Inlägg från: Charlott29 |Visa alla inlägg
  • Charlott29

BF maj 2011

Jag tittade inte på "ett barn i minuten" på TV4. Jag pallar inte med sådana program i vanliga fall och absolut inte nu när jag själv är gravid. Skulle nojja ihjäl mig...

Jean - vad skönt att du nu har fått antibiotika så du blir frisk. Då kommer symtomen gå över ganska snabbt! Jag har också haft lite ont i nedre delen av magen, särskilt när jag är väldigt kissenödig, men jag tror att det beror på att bebisen ligger preciiiis med huvudet mot urinblåsan...
    Hoppas du mår bättre snart!

• Charlott29
    barbabelle skrev 2011-03-09 13:02:17 följande:
    I måndags har jag varit på kontroll hos BM, hade en annan BM då "min" var sjuk den dagen

Är i vecka 32 (31+4) idag alltså.

SF måttet låg på 29 (senaste besöket 21a feb låg SF måttet på 28), och BM sa att hon och "min" BM kan mäta på olika sätt, eller magen spänd eller bebisen ligger ihopkurad som en boll men hänvisade mig till Ultraljudsbarnmorskorna på Liljeholmen för tillväxtskontroll för säkerhetsskull. Blev aldrig orolig och såg fram emot att se mirakelängeln igen efter flera veckor! :)

Undersökningen gick bra. Normal hjärtaktivitet. Normal fostervattenmängd. Och h*n väger 2110 g (i måndags) - vår älskade växer så det knakar! :) Huvudet nere, rumpan uppe i vädret på högra sidan och fötterna på vänstra Solig Moderkakan ligger i livmoderns bakvägg. Men dom ville ändå att jag skulle gå på extra kontroll, och hänvisade mig till SÖS. Sagt och gjort, åkte dit samma dag (fick tid och jag hade tur den dagen!). Samma svar där, allt såg bra ut, förutom en sak som jag gärna vill tala om för er, men det kan avslöja könet och många mina vänner är medlem härinne, då dom inte vet bebisens kön. Obestämd Hehe... Men dom ville ändå att jag ska dit igen 30e mars. Ej allvarligt och så, men det känns bra för mig och för dem att kontrollera det här extra. Det brukar försvinna under graviditeten, om det inte gör det, får h*n äta medicin så att det försvinner. Så ingen oro här för min del, är bara glad att jag fick all information på samma dag! Viktigast av allt är att h*n mår bra som h*n ska och att h*n är sååå livlig därinne! :)

Blodtrycket såg bra ut på mig. Även blodprovet.

Har gått upp 1 kg sedan 21a feb. Väger 67 kg nu och har gått upp sammanlagt 8 kg sedan inskrivningen.
    Ska dit igen den 21a mars. Spännande!! :)

Nu på fredag går jag in i vecka 33. Sjukt fort!! Tungan ute
    Vad skönt att allt såg bra ut!
    Blir lite nyfiken dock på vad det är du ska tillbaka för koll den 30 mars?! Skönt att det inte är något allvarligt i vart fall och inget att oroa sig för!

Jag gjorde ju TUL i v 28+3 och då beräknades bebisen väga 1298 gram mot förväntade 1327 gram, så det diffade -2,2 % eller 29 gram
    Det där med TUL är ju en uppskattning, och +12% är ju inte så mycket om du räknar i gram Det kan ju jämna ut sig...
  • Charlott29
    isolande skrev 2011-03-11 15:32:47 följande:
    Är det någon mer än jag som får som blåmärkeskänsla på magen emellanåt? Det kan vara vissa punkter som ömmar jättemycket i ett par timmar när man tar på dem. Sen hux flux är de borta.

Just nu är mina punkter lokaliserade till strax ovanför naveln. Sjukt obehagligt och irriterande....
    Jag! Jag hade det för några dagar sedan, helt galet. Jag sa til maken att jag nog hade fått ett blåmärke på magen, snett ovanför naveln... kändes precis så, men inget blåmärke syntes. i och för sig är det på just det stället som bebis sparkar mest, så jag kanske har blivit lite öm på insidan... om det nu går...
    Angi07 skrev 2011-03-11 09:17:50 följande:

Har haft många Sd idag och mycket ont i underlivet, var hos Bm igår och hon sa att det var bebisen som trycker neråt och detta kan påverka tappen om det fortsätter, så jag måste ringa om det blir värre. Har tagit en bricanyl nu, vi får ser om det lugnar sig lite. Är bara i v.32 så det känns jobbigt att må så här.

