Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

BF maj 2011

Gå till en sjukgymnast tycker jag om ni har problem med eventuell foglossning eller ischias. Tsk från barnmorskor har de utbildning i just sånt och kan bättre bedöma vad problemet är och vad som kan göras.

• morotsland
    jakeline skrev 2011-01-21 11:08:56 följande:
    underkläder har vi inte använt ännu. Han har ju blöja så det känns lite onödigt... jag skulle nog köra på lite fler bodys faktiskt, de dregglar, kräks och har sig, du vet. Ombyten är bra, men man behöver ju inte förköpa sig innan. Jag skulle även satsa på en lite tjockare dress, men typ luvtröja. Eomer hade jättesöta matchande set med byxor och jacka med dragkedja.  Pyajamas är bra också, om man vill det alltså... :P 
    Pyjamas/heldräkter tyckte jag var grymt praktiskt när de var små, inte lika mycket att knäppa upp och ner vid byten. Men då var det bra med underbyxor, tyckte lätt att blöjan satt dåligt och läckte lite om man inte hade body och då blev det så mycket klädbyten i onödan. Annars beror väl antalet på hur ofta man tvättar/om man har egen tvätmaskin. Jag har köpt rätt mycket ombyten för att jag tänker att vi ska kunna vara mycket på landet och på resande fot i sommar och då inte har så stora tvättmöjligheter. Våra stora barn kräktes dessutom otroligt mycket som bebisar så det gick åt en del...
  • morotsland
    Jodi skrev 2011-01-21 12:09:31 följande:
    Du menar inte storlek 50? Eller ska man hoppa över den storleken helt?
    Mina barn var normalstora (drygt 3 kg och drygt 50 cm) och kunde ha storlek 56 rätt länge, storlek 50 däremot bara 2-3 veckor. Sen är det väldigt stor skillnad på storleken på olika kedjor också.
  • morotsland
    Lovelyness skrev 2011-01-23 12:38:23 följande:
    Jag är lite inne på brio happy, dom som har den verkar tycka den är väldigt bra. Är det någon som vet om den går att köpa online? Har inte hittat den någonstans
    Har precis köpt en på blocket, som ny fast några tusenlappar billigare. Med hårdlift vilket jag tycker är mycket bättre än separat ligg- och sittdel. Den är smalare och smidigare än Emmaljunga som tar så mycket plats i kollektivtrafiken tycker jag.
  • morotsland
    Lovelyness skrev 2011-01-23 15:10:01 följande:
    Det är svårt det där med att välja vilken lift man ska ha, hårdlift verkar ju bättre på många sätt men å andra sidan skulle det vara skönt att bara kunna ta med hela mjukliften när man är hemma hos någon eller behöver bära uppför trappor.

Ska absolut kolla in blocket. Jag har egentligen inget behov alls av att att köpa nytt
    Men en hårdlift kan du ta ut och bära in, det är ju som en mjuklift fast lite stadigare bara. Inte som en separat liggdel för det tycker jag också verkar meckigt. Vi hade mjuklift förra gången och det var bra men nu bor vi med fler trappor och vill ha nåt lite stadigare + att de rekommenderar hårdlift för sommarbarn för att de inte blir lika varma.
  • morotsland

Jag tycker kombi är mycket bättre, praktiskt att kunna lyfta i och ur barnet direkt i liften, särskilt när de är små och ofta sover i vagnen. Våra somnade alltid i vagnen och då kunde man bara ställa in liften och låta dem fortsätta sova utan att rycka upp dem.

• morotsland
    Sommarnatt2010 skrev 2011-01-23 21:27:27 följande:
    Men det behöver väl inte vara bökigare med en duo...på den vi har är det bara trycka ner en knapp på var sida o lyfta av....
    Men du bär den inte lika smidigt upp för några trappor etc. Jag tror duo funkar utmärkt om man bor på landet/villa men att kombi är bättre i stan/lägenhet.
  • morotsland
    JosefineK skrev 2011-01-25 09:16:22 följande:
    Verkar som de flesta hàr àr pà det klara med vagnar men har ni funderat nàgot pà bàrsele/bàrsjal? Jag surfade runt lite igàr och det àr ju en djungel det dàr med!
    Funderar sjàlv pà en Baby Bjorn Active, den verkar kàck men har fàtt lite kritik fòr att den inte àr ergonomisk nog. De flesta jag kànner hade inte ens nàgon. Fòr oss kànns det nòdvàndigt dà vi har hund och borde vara praktiskt att ta bebisen pà magen nàr man ska ut pà kortare promenader istàllet fòr att slàpa med vagn. 
    Vad àr ni inne pà? 
    Jag hade en Ultimate baby Wrap förra gången och den var super de första månaderna. Den är i trikå vilket gör den lätt att knyta till och så har den ring istället för knut och är lätt att justera. Ska skaffa en manduca (http://www.knyt-an.se/visa_produkt.asp?id=742&t=Manduca%2C+Petrol) som komplement, den kan användas från spädis och under rätt lång tid. Hade babybjörn med de andra men jag hade barn som var matglada och blev tunga snabbt så det blev slitigt för axlar och nacke efter ett tag, den här är bättre rent ergonimiskt men har ändå selens alla fördelar.
  • morotsland
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-01-25 12:16:19 följande:
    ladyline
    den bärselen på din länk,  verkar ju jättebra, där står det ju att den kan användas av många olika personer:

Till skillnad från många andra bärselar passar Manducan för både mycket korta och smala personer, men också för långa och kraftiga personer vilket gör att den kan användas av alla som bär barnet.
    Ja, jag har ju inte testat den men den verkar väldigt bra och alla jag pratat med och alla som skriver här och på andra sidor som haft den verkar supernnöjda. Tyvärr lite dyr (1000 spänn) men den går ju att sälja begagnad sen rätt dyrt tror jag.
  • morotsland
    jakeline skrev 2011-01-25 13:15:16 följande:
    tryck nedåt har jag känt, men ingen värk direkt. hoppas inte att det är något allvarligt. 
    Har också haft starkt tryck. Läste och fick bekräftat av min bm att det kan bero på att man är lite förslappad sedan tidigare (känns ju trevligt )  och att man behöver göra knipövningar. Så det har jag gjort nu flera omgångar per dag och det har blivit jättemycket bättre. Kanske ett tips för fler!
Svar på tråden BF maj 2011