Inlägg från: Charlott29 |Visa alla inlägg
  • Charlott29

BF maj 2011

Hej hopp,
    Jag kommer fortfarande i mina mammabyxor men det börjar ju strama lite såklart. Jobbar i 5 veckor till och hoppas att kostymbyxorna funkar så länge När jag har möten har jag dem med top och kavaj (ej gravidkavaj, kör uppknäppt). När jag inte behöver vara mötesklädd på jobbet så kör jag HM:s gravidtaights (som är både sköna och billiga) tillsammans med gravidtröjor/skjortor/klänningar. Har köpt upp en garderob som funkar och kan matchas tillsammans. Men för cirka en månad sedan bestämde jag mig för att inte köpa en pinal till Topar och sånt köper jag vanliga, funkar fint så länge de inte är alltför korta i modellen och funkar ju efteråt också. Nu är det ju ganska bra mode också tycker jag, mycket klänningar som är skurna under bysten och då funkar det ju både nu och i sommar när man har lite "sladdermage"
    Har haft tur denna graviditeten, har inte gått upp så mycket hitills (bara 4 kilo) och allt har satt sig på magen så det är ju tacksamt trots allt.

Var hos BM idag, så här såg det ut för mig:
    Vecka: 30+3
    Blodtryck: 140/70
    Magmått: 29
    Järnvärde: 118
    Hjärtljud Bebis: 135-140
    Vikt: +4,1

Nästa gång jag ska dit är om 2 veckor och då börjar de mäta CTG-kurva också, sedan ska jag gå 1 ggr/vecka hos BM sista veckorna.

Hon tog också odlng på mig eftersom jag tycker jag har så mycket flytnngar. Vet att jag hade det med sonen också men minns nte hur de såg ut. Funderar mycket på det så BM tyckte det var lika bra att ta en odlng så jag slipper fundera Urinprovet visade i vart fall inga konstigheter så det är säkert bara vanliga gravidflytningar

Frågade också om vad vi har ventilerat i detta forumet angående "tryck" neråt och om det har något med att göra att det inte är första barnet, och mycket riktgt. Vi är ju lite "uttöjda" och kroppen är mer med på noterna varför bäckenet kanske luckras upp något tidgare. Har man då en bebis som ligger med huvudet neråt och trycker på så kan det kännas ganska rejält enlgt BM. Hon sa dock angående de sammandragningar jag har börjat få att så länge de "bara" är obehagliga och inte gör ont samt inte är regelbundna så är det ingen fara. HOn sa att om jag är ute och promenerar och jag får sammandragnngar så ska de försvinna om jag sätter mig ner och vilar.
    Det gör det hos mig, och de gör inte ont - är bara obehagliga - så jag är nöjd med det svaret och inser att det hör till graviditeten