Hua nu blir jag lite nervös... sådär har jag haft i flera veckor. Har nästan känts som något ska komma ut och det har ilat och gjort ont i underlivet. Att bebis ligger med huvudet sedan några veckor vet jag för det såg vi på TUL men att det kunde påverka tappen?! Det hade jag ingen aning om. Ska nog ta upp det där med min BM på onsdag när jag ska dit... 
  • Charlott29
    JosefineK skrev 2011-03-11 15:46:56 följande:
    Hej tjejer! Ett tag sen jag skrev nu, làser vad ni skriver och ser att jag inte àr ensam om mina kràmpor, skònt!
    Lider ocksà av halsbrànna, mest nàr jag ligger ned, lite jobbigt, men allra jobbigast àr ryggen/svanken, har sààà ont! Kan knappt gà, vaggar fram som en anka och folk som ser mig tror nog att det àr dags vilken minut som helst. I wish! Har dàremot inte kànt av varken starka sammandragningar eller fòrvàrkar, ska kolla detta med gyn nàsta vecka dà jag ska dit.

Pà sòndag gàr vi in i vecka 34 sà det borde vara ca 6 veckor kvar, smyghoppas dock pà att han tittar ut liiite tidigare Glad Làngtar efter att "fà tillbaka" min egen kropp om man nu fàr sàga sà...

Bòrjat pà fòrlossningskursen denna veckan, ska gà 10 gànger sjàlv och 5 gànger med sambon. Det àr riktigt roligt faktiskt, vi àr 16 tjejer mellan 28 och 40 àr som alla ska ha i maj och bor i samma omràde. Fick lite panik dà barnmorskan "bannade" mig fòr att jag inte packat vàskan ànnu. Det ska man tydligen gòra 2 mànader innan BF. Aldrig hòrt! Beràttade detta fòr sambon nàr jag kom hem som dà fick panik eftersom vi varken skaffat sàng eller skòtbord sà det blev en tur till IKEA samma kvàll och nu àr allt monterat och klart, har lagt upp lite bilder i bildtràden. 
    Packa väskan 2 månader innan? Oj det var ambitiösa råd Jag packade väskan i typ v 38 förra gången... ... och det visade sig ändå vara 4 veckor för tidigt, hihi...
  • Charlott29
    skalbagge skrev 2011-03-11 18:11:43 följande:
    Idag fick jag samtal från min barnmorska som berättade att mitt urinprov visat att jag har urinvägsinfektionRynkar på näsan nu ska jag äta antebiotika Furadantin för att bli botad.

Någon annan som haft urinvägsinfektion och ätit Furadantin under graviditet?
    Inte jag, men jag misstänkte urinvägsinfektion innan jul men det visade inget, och nu börjar jag misstänka igen... men jag har i vanliga fall inga symptom som t.ex. att det svider när det kissar, så nu vet jag inte om det är graviditeten i sig som ger mig mina "symtom" eller om det är infektion. Ska ta upp detta med min BM när jag träffar henne på onsdag, så hon kan ta en odling på mig.

Vad har du haft för symtom?
  • Charlott29
    Fröken Löken skrev 2011-03-13 22:12:22 följande:
    Okej det känns ju bra... Eller ja, så bra det nu kan kännas i detta ämne ;)
    Kan man börja använda tampong efter ett tag eller är det binda som gäller?? Är som sagt inget stort fan av bindor :/
    Jag har hört att man ska vara försiktig med tamponger pga infektionsrisken. Att man inte ska använda tampong så länge man har avslag. Inte heller ska man bada, så det blir ju lagom kul att inte kunna bada under halva sommaren

Jag blödde kraftigt i ungefär en vecka, och sedan blev det mindre och mindre. Blödde totalt i ungefär 8 veckor men de sista två veckorna räckte det med trosskydd för mig.
    Men den första veckan var det förlossningens "blöjor" som gällde... mindre kul...
  • Charlott29
    TeosMamma skrev 2011-03-14 11:35:58 följande:
    Trevlig ny vecka Skrattande

Jag funderar lite på olika saker nu när det börjr närma sig och passar på att fråga här... 
    Blöder man lika mycket fast man gjort snitt? Jag kommer troligast att få snitt så lite intresserad över vad skillnaden är om det blir någon.

Inte kunna bada pga ninfektionsrisken låter rimligt men ack så trist, älskar bada ute på sommaren, nåja, kanske det bara är typ första två månaderna? 

Tvättar ni alla bebisens nya saker, kläder, lakan etc.? Tänkte att det nog är stärkelse och annat i så det vore väl smartast?  

Är näsfrida det bästa för bebisens näsa eller går det lika bra  med liknande produkt? 

