• jakeline

BF maj 2011

Sommarnatt2010 skrev 2011-02-21 13:12:12 följande:
    Ta en dag extra, det är ingen som tackar än för att man sliter ut sig...(jag är så duktig på att tala om vad andra ska göra men mindre duktig på att leva efter det själv =))

Fast denna gången har jag faktiskt tagit en extra dag eller ja det blir nog två (denna känns oxå lite extra:S)...har ju legat däckad sen i onsdags tyckte jag kände mig hyffsat pigg igår, men fick oväntat besök av mor o far en timme o konstaterade efter det att jag aboslut inte skulle orka jobba en hel dag...Så då bestämde jag sent igår kväll att vara hemma måndag o tisdag...Har dock lite dåligt samvete. För när jag bara sitter hemma o virka så känns det ju inte så tungt. Ska gå en liten promenad med hunden i em, det blir eldprovet det =)

Men hade min vän o mamma fått bestämma skulle jag varit hemma hela veckan. Måste ju tänka på att vila upp mig ordentligt efter sjukdom, är ju inte ensam om min kropp längre eller vad det va de sa =)
    jo jag ringde till jobbet och sa att jag blir hemma en dag till. Lika bra att vila upp sig. maken fick bli lite sen till jobbet imorse och lämna sonen på dagis annars hade det aldrig gått. Ska försöka ta mig ner och hämta honom här snart. känner mig fortfarande illamående trots att jag inte kräkts sen i natt, inte ens ett glas blåbärssoppa har hjälpt, men så har jag ju inte ätit något speciellt heller. 

Har iaf något att se fram emot i helgen! Ska träffa mina gamla barndomsvänner som jag inte sett på år och dar. Sist jag träffade dem var innan jag blev gravid med ettan. :P Det ska verkligen bli superkul!  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Jodi skrev 2011-02-21 20:42:37 följande:
    Har ni funderat på skötbord än? Jag var inne på det billigaste från ikea, men insåg att det inte har höga kanter vilket man kanske bör ha... De andra var så dyra och på blocket fanns det nästan inga till salu, så nu vet jag inte hur jag ska göra... Kanske kommer det fler på blocket om ett tag.
    vi har bara en skötbädd ovanpå vår tvättmaskin. Bra för man kan flytta på den om man inte vill stå där inne. Visst man får hålla lite koll på bebben, men det gör man ju ändå. Det har funkat bra till ettan så jag antar att det gör det till tvåan med. :P
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    JosefineK skrev 2011-02-22 09:42:35 följande:
    Det enda jag undrar àr hur man gòr om man màste byta en bajsblòja medan tvàttmaskinen centrifugerar... Flört
    som tur är så rör inte vår tvättmaskin på sig när den centrifugerar. :P hade så med vår förra dock, men bebben tyckte det var rätt kul. :P Annars kan man ju läga ner den på golvet för stunden om det skulle krisa. Alternativt vänta de där få minutrarna den centrifugerar. :P
  • jakeline
    glit skrev 2011-02-22 14:06:52 följande:
    När går ni på mammaledighet? Finns det någon "standard" på när man gör det?
    Tror inte det finns någon standard på det. Jag gick två veckor innan BF förra gången och kommer göra det nu med. Det beror ju helt på hur du mår. Jag mår jättebra just nu, men det kan ju ändra sig. Två veckor räckte för mig förra gången, men man måste ju tänka på sig själv också. 
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-02-23 18:22:37 följande:
    Jag sitter och roar mig med att "räkna ut" ögonfärg på bebisen. Jag har blåa ögon och min man har bruna, men han har inga blåödga släktingar alls viken borde betyda att han absolut inte har några båa anlag. Då borde det väl vara omöjligt att vårt barn blir blåögt?
    oftast brukar ju den bruna genen vara starkare än den blåa vad jag har hört. Man brukar väl säga att alla barn är blåögda från början? Vet inte om det stämmer... Jag och min man har båda gröna ögon, men sonens är fortfarande rätt blå, men börjar bli mer gröna nu. Å andra sidan var jag mer blåmelerad när jag var yngre så... 
    Ellenkicki skrev 2011-02-23 17:26:54 följande:
    Hej!  28 fullgångna veckor nu (i v.29), SF mått 29 och hjärtslag 137. Allt verkade bra med pyret där inne. Dock så hade jag inte gått upp något i vikt nu sista 3 veckorna men jag tror det hänger ihop med stress och ingen sömn. Hur sover ni andra? Jag har jättejobbigt att sova något över huvud taget och det skapar jättemycket ångest...  Förlåt om jag klagar men tänkte bara höra om det är någon som vet om det är vanligt att ha jättesvårt att sova nu i 3:e trimestern? Och mest av allt villja höra om något av er med barn sedan tidigare vet om det går över efter förlossningen? Gissar att det blir en annan trötthet då men den här jobbiga insomnian går den över? Hoppas hoppas....
    jag sover också rätt dåligt, men har även en tvååring som kommer in till oss på nätterna. Har för mig att det var lika förra gången, och att det till viss del gick över efter jag fött. Men då är man som sagt vaken pga andra saker. :P Nu är det ju så mycket tankar som snurrar i huvudet, så det hör väl lite till... Hoppas dock att det ger med sig snart. Sömnen är ju otroligt viktig. 
  • jakeline
    werkestam skrev 2011-02-24 10:26:00 följande:
    Jag har snart gått 27 fulla veckor. Snacka om att ha ökat oddsen från vecka 25!! :) Så oerhört glad för varje extra dag i magen nu :):) Varje minut faktiskt! Sängläge fungerar! Tjoho! :) Men det gäller att hålla det till punkt och pricka. Så fort jag slarvar nyper magen ihop =P Är det någon mer som fått en känsla av att det är något mellan benen? Typ en jättetampong eller ett äpple? Tänkte om det kanske var hormonellt eller om jag ansträngt mig för mycket. Hade det igår och i förrgår med efter jag tagit Bricanyl och legat raklång i soffan ca 8h så gav det med sig.. Strange!

Enligt den där längtuträkningen kommer våran pojk att bli 1.76 cm. Vi ser väl om si så där 20 år! ;)
    Jag är 162cm och Mattias är 177cm :) Rätt korta båda två mao. 

Hur är det med ögon som skiftar då? I mitt pass står det att jag har blå ögon. Men de är gröna nu. De senaste två åren blir det bara grönare och grönare, håller jag på att mutera? Haha :)  
    jag har också melerade ögon, och mina var mer blå när jag var yngre, men blev grönare när jag började på gymnasiet. De skiftar beroende på humör och hur jag sminkar mig. Men makens är riktigt gröna. Sonens är också melerade och påminner mycket om mina med gula strimmor längst in runt pupillen. Jag har gula fläckar.

Hoppas bäbben stannar kvar inne länge nu! Och ta det lugnt! känner lite igen känslan av att ha något mellan benen till och från.
  • jakeline
    Ellenkicki skrev 2011-02-24 16:16:45 följande:
    Är det någon som har tips på någon kul gravidblogg? Gärna skriven av någon som är har BF ungefär samtidigt som oss? Hej hopp!
    jag bloggar här, kanske inte jätterolig men ändå... :P jagochbonan.blogspot.com
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-02-24 20:36:30 följande:
    Jag har bloglovin men alla småbloggar som man lyckas läsa funkar inte riktigt där, tror man måste ha ett visst antal prenumeranter för att blogglovin ska visa inläggen
    jag får ett mail varje dag med de nya inläggen i de bloggar jag följer. Ganska smidigt. Men jag har även lagt till dem i en lista på min blogg så jag kan ta mig en svängom under dagen.
  • jakeline
    JaneEyre skrev 2011-02-25 10:15:13 följande:

Nån annan som undrar hur bebis ligger ibland? Om jag ligget på låt säga, vänster sida så känner jag puffar på den sidan jag ligger men även på höger sida och i mitten. Ibland känner jag bebis puffar högt upp i magen samtidigt som jag känner honom långt ner. Borde bebbe inte fixera sig snart? (v. 30)

Förresten, nån annan som har upplevt en kittlande känsla vid underlivet, som om nått ska ut? Inte ont precis men obehagligt och som sagt.. kittlande, kommer lite då och då. Glömde tyvärr fråga BM :/

fixera sig gör den ganska sent... sonen var ruckbar sista gången jag var hos bm sist. Tror de börjar vända sig neråt sista månaden eller så. Läste det någonstans, kommer inte ihåg vart... min ligger på tvärsan för det mesta, eller ja, diagonalen med huvudet uppåt och fötterna neråt tror jag.
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-02-27 13:30:23 följande:
    Är det någon av er som ska hyra babyskydd från if? Vi funderar på det, det verkar rätt smidigt
    vi ska göra det. Gjorde det med sonen också, smidigt och billigt och man får behålla sista stolen man får. visst, babyskyddet är rätt otympligt, men vi är nöjda med det alternativet.
Svar på tråden BF maj 2011