• Jodi

BF maj 2011

Är det nån mer som ska göra NUPP? Jag har fått tid för UL den 19/10. Det är ganska passande, för då har det gått 12 veckor så om allt ser bra ut kan man börja berätta!
    Hoppas nu bara att det blir ett bra resultat så man slipper bestämma sig för FVP eller inte... Ska bli skönt att få bekräftelse på att det finns nåt levande därinne i alla fall!

• Jodi

Oj, jag skrev fel, menade såklart KUB-test! (inkl nupp= nackuppklarningstest)

• Jodi
    FruganH skrev 2010-10-04 13:05:36 följande:
    Har en vecka på oss för att bestämma om vi vill göra KUB test eller inte. Eftersom vi inte tillhör riskgruppen så får vi ju betala för testet själv i sådana fall.

Vad vi vet så har vi ju inget i släkten som tyder på att det skulle kunna vara något, men samtidigt så kan det väl inte bara vara ärftligt om risken stiger i takt med ålder? Eller tänker jag helt fel?
    Näe, det är inte ärftligt vad jag vet. Risken ökar med åldern som du skrev. Det är ju inte bara DS de tittar efter utan även två andra varianter av kromosomavvikelser där barnet inte kommer att överleva. Jag vill gärna ha chansen att avbryta en sån graviditet så tidigt som möjligt i sånt fall. För min del tar jag chansen och undersöker, när nu tekniken finns tillgänglig. Men jag tänker bara göra fostervattensprov sen om risken är högre för kromosomavvikelse än för missfall...

Men jag tycker det vore allra bäst om landstingen erbjöd alla gravida ett UL i vecka tolv (till självkostnadspris). Man vill ju ha nån slags bekräftelse på att det finns ett foster därinne som lever!

Ikväll ska vi på visning på ett hus! Så spännande! Det är ju en dröm att få ha sitt eget hus...
  • Jodi
    Mary skrev 2010-10-05 19:40:20 följande:
    Tycker så synd om er alla som mår så dåligt... Jag kan äta det mesta. Dricker iofs inte kaffe längre, och störs massor av röklukt och andra starka dofter, men jag mår inte så illa som ni verkar må. Jag är väldigt trött, men har bara ett svagt illamående som jag inte störs av så mycket om jag bara äter mellanmål med jämna mellanrum.

Samtidigt blir jag lite orolig för om det är något som inte står rätt till eftersom jag inte har så starka känningar som er andra. Men det sägs ju att alla är olika och att vissa inte alls mår dåligt, så jag får väl hoppas på att jag är en av dem. Åh, jag vill så gärna ha ett bevis för att det växer en krabat där inne. Jag kan inte förstå det än, och vågar inte tro att det är sant. Så overkligt att det ska växa en människa i magen tycker jag!
    Jag är i vecka 10 och känner inte några symtom alls förrutom lite trötthet kanske. Orkar inte oroa mig för det längre, är glad att slippa må illa!
  • Jodi

Jag är oxå i vecka 11 och känner som du = inte mycket från magen. Jag tror/hoppas att det är normalt. Det är kanske en "växtspurt" de första veckorna med massa hormoner och livmodern som växer till. Sen blir det kanske lugnare när kroppen liksom "vant" sig vid graviditeten.

Jag har läst att vissa BM pratar om spökveckor medan andra hävdar att det inte finns nåt sånt. Kanske nån annan vet mer?

• Jodi

Har senaste tiden börjat få så ont i ryggslutet och i ena skinkan, värken kommer och går lite under dagen men det är nästan värst på natten , gör svinont att vända sig!
    Nån som känner igen sig? Kan det vara foglossning?

• Jodi

Ska på UL på tisdag (KUB). Börjar bli nervös, det känns som domedagen....Hoppas så innerligt att allt ser bra ut, vet inte hur jag ska klara det om fostret är dött eller har något kromosomfel!
    Har tagit kompledigt hela dagen så jag kan fira eller gråta beroende på hur det går. Nån annan som ska göra UL i veckan?
    Ville bara skriva av mig lite, hoppas alla har haft en bra lördag!

• Jodi
    Muffe80 skrev 2010-10-17 11:06:42 följande:
    Jag har KUB på torsdag och börjar också bli jättenervös. först vill man se att den lever och sen vill man få bra siffror... Usch.

Jag är "bara" snart 30, men risken finns väl ändå att det är ngt fel? Vet inte vad vi gör om vi får dåliga siffor, FVP verkar inte jättelockande egentligen har jag insett....
    Vi tänker nog bara göra fvp om sannolikheten att nåt är fel är större än missfallsrisken. Hoppas man slipper göra det ställningstagandet dock! Vet nån förresten om det är bra att ha kiss i blåsan vid UL? Har fått för mig det, men det står inget om det i informationen inför undersökningen (man ska se bättre om blåsan är fylld).

FrökenHanna: hoppas du mår bättre snart! Förstår att det är jobbigt att jobba med värsta illamåendet!
  • Jodi
    Sommarnatt2010 skrev 2010-10-17 19:16:34 följande:
    Här får man bara göra fvp om värdet de får är 1/300 eller sämre... Så först då behöver man ta ställning...Så hoppas man håller sig en bra bit över det...Ska ta blodproverna på torsdag sen får jag vänta ända till den 11 nov innan det är dags för UL...Läste någon stanns att man ska ta blodproverna fem dagar innan UL men föt min del kommer det ju att skilja tre veckor...någon som vet??
    Jag blev oxå förvirrad av det där så jag ringde och frågade. Man ska ta proverna senast 5 dagar före undersökningen (bara så att de säkert hinner bli analyserade) och tidigast i vecka 9.
  • Jodi

Har precis kommit hem från UL (KUB). Det gick bra! Skrattande  Det var verkligen helt overkligt att det fanns en liten krabat där inne! Den var 5,5 cm och allt såg normalt ut. Risken för kromosomavvikelse var minsta möjliga,
    1:20 000. Nu börjar man äntligen kunna ta det till sig! Låg några dagar före beräkningen, så jag är 12+ 2 idag.
    I helgen ska jag berätta för päronen, yes!

Svar på tråden BF maj 2011