Hur mycket rör sig era bebisar i magen nu? Min har någon mer rörlig dag ,men sedan är det sååå lite, går och funderar på om det blir en väldigt lugn kille eller vad?  Läste att det ska bli mindre rörelse nu kring v.32 men tycker han varit så här hela tiden. 

Någon som anmält sig till gratisboxen baby to be som de gör reklam för här? Känns inget kul att lägga ut sitt personnummer på nätet...

Tips på bra babyövervakare till rimligt pris?

Ursäkta de många frågorna men vet att jag brukar få så bra svar här ;0)

Ha en underbar dag! Snart är det dags! Skrattande

Hej,

Dessvärre måste jag göra dig besviken och meddela att du blöder lika mycket avslag vid ett kejsarsnitt som vid en vanlig förlossning. Det är ju livmodern som drar ihop sig, därav avslaget. Jag snittades akut med min son och det var avslag i 8 veckor... däremot är det nog ganska individuellt hur mycket man blöder (oavsett kejsarsnitt eller vaginal förlossning), vissa är mer blödningsbenägna, andra mindre.

När avslaget slutat är det helt ok att bada igen

Jag tvättar bebisens nya saker, särskilt i början när man inte vet om den är överkänslig eller inte. Jag tvättade nog sonens nya kläder till dess han var 2 år eller liknande.

Näsfrida?
    Nä, något sådant har jag inte haft till sonen i vart fall... det enda jag köpte innan han föddes var en febertermometer

Min bebis är väldigt livlig och har varit hela tiden (v30 + 1 idag). Det sparkas och snurras så det faktiskt gör ont emellanåt. Bebis har legat med huvudet ner i mer än 3 veckor så det är finfina sparkar uppåt nu. Mest aktiv är den på nätterna då jag emellanåt inte ens kan sova, men på dagarna är den också ganska aktiv. Har läst att bebisarna ska börja lugna ner sig lite nu men det har inte min bebis riktigt förstått. Likadant var det med sonen, han var också ganska vild hela tiden. Precis som utanför magen så är ju alla barn olika, vissa är mer lugna och andra mer vilda. Det är ju små personer därinne, även om det är svårt att riktigt greppa

Jag har ännu inte hämtat ut babybox men kommer göra det, något bra kan man ju säkert alltid få.

Jag har inte haft någon babyövervakare med sonen och kommer inte ha det nu heller, så där är jag helt lost tyvärr.
  • Charlott29

Tänkte höra med er som har två barn eller fler...

Jag väntar ju mitt andra barn nu och bebisen ligger ner med huvudet sedan några veckor tillbaka. Det som - kanske inte oroar mig men som är jäkligt obehagligt - är att det trycker på väldans mycket mer denna gången än med sonen. Det ilar och så ner i underlivet och det känns precis som bebisen är på väg ut (vilket den naturligtvis inte är) men känslan är sådan.
    Funderar nu på om det är så enkelt att det beror på att det redan har legat en bebis där och "töjt" ut så att denna bebis liksom glider ner djupare tidigare?! Eller är jag helt ute och cyklar?
    Hur har det känts för er andra?

EvaChristina skrev 2011-03-14 13:14:39 följande:

Jag var hos bm idag.

Vecka 31+6
    Blodtryck 55/110 (exakt som förra gången)
    SF-mått 29 (något under normalsnittet nu, men fullständigt normalt försäkrade bm mig)
    Bebis hjärtljud 150 i genomsnitt (typ som det varit varje gång)
    Och bebisen låg som jag trodde med huvudet nedåt och rumpan uppe vid högra sidan om min navel.

Järn och socker kollades inte och jag slapp väga mig också

Måste bara höra: Blodtryck 55/110? Inte 155/110? Blev lite nyfiken, såg ut att vara väldigt lågt förstatryck?
  • Charlott29
    EvaChristina skrev 2011-03-14 13:31:37 följande:
    Oj, jag vände på siffrorna. 110/55 ska det va!
    Ah, då förstår jag
  • Charlott29
    Mary skrev 2011-03-15 08:15:04 följande:
    Jag har också, precis som flera andra, börjat känna ilande känslor neråt och även haft känslan av att bäckenet öppnar sig.... Är nu vecka 32+2. Intressant att många ofta har liknande upplevelser vid samma tidpunkt!
    Ja verkligen intressant - dvs att många känner likadant vid ungefär samma tidpunkt. Det måste ju innebära att det är fullständigt "normalt" eller hur?!

Igår var jag helt sänkt, jobbade till 12 och sedan var det hem och vila. Kom egentligen inte upp från soffan på hela kvällen... jättejobbigt med denna trötthet. Somnade kl 21.30 och vaknade 7 imorse - fortfarande lika trött...
Svar på tråden BF maj 2011