• Friida11

BF maj 2011

FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-10 08:30:19 följande:
    många som varit på UL vad roligt! grattis till alla er!

Maggan 08
    har du lågt järnvärde redan?
    vilka tabletter tål du inte?
    för det finns olika sorter
    niferex tål jag inte, men jag tål duroferon.

mår fortfarande mycket illa hela tiden, någon mera?
    Ja jag tror det :( Pgr av att jag tidigare haft järnbrist innan grav och äter knappt något med järn i alls.. Ananrs vet jag inte vad felet är men trött är jag som sjutton.. Jo precis det var niferexen ja inte tålde men får testa dom andra då finns dom på apoteket?
  • Friida11
    FruMadde4barnTätt skrev 2010-12-10 13:13:27 följande:
    frulilja
    vilka fina ultraljudsbilder!
    roligt du ska på könsultraljud, jag har själv varit på könsultraljud med dottern, då de inte kunde se könet ¨på RUL.

MiDi
    Alex är fint.

Maggan08
    varför äter du inget med järn i? är det som du inte tycker om sådan mat? är du vegan/ vegetarian?
    jag är själv vegetarian och har svårt med järnvärdet när jag är gravid, jag tålde ju inte niferex, jag bara kräkte upp dem hela tiden och fick jag ner dem så fick jag diarre, så mitt järnvärde var nere i 85 som lägst och då var jag ca v. 31 så det var ju inte alls bra.

men duroferon järntabletter fungerar, de är mycket mindre och jag får behålla dem och blir istället kanske lite hårdare i magen, mitt järnvärde steg snabbt med dem.
    ja de finns på apoteket, det är lika mycket järn i dessa tabletter som det är i niferex.
    dessa duroferon tabletter gavs förr i tiden till gravida, men BM rekommenderar ju först niferex för att de ska vara bättre för magen, vilket inte stämde på mig då.

hoppas ditt järnvärde blir bättre! har du kollat upp järnvärdet?kan ju vara bra att gå till BM och kolla det.
    Nja det är väll det att jag inte gillar sådan mat helt enkelt och även att jag bara äter dålgit av den kost som innehåller järn.. ajdå det var väldigt lågt järnvärde.. usch vid inksrivningen låg mitt järnvärde ganska ok men läkaren tyckte jag skulle börjat med järntabletter redan då vilket jag inte gjort så ajg får skylla mig själv lite där men sen så köpte jag niferexen men fick ju världens utslag som kliade som bara den så jag får testa dom andra och hoppas på att dom funkar för mig.. Ska till BM den 28 så jag får ta ett järn värde då var där för 2 veckor sedan men hon tog inga prover på mig konstigt nog men kanske beror på att ajg inte tog upp tröttheten med henne.. Men min trötthet är ju nästn värre nu än den var i början av grav så jag tror nog det är järnet eller bör jag vara orolig ? :S
  • Friida11

Var på RUL idag och fick se vårat hjärta <3 Fick en super bra barnmorska som förklarade allt och gick igenom hela bebben från topp till tå :D SÅ HÄRLIGT! Skruttisen var inte så pigg idag så det var inte så mycket sprattel men det var så MYS att bara ligga där och titta på vårat hjärta.. LÄNGTAR SÅ! Fick BF 18 Maj istället för 19 så det var ganska korrekt ändå :) En frisk och fin bebis ligger i min mage enligt barnmorskan vilket kändes underbart att höra!
    Här kommer en bild när bebis vinkar till oss :)

• Friida11

Jag får inte heller så mycket pengar får 10 800kr om jag tar ut 7 dagar, men jag har pratat en del med sambon om gemensam ekonomi tror det kommer bli mycket lättare nu när vi ska ha barn och planerar även att köpa en bostadsrätt..

• Friida11

Jag har en liten fråga :)
    Jag fick veta att jag har moderkakan i framkant och förmodligen därför jag inte känner bebis där inne ännu.. Men ni som har erfarenhet av att ha det  med ert första barn hur lång tid tog det för er att känna första rörelserna?!?

• Friida11

Halloj alla fina :)
    Jo jag tänkte höra hur ni som är runt v 19-20 mår? Själv är jag i v 19+2 och har en del molvärk men sover som en kratta!!!! Vaknar felra ggr per natt och har svårt att somna.. Hur mår ni? Någon annnan som också har rätt mkt molvärk??

• Friida11

Halloj :)
    Idag åker jag till thailand och går in i v 20 imorgon :) Någon som har tips på vad jag bör tänka på där nere osv? Eller någon som varit i thailand som gravid hur tyckte ni att det funkade där nere? :P Är lite orolig men tror att allt ska gå bra!

Kände föresten bebis första rörelser den 24 :D Sen dess har det blivit starkare å starkare å nu buffar det en hel del där inne :D UNDERBART! Svårt att beskriva den lyckan att känna bebben röra sig ni förstår nog vad jag menar :D

• Friida11

Måste fråga er :) Ni som känner sparkar vilket jag tror dom flesta har börjat göra nu :) Vart känns dom för er? Min bebbe sparkar ganska långt ner precis ovanför blygdbenet ungefär känns det en hel del och ganska så starka sparkar :P Så ibladn kan det kännas lite neråt till underlivet haha eller ja ni förstår.. Är det något konstigt att det är så långt ner? Blir lite orolig ibland sparkar den ju även högt upp på sidorna men mest där nere under naveln :P

kram på er!

• Friida11

Tack för era svar :)

Skönt att jag inte är ensam om att känna sparkarna där nere och ja urinblåsan e ju en klar favorit måste jag säga :P Hur ska detta sluta undrar jag. Min kille har kännt sparkarna ett par ggr och dom syns även utanpå magen om det blir en hård en :) Men tycker ibland att sparkarna kan kittlas när bebben kommer åt tex urinblåsan haha känns super mysigt :D

Svar på tråden BF maj 2011