• Maruid

BF maj 2011

Jodi skrev 2011-01-12 17:21:11 följande:
    Jodå, hon mätte magen, kollade blodvärdet och blodsockret samt lyssnade på hjärtat. Men vikten kanske de tycker man kan hålla koll på själv iofs... Flört   Men angående urinprovet så antar jag att blodtrycket var på den låga sidan och då kanske det inte behövs något test för proteiner.

Hur länge tänker ni jobba förresten? Jag har tänkt gå 4 veckor innan BF, vill gärna vara lite ledig och hinna sova och boa lite...(och den kan ju komma tidigare oxå).
    Jo, jag tänker dock att det änd är konstigt att man inte tar urinprov eftersom det behövs vid mer än högtblodtryck och proteiner. Bland annat så kollar min BM för bakterier, alltså oupptäckt uiv vilket är ganska vanligt. Så det är nog mest därför jag reagerade.

Nåväl, som sagt har väl olika mottagningar sina rutiner men det gör väl inte så stor skillnad i slutändan.
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-01-13 18:47:38 följande:
    Jag är ju sjukskriven just nu, men om jag blir operarad i min hand och detta blir klart innan BF Så har jag tänkt att gå hem den siste april, är beräknad till den 25 maj.

Är så sjukt trött igen och har varit ett par veckor, trodde mitt blodvärde spökade så jag var och kollade det idag. Men hade 143 i blodvärde och det är ju jättebra, så BM trodde att jag "bara" var gravidtrött. Sover väldigt dåligt på nätterna, varje gång jag behöver vända mig så vaknar jag, mina höfter is killing me!!
    Men men, bara 18 veckor kvar
    Usch, jag vet allt om att sova dåligt på nätterna. Tycker att det är vansinnigt svårt att somna på kvällarna och snurrar ofta nästan hela natten igen. Det är först på morgonen jag riktigt kommer i ro och sover skönt. Fattar ingenting då jag somnade som ett ljus i princip senast 22 varje kväll hela förra graviditeten. Men jag börjar misstänka att det är foglossnigen som spökar vilket det verkar vara hos dig också.
  • Maruid

Fröken Hanna - gnälla får man. Ibland mår man inte kul och då kan man behöva få ut det. Kan inte säga så mycket till tröst mer än att jag vet hur det är att ha det jobbigt på sin arbetsplats. Men jag hoppas det blir bättre igen, i perioder mår man ju bättre och sämre under graviditeten.

Föräldrautbildningen var verkligen inte så spännande för vår del heller, jag missade vissa gånger men tror inte det var någon katastrof precis. Det är i och för sig ett bra tillfälle att träffa andra föräldrar i grannskapet och vill man bonda med andra mammor som bor nära så ska man klart gå dit. Men informationsmässigt tror jag att jag hade full koll. I och för sig kan jag tillägga att jag har en superbra BM som jag pratar mycket med så alla mina möjliga undringar har jag nog fått svar på också.

Sparkar i magen känner jag mest också i nederkant men ibland vänder det och går uppåt. Antar det är när mini byter position och har sig. Ofta om jag smeker magen och sedan väntar en stund så får man gärna gensvar i form av sparkar och kittlande rörelser.

• Maruid
    FruganH skrev 2011-01-18 09:07:50 följande:
    Okej, det är nog snarare förlossningsförberedande vi ska gå och visst känner jag att jag har koll på en hel del. Men jag tror verkligen inte maken har det. Och det känns, iallafall för mig, som att det är viktigt att han vet vad som ska hända och hur det kan gå till. Ligger jag där och har ont och försöker koncentrera mig på att föda så måste han ju kunna ta ansvar för annat runt omkring till viss del.

Vi får väl se om det ordnar sig. Han jobbar som lärare, så därför kan han inte "ta ledigt" på samma sätt som t.ex. jag kan. Men men, det får väl lösa sig helt enkelt..
    Jag förstår att du önskar att han ska veta mer, jag kände så med min man också. Men om din man inte kan ta ledig så försök prata med honom om hur du känner och vad du vill inför förlossningen. Och definivt vad du absolut inte vill. Jag skrev själv ett förlossningsbrev som min man också fick läsa så han visste ganska väl vad jag tänkte och kände. Vi har ett par månader på oss att förbereda oss för den biten ; )

Oavsett då hoppas jag att det löser sig för dig, det sista man vill är ju att känna sig nervös, stressad och orolig i samband med hela denna process. Man kan gått behöva så mycket stöd man kan få.
  • Maruid

Moderskapsintyget har jag inte ens fått än. Har inte varit hos BM sedan i vecka 12+4. Ska dit igen i vecka 26+2 och är nu i 23+1. Heee, känns som en liten evighet.

• Maruid
    Samma för mig, blev lite nervös över att det var något man skulle fixa själv nu när jag läste allt ovan. Men det är något man får på nästa BM besök då eller?? Låter sen tycker jag ska ju inte dit förens i början på feb...Så i praktiken räknas jag inte som gravid ännu då el???

Tja gravid är du ju med FK och staten vet inte om det än. Det är först när du skickat in och fått registrerat ditt moderskapsintyg som det syns att du väntar barn och det är först då som du kan börja beräkna eventuell föräldrapenning på FKs hemsida för det specifika barnet.

Men jag tror inte det är någon panik. Jag ska till BM 9 februari så jag får det väl då. Och då är det fortfarande mer än tre månader till BF så på den tiden förväntar jag mig att FK ska hinna registrera ett papper. Sedan ska man fylla i några uppgifter om arbetgivare, inkomst, etc på en blankett och skicka in. Tror helt enkelt inte att man behöver oroa sig. Om det vore så att man skulle ha papperna mycket tidigare då hade nog rutinerna hos de flesta MVC sett annorlunda ut. 

• Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-01-18 15:25:54 följande:
    kottemor
    låter jobbigt. krya på er!

Fk är jobbiga de.

Nu har jag varit på rean och hittade en söt hello kitty i rosa för 30 kr på HM, fanns olika storlekar också.
    Min man köpte en mammatröja till mig. Och jag hitttade stora t-shirts på gina trico.
    Hittade även en klänning till min dotter och 2 star wars tröjor till min son 4 år.

30 kr på HM
    tycker det är svårt att hitta pojkbodys som är riktigt söta i minsta storleken 50...någon som hittat det?
    sen fundera jag på att köpa tunna mössor som är söta med något fint tryck på, men hittade inte det heller,  vet inte om det behövs i maj månad eller om det ska vara små hattar?
    Nästan alla ställen har olika varianter av tunna mössor. Lindex brukar exempelvis alltid ha tunnare varianter.

Vad gäller bodys är det kanske en smaksak. Tycker själv att det finns ganska mycket fint och tycker det är lättare att shoppa till pojkar än till flickor. Men det kan också vara så att vårsäsongen inte riktigt kommit sig än. Många av de sidor jag tittar in hos på nätet har ännu vinterrea så jag väntar på vårsäsong ;  )
  • Maruid
    EvaChristina skrev 2011-01-19 15:52:13 följande:
    Har ni tänkt på vilken skön tidpunkt det är att få barn i maj förresten? Sommaren väntar, värmen och ljuset kommer och världen ler
    Oh yes Skrattande Jag fick min son i november 09. Då fick man inte besök på sjukhuset på grund av vinterkräkskjuka och svininfluensa, sedan skulle man enligt mvc inte ha barnet i affärer eller bland folk på grund av RS Virus och veckorna därpå drog värsta vintern in med snö upp till knäna och att dra vagn upp och ner på antingen isgata eller i snöslask slipper jag gärna.

Jag sa redan då att ska jag ha barn igen ska liten komma på våren och tacka vet jag att slippa fårfällar, åkpåsar, lager på lager och overaller. Maj känns om gud vill lovande!
  • Maruid
    talare skrev 2011-01-19 23:40:55 följande:
    men då är det väll ett tillväxt ultraljud? för man gör bara ett rutin ultraljud
    Det beror på vart man bor. I Lund (kanske hela Skåne) gör man alltid två, ett i vecka 18 och ett i vecka 32.
  • Maruid
    tove83 skrev 2011-01-20 18:36:04 följande:
    jag är också rh negativ, men det är inget som min barnmorska har sagt nåt om,mer om att det är såna som dig dom vill ha som blodgivare...ska kolla upp detta!!

vi kollade vagn i går, tror att det blir en ny Emmaljunga city cross,  med citykorg i.
    vi gillade den väldigt mkt!! det var bara 3 veckors leveransti också;))någon med erfarenhet på den????

www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_mo...
    Vi hade en City Cross 2009 med hårdlift innan.
    Den gav vi bort men vi ska beställa en ny precis likadan men brun istället för svart.
    Vi tycker mycket om den och jag hade gärna haft city korg men eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss är det lättare med en hårdlift istället. Det fungerar bra för oss helt enkelt.

Det som dock är lite drygt är mellanrummet mellan sitdelen och korgen under är litet så det kan vara lite meckigt att få in en kass eller något där. Dock har en såååå många fördelar, inte minst i säkerhet, så efter funderingar blir det den igen nu då. 

I affären här måste vi dock beställa 12 veckor innan så jag måste verkligen ta itu med det snart.
Svar på tråden BF maj 2011