Idag är det 56 dagar till jag får träffa min bebis - eller exakt 8 veckor

• Charlott29
    JosefineK skrev 2011-03-17 22:29:20 följande:
    Hej alla, visst var det vàl nàgon av er som hade fàtt havandeskapsfòrgiftning?
    Var pà vanligt kontroll idag och jag kommer fà spendera hela morgondagen pà sjukhuset imorgon fòr provtagning och òvervakning dà det misstànkts att jag fàtt just detta. Svullnat upp òver en natt, hànder, fòtter, vader och ansikte tjocka som korvar, fàtt hògre blodtryck (har alltid haft normalt) och lite feber/svettningar. Kànns inte sà kul sàklart men àr glad att de vill hàlla mig under kontroll. Min gyn sa àt mig att packa vàskan om det blir sà att jag inte kommer hem igen innan fòdseln sà det har jag gjort nu ikvàll, kommer inte att ta med den imorgon bitti dock utan min sambo fàr isàfall àka hem och hàmta om jag fàr ligga kvar. Usch, kommer inte sova nàgot inatt om jag kànner mig sjàlv ràtt...
    Kul fòdelsedag detta blev! Flört
    Hej!
    Usch vad jobbigt! Men vad skönt att ändå vara på sjukhuset där de har full koll på dig.
    Jag hade havandeskapsförgiftning, men det var alldeles i slutet av graviditeten, när jag redan gick på "övertid" så att säga, så det kan inte riktigt jämföras.
    Ta med dig några bra böcker, kanske ljudböcker om det är så att du blir kvar på sjukhuset, jag tror att om det visar sig att du har detta så kommer de nog vilja ha dig kvar.
    Inte så kul sätt att fira födelsedag på, men det är ju för en god sak
    Kram på dig och lycka till idag!
  • Charlott29
    Nojnen skrev 2011-03-17 22:02:43 följande:
    Hej allihop! Tänkte på en sak som min BM sa angående att sluta jobba innan BF. Jag berättade att jag tänkte sluta den 15 april, vara kompledig i 4 dagar (påskveckan) och sen ha semester i 4 dagar för att börja FL den 2 maj. Hon undrade då om jag hade övervägt sjukskrivning, då sparar jag på mina sem-dagar och föräldradagar. Naturligtvis berättade jag att jag hade svårt ibland med sömnen, samtidigt som jag jobbar heltid och det är svårt att orka med fulla dagar. Vad tycker ni? Själv har jag aldrig övervägt sjukskrivning pga jag faktiskt inte är sjuk...
    Hmm... ja du sparar i och för sig på semesterdagar och föräldrardagar, men du får ju istället ett karensdag så rent ekonomiskt så blir det ju en dipp ner.

Sedan får du bara vara hemma 1 vecka utan sjukintyg så då måste du fixa ett sådant hos läkaren. Om det blir mer än 14 kalenderdagar sjukskriven så blir försäkringskassan inblandad för att du ska få ersättning. Du kan ju i och för sig vara sjukskriven utan att ta emot sjukpenning från fk, men då blir det ju ett hål i kassan. Sjukpenningen är också betydligt lägre än vad fp är.
  • Charlott29

Hej hej!
    Min bebis har legat med huvudet ner i flera veckor, men igår kväll ser jag helt plötsligt magen snurra runt som en torktumlare. Jag undrar vad sjutton det är som är på gång och en stund senare känner jag hicka hööögt upp i magen. Jaha, den hade vänt sig... lite förvånad blev jag allt Ytterligare en stund senare var det samma torktumlare och sedan hickades det nerifrån igen...

Är i v 32 snart och vid det här läget låg min son fixerad, men har hört att barn nr 2 lägger sig tillrätta senare.

Igår var det också betydligt lugnare i magen, kanske inte oroväckande lungt jag kände den varje timma men man kan ju ändå inte låta bli att "känna efter" typ hela tiden

• Charlott29
    EvaChristina skrev 2011-03-18 12:03:17 följande:
    Tycker det varit ovanligt lugnt i magen nu sedan igår morse. Visst känner jag lite rörelser, och hicka har jag känt några gånger, men inte de där kraftiga rörelserna som får magen att bölja fram och tillbaka. Har gått och blivit helt nojig nu så jag går och känner efter hela tiden nästan.

Är det fler som har dagar av jättemycket aktivitet som sedan följs av en väldig "slöhet" där inne?
    Hej!
    Jag har också nojjat lite idag på förmiddagen då jag tycker det varit ovanligt lungt både igår och idag. Har precs som du känt lte rörelse och hicka men de där kraftiga rörelserna har jag inte sett till alls idag, jag kände och kände men ingenting, sedan lade jag mig och vilade och då vaknade den mnsann till liv.
    Som någon annan skrev, de börjar ju dels få mindre plats, de börjar ladda inför förlossningen, och får mer personlighet och sover mer.

De är antagligen precis som vi, ibland piggare och ibland tröttare
  • Charlott29
    MissSindra skrev 2011-03-19 21:56:57 följande:
    Hmm är bra nyfiken på vad bm ska säga på måndag. Är så stor nu, större än med de andra 2 och är "bara" i vecka 31 (30+5).

Tror mitt sfmått kommer sticka iväg bra mycket.

Fyller år idag och gästerna undrade hur jag ska kunna vara gravid i 5 veckor till.... kan ju säga att de höll på att svimma när jag rättade dem och sa 9 veckor hahaha...

Har svårt att andