• jakeline

BF maj 2011

TheLove skrev 2011-02-06 15:43:19 följande:
    okej, jag mår också riktigt bra denna graviditet men har ju mina blödningar... Har också fått färre besök denna gång, tycker att jag borde få fler i och med att Elliot är tidig...
    det blir nog lite tätare besök framöver, om inte annat tycker jag att du ska säga till att du vill ha det.
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    EvaChristina skrev 2011-02-08 13:07:04 följande:
    Jag känner olika typer av rörelser mest hela tiden tycker jag. Har jag inte känt något på en timme eller så så puffar jag lite på magen för att få svar
    Men jag har inte heller fått några sparkar som gör ont eller känns särskilt obehagliga (förutom att det kan vara lite jobbigt att bli akutkissig när det grejas neråt blåsan till).

Upptäckte häromdagen att det går att höra hjärtslagen när sambon la örat mot magen. Häftigt! Han kan få flytta runt lite för att hitta hjärtljuden men vi har provat flera gånger nu. Jag vill också höra, men jag får vackert vänta till nästa bm-besök
    Fler som hört bebisens hjärta på det sättet?
    Ha, min karl känner inte ens tydliga sparkar. :P Och då menar jag sparkar som man ser utifrån tydligt. :P kommer inte ihåg hur det var förra gången, tror han testade att lyssna på flera ställen, men inte hörde. Ska absolut be honom testa igen snart!
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Miloxan skrev 2011-02-09 16:28:03 följande:
    När ska bebis vända sig neråt? Kommer inte ihåg....på förlossningen i måndags när jag var in på koll så kände de på magen och sa att den låg  med huvudetneråt  men sen när de kollade med ultraljud så blev de väldigt förvånade för då hittade de fötter neråt så huvudet var under mitt högra revben typ. Finns väl plats kvar att vända på sig men när börjar det blir för trångt?
    kommer inte heller ihåg, men jag har för mig att sonen låg ganska länge med huvudet nedåt. de kan nog vända på sig lite som de vill fram till slutet av graviditeten...
  • jakeline
    NinnaLilltroll skrev 2011-02-10 15:25:33 följande:
    Det här med sammandragningar... Blir hela er mage hård?
    Jag har aldrig varit med om att magen blir hård som en boll. Ibland blir ena sidan hård, i stort sett alltid högra sidan där jag dessutom känner av bebis mest. Men det är kanske inte sammandragningar, det kanske är bebis som knuffar eller vänder sig eller nått.. Första barnet så man vet ju inte hur det "ska" vara.

Imorgon är det dags för glukosbelastning. Har tagit ledigt hela dagen så förhoppningsvis mår jag bra efteråt så att man kan njuta av ledigheten :)
    Jag är också inne i vecka 29 nu. :)
    jag hade inga problem med glukosbelastningen i alla fall. verkar slippa det den här gången dock. och det gör ju inget det heller...

BM-besök på måndageftermiddag! härligt! ska bli intressant och se hur SFmåttet ser ut och höra igen hur hjärtat slår. Sen har jag även bokat tid för klippning! Ska bli så skönt att bli av med stripet... :P
  • jakeline
    EvaChristina skrev 2011-02-11 14:38:38 följande:
    Apropå försäkring - har ni andra tecknat betalvarianten eller nöjt er med den kostnadsfria? Jag har än så länge bara gratisförsäkringen, men ska nog teckna den andra. Så svårt bara med vilket bolag man ska välja, försäkringar är verkligen en djungel.

------------------------------------
    ordagrann.webblogg.se
    jag har tecknat "snart född" med IF, och deras gravidförsäkring som är gratis. Blev 1200. Är redan kund hos IF så det kändes bra. 

Nya magbilder finns i magbildtråden! :) v 27 och två siffrigt! Wee 
  • jakeline
    Therre skrev 2011-02-14 13:38:07 följande:
    jag brukar få så där, blir suddigt för ögonen, jag blir helt snurrig och vet inte vad jag ska ta mig till men för mig kan de komma när som helst hur som helst, senast igår när jag satt och pratade och fikade på kalaset, var dock tvungen att lägga mig ner, blunda och knapra i mig druvsocker och där fick jag ligga ett tag. tur somd e var så var jag då redan på lassarette så hade de inte blivit bättre så hade jag ju vart på rätt ställe om inte annat, men de blev iaf bra...

men så kan jag få ganska ofta, väldigt obehagligt och inte kul alls, känns som om att man ska svimma rent ut sagt för mig iaf... har dock inte kollat upp de men får väl göra de om de blir så igen:S
    det låter lite som blodsockerfall. Fick så ofta förut innan jag bytte ut frukten till hårdmackor på eftermiddagen. Ska höra med BM idag om det, så att det inte är något värre. Har alltid dextrosol i väskan nu. 
  • jakeline
    Här är det bara bra. Är glad att jag har ett jobb där jag inte behöver stressa något värst. När jag går hem så är arbetsdagen slut helt enkelt. Visst, jobbet i sig är inte världens roligaste, men det duger för nu. 

Var hos BM idag. Allt såg bra ut! Bönan blev lite upprörd när vi skulle lyssna på hjärtat och sparkade och hetsade upp sig så hjärtat pickade allt fortare... :P Men sen lugnade den ner sig och den stannade på 139 slag.  

Sammanfattning: 
    Vikt: +2,2 kg (sen inskrivning)
    SF-mått: 25
    HB: 122
    Socker: 6,1
    Blodtryck: 114/63
    Hjärtslag. 139

efter detta gick jag till frissan och klippte av mig barret... :P bildbevis finns i bloggen nedan. :P  
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-02-15 21:07:21 följande:
    Sa din BM att du skulle börja äta järntabletter? Jag hade ett värde på 125 och hon tyckte att det var lika bra att jag började ta en tablett varannan dag
    jag hade ett värde på 122 och min sa inget om det... Men mitt brukar vara högre och de har ju mätt järnmättnaden i blodet så jag antar att jag är okej. Hon kallar mig alltid en järn"fast" kvinna... :P
  • jakeline
    tove83 skrev 2011-02-15 23:20:11 följande:
    tror att mitt järnvärde var 124,och jag blev rekommenderad att börja med järntabletter omgående, äter niferex och äter även extra magnesium,för mina vadkramper på natten!!
    oh magnesuim lät som en bra idé har också problem med vadkramper... Får se vad järnvärdet säger nästa gång, brukar ligga på över 140. Känner mig ju inte trött eller så i övrigt, så jag hoppas att hon vet vad hon pratar om... :S
  • jakeline
    EvaChristina skrev 2011-02-16 12:51:02 följande:
    Idag har vi varit på kontroll hos bm och allt såg bra ut.

Vecka: 28+1
    SF-mått: 27 (vilket var mitt på normalkurvan :))
    Blodtryck: 110/55 (legat på ungefär samma hela tiden, nu var undertrycket något lägre, kan det ha varit för att sambon var med och han verkar lugnande på mig? Hört flera som sagt att de haft likadant när blivande pappan varit med. Intressant.)
    Bebis hjärtljud: 148. Lät som en galopperande häst tyckte jag.
    Socker: 6.1 vilket tydligen var lite högt men bm sa att det antagligen berodde på att jag precis ätit frukost.
    Vikt: 12 kg plus sedan inskrivning. Enligt mig 14 kg plus allt som allt... (oj!)

Något jag blev lite besviken över var att det tydligen inte blir någon föräldragrupp. Vårdcentralen hade problem med personal (sjukskrivningar mm) så den inbjudan vi fått hem gällde tydligen inte eftersom träffarna inte blir av alls. Känns lite snopet, hade sett fram emot de där träffarna och att träffa andra som ska ha första barnet ungefär samtidigt.
    Min BM sa att det som visas på blodsockret är det manätit och druckit inom 1,5h innan man testar, så det var nog maten. Mitt låg också över 6, vilket iofs är helt okej, det är när det börjar komma över 8-9 man blir orolig och gör glucosbelastning lät det som. Jag frågade iofs henne lite extra då jag haft problem med blodsockerfall på vägen hem, men hon sa att det är relativt normalt och kroppen säger bara åt dig att äta lite bättre. Vilket jag har börjat med och har inte alls samma problem längre.
Svar på tråden BF maj 2011