• jakeline

BF maj 2011

FruganH skrev 2011-03-01 13:49:12 följande:
    Jo, har också läst det nämligen. Därför jag ville höra hur det var för er andra. Om ni börjat samla vätska och så och jag verkar ju inte vara ensam om det. Tycker viktuppgången är det konstigaste egentligen. Sist BM frågade om vikt var jag i v25 om jag inte minns helt fel. Då hade jag gått upp sammanlagt 6 kg sen jag vägde mig när jag fick reda på att jag var gravid (v4-5 typ). Sen dess har jag gått upp 8 kg. Känns väldigt mycket på bara typ 5-6 veckor när jag innan bara gått upp 6 kg på 20 veckor... Hmm..
    Jaja, får väl ta upp det med BM idag och se vad hon säger om det. Känns inte jättekul att gå upp en massa i vikt iallafall Obestämd Men man får väl jobba på hårt sen så kanske man lyckas gå ner det igen.
    så länge svullnaden går ner över natten ska det inte vara någon större fara, men jag skulle nog höra med Bm som du säger. För att vara på den säkra sidan. jag läste någonstans att man bör gå upp typ 1 kg i veckan nu eller så... TÄnk på att salt mat kan göra att du samlar på dig lite extra vätska. Hoppas att det inte är någon fara dock!  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Maruid skrev 2011-03-01 14:55:52 följande:
    Ett kilo i veckan? Låter inte det mycket? Jag har hört att man under genomsnitts graviditeten lägger på sig totalt 12 kilo. Utifrån det läste jag att man från vecka 28 till 40 bör gå upp mer än 1 kilo och mindre än 3 per månad i tredje trimestern. Alltså i ett spann mellan 3 och som maximalt 9 kilo de sista tre månaderna.
    haha jag läste fel... :P Sorry. Skyller på graviditetshjärna. :-$ Jag la på mig det mesta i slutet av förra graviditeten, men det var mest vatten. Gick upp 10 kg allt som allt så det var ju inget överdrivet heller. Hoppas på något liknande den här gången. som det såg ut sist hos BM hade jag gått upp hälften så mycket som sist. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-03-01 16:14:15 följande:
    Är ni klara med försäkringskassan förresten? Jag skickade arbetsgivarintyget till min förra arbetsgivare för över en månad sen och han har fortfarande inte fyllt i det trots att jag påmint honom flera gånger. När jag mailade honom idag fick jag autosvar om att han är på semester tills den 10e. Så otroligt tröttsamt
    nej jag har precis fått tillbaka mina papper och ska skicka till min arbetsgivare. 
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-03-02 15:32:20 följande:
    Hjälp vad jag känner mig efter när jag läser här, vi äger inte ens någon bra väska att ta med till bb så vi får nog investera i en sån först
    oroa dig inte... Det är ingen panik ännu. Men det kan vara bra att veta på ett ungefär vad du vill ha med dig. Och införskaffa en väska. 
  • jakeline
    Neith skrev 2011-03-02 17:17:55 följande:

Åhh, måste ju få dela med mig!
    Bryr mig inte om att redigera bort mitt namn osv på bilden, utan ni får ta den som den är :)
    Var på tillväxt-UL (könsUL egentligen, men tillväxt-UL bokades för detta) på en privatklinik i Malmö igår. Fick reda på att vi väntar en liten pojke! :).. Blivande maken blev paff då han hela tiden trott det var en flicka. Allt såg jättebra ut och det var en lättnad att få se lillkotten igen.

På lördag gifter jag och killen oss, ni kan ju gissa om man är nervös! Åh, denna totala lycka med både barn och giftermål! Hjärta 

Allt flyter på så fint i denna tråden och även om jag inte skriver särskilt ofta så kollar jag dagligen i tråden :)

Må så gott söta töser och ta hand om er och era små liv i magen!

Grattis till son och giftermål! Härligt!  
  • jakeline
    Charlott29 skrev 2011-03-04 07:58:43 följande:
    Jag personligen tror inte att det finns belägg för hjärtljud kontra kön. Vad är det i så fall de säger; höga hjärtljud tjej och låga hjärtljud kille?

Jag tror det har mer att göra med om barnet är livlig eller lugn, om det är vaken eller sover. Det är ju pulsen man räknar

Sonen låg mellan 135-158 och det är väl både lågt och högt...
    Denna bebis har legat under 140 varje gång.

