vi får väl se vad BM säger vid besöket i eftermiddag. +6 idag och det börjar bli drygt.
  • Maruid
    Marsipanflicka skrev 2011-05-26 13:14:32 följande:
    Här blev det en liten lillasyster natten till måndagen...åkte hem igår. Blev akutsnitt, så allt blir inte alltid som man planerat... Vi är dock tacksamma över att få vara hemma och att alla mår bra. Pojkarna är stolta storebröder.

skorpsmulorochsandaletter.blogg.se
    Åh, grattis till lillflickan. Akutsnittet låter dock mindre roligt men skönt att ni alla mår bra nu.
  • Maruid
    Ewima skrev 2011-05-27 08:06:56 följande:
    Hej allihopa! Så resultatet igår kl7:00 kom lillasyster Maya! 4780gram och 58cm (!)lång. Allt gick bra, fick opereras efter sprack enhel del) vi mår bra och nu ammar vi på bb.
    Grattis till dottern! Skönt att höra att du mår bra trots operation.
  • Maruid

Har haft molvärk sedan igår eftermiddag och vid fem i morse gick en blodblandad slemmis. Nu klockas det värkar och jag ska försöka se till att äta frukost och duscha så att man är redo om det fortskrider.

• Maruid
    Minglanu skrev 2011-05-27 12:59:04 följande:
    Det blev en lite kille, en Max. Eller liten o liten, 4340 g och 53 cm lång. En intensiv förlossning till ända vilar vi nu upp oss på bb. Lycka till alla andra
    Grattis!

Neith - Ja, ibland går det undan när man liksom hittar rätt. Roligt!

Här klockas det fortfarande värkar sedan tidigt imorse. Tydligen ska detta bli långdraget men det är i alla fall absolut hanterbart fortfarande trots att det ibland inte alls är skönt, haha. Försöker se till att gå och gå och gå mellan varven och passar på att både dammtorka och diska när man ändå vankar runt här och inte kan koncentera sig på något annat vettigt. Förr eller senare ska jag väl få ut den där envisa ungen.
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2011-05-27 18:40:47 följande:
    Igår klockan 09.17 kom vår lilla Noah ut efter igångsättning i onsdags Nu vilar vi ut oss på bb :)
    Grattis! Jag hade faktiskt hunnit bli lite orolig för att något var fel. Skönt att ni har det bra på BB i alla fall!
    talare skrev 2011-05-27 19:27:06 följande:
    vår kille kom den 19/5, just nu ligger vi kvar på neonatal.

Elis, 4460g, 53cm.
    Grattis till Elis! Hur kommer det sig att ni har blivit kvar på neo?

Här är det nu dags att åka till förlossningen. Har haft värkar med som högst 10 minuters mellanrum sedan tidigt i morse så nu måste vi in för att kollas. Värkarna blir liksom inte precis tätare men är nu så intensiva när dem kommer att jag har svårt för att kontrollera mig. Så vi får väl se, ber till Gud att allting ska gå bra och att bebis ska vara ute inom det snaraste.
  • Maruid

Hej damer som fortfarande väntar. Håll ut säger jag!

På Bf+7 släppte slemmis på tidig morgonkvist. Värkarna tilltog under dagen och vid 21.30 åkte vi till förlossningen. Då hade jag värkar kanske var 8 minut. Men det visade sig  att jag var helt öppen då BM väl undersökte mig vid 23.30.

En liten flicka tittade sedan ut vid 01.19.
    3540 gram och 51 cm.  Nu ligger hon och sover i min famn.

Så snart snart snart är era gullungar här. Men jag vet hur sjukt drygt det är att vänta så kram till er!

Och stort grattis till alla fina som redan kommit!

• Maruid
    amisej skrev 2011-05-31 23:00:00 följande:
    Moi mokulat sen 14.00 har jag haft kraftiga sd och värk. Värken va värst hittills. Så allt detta jag har haft innan va nog vara förvärk och detta jag har nu e nog riktiga värk.

När det kommer så måste jag blunda och ba försöka andas igenom värken.
    Innan kom dom var 10 min.
    Nu har jag tatt mig en dusch och Alvedon.
    Hoppas hoppas det inte lägger av nu utan sätter igång på riktigt annars blir Jag fan ledsen.

Hur går det för dig??
    Jag hoppas att du har åkt in. För mig var värkarna så men tilltog i intensitet istället för att komma tätare. Men det var ju väldigt nära förestående bebis när vi väl kom in.

Håller tummarna för dig!
  • Maruid

Neith - Grattis grattis till er Noah. Efter lång och enträgen väntan kom han också ; )

Amisej - Grattis till sonen och håll ut, snart ska ni nog få lämna sjukhuset. Vet att det måste var påfrestande och jobbigt att se sin liten i kuvös med slangar och det hela men var glad att de kan hjälpa honom så att han kan komma hem snart snart. Kram till er!

Moi Mokulat och Miss Sindra - Snart nog kommer era småbebbar också. Vet dock allt om hur frustrerande det känns men plötsligt är man så på andra sidan. Kram på er båda och alla andra där ute som väntar med stormagen än.

• Maruid
    MissSindra skrev 2011-06-03 21:26:45 följande:
    Så nu har jag varit på överburenhetskontroll.

Allt såg bra ut bebben mådde bra och var enligt Ul stor med mycket vatten fortfarande.

Undersökningen visade att jag var öppen 1½ sen med 2cm lång medium tapp. Så inget på gång. Läkarna var lite fundersamma så överläkaren kom ner och sa att vi tar en koll på söndag och sen sätter vi igång det senast tisdag.

Fick dock gå ner och göra en kurva till för bebben var lite vild på första kurvan =)

Blev lite snopen när överläkaren kom in dit. Han meddelade att han inte fått reda på hur stor bebben var och att han nu ville ändra våra planer då bebisen beräknades väga 4,9 kg. Och en igångsättning med en tidigare snittad livmoder då inte var en bra ide så nu är det planerat snitt på söndag morgon.

Så på söndag blir det bebis för min del, och om det skulle starta innan så blir det akutsnitt och jag ska in direkt.. =)
    Oh, nervöst men skönt samtidigt att få ut bebben äntligen. Lycka till!
Svar på tråden BF maj 2011