Jag var också hos BM i veckan. Mitt järnvärde hade gått upp från 121 till 138 på en månad. Jag är helt chockad över att jag inte behövt börja med niferex, med sonen fick jag börja redan i v 20. Men jag är såklart glad över det, bara förvånad. Måste ha att göra med min crawling på färska hallon och färsk mango tillsammans med turkisk yoghurt som jag äter varje dag till mellis Sååå gott! Prova!
    Du kanske har bättre järndepåer den här gången? :P jag har sluppit järntabletter båda gångerna vilket känns bra.  

är det bara jag som inte har några cravings? Jag kan få sug så, men inget som är samma varje gång... 
  • jakeline
    mammaE2011 skrev 2011-03-04 09:05:19 följande:
    jag har inte heller några cravings. Kan bero på att jag mådde illa morgon till kväll de första 3 månaderna som sedan byttes ut till hemska halsbrännor/sura uppstötningar. Det enda jag kan säga är min craving är att jag dricker Mellanmjölk istället för Lättmjölk! Haha!
    jag har ju iofs ett stort sug efter fet mat. Pommes, hamburgare och sådant... men det är inte så att jag MÅSTE ha det och skickar ut karln i snöstorm. :P hade inga cravings förra graviditeten heller... Jag har iofs blivit mer intollerant mot mjölkprodukter än tidigare. Det är mindre kul då jag älskar mjölk och brukar äta gröt varje morgon. Visst jag kan köpa låglaktos, men jag glömmer alltid bort det... Minnet är ju som bekant väldans flyktigt när man är gravid... 
  • jakeline
    Therre skrev 2011-03-04 11:59:06 följande:
    Dessutom fick jag höra att han pappa hade sagt att han var lite ledsen och besviken för att han inte har fått känna på min mage när bäbisen sparkar.. å då blev de ju inte bättre heller jag kan ju inte råför att bäbisen sovit när vi väl vart där tex.. hans föräldrar är de trevligaste och snällaste jag har träffat och de är helt underbara men just nu känns de som om att de bara blir för mycket ibland, att dom blir för mycket....
    asså jag förstår inte varför alla tror att en gravidmage är allmän egendom?! Alla ska dit och peta! Det är liksom mitt space. Nu har det itne varit lika mycket den här gången som förra, men iaf. Det är något som stör mig... :P 

här är det också sömnen som är samtalsämnet hemma. Vem ska gå upp på natten... vem får sova på morgon, vem sover mest... Jag tycker ju att jag har förtur på sömnen då jag är gravid... Och har mycket svårare än maken att ta mig ur sängen på nätterna. Nu sover iofs sonen bättre och bättre när vi kortat av sovtiden på dagen, så jag hoppas att vi slipper den diskussionen om ett tag. 
  • jakeline
    skalbagge skrev 2011-03-05 11:44:25 följande:
    Hallåj!
    Funderar lite kring hur killen ligger därinne egentligen? Sist jag var hos barnmorskan sa hon att han låg med huvudet neråt och ryggen längs med min vänstra sida. Det jag undrar är varför jag inte känner några sparkar uppåt utan hela tiden på höger sida strax ovanför naveln eller rakt ovanför naveln. Känner även när han trycker utåt vad förmodligen är ryggen eller rumpan på vänster sida, men jag känner aldrig sparkar upp i revbenen som jag läst om att man ska känna.

Var känner ni andra mest sparkar?
    han kanske ligger med rumpan upp och bena ner, som i ett V? då sparkar han ju mer utåt sidorna. Sparkarna uppåt revbenen kom senare om jag inte missminner mig. Min första sparkade uppåt så brösten hoppade. :P Denna ligger och trycker sig utåt på höger sida om naveln så det gör sketa ont. Känns lite som en Alien-upplevelse ibland... :P 

Annars har vi nu klivit in i v 30  
  • jakeline
    mammaE2011 skrev 2011-03-07 14:05:19 följande:
    jag har bara två par byxor till bebisen. Trodde det skulle räcka. Har aldrig hört förr att bebisarna bajsar igenom kläderna???? Det hände aldrig min brorson iaf.
    eh jo? Det händer... både kiss och bajs kan läcka om en blöja sitter lite illa, hamnar på sned eller om bebisen helt enkelt brakskiter... 
Svar på tråden BF maj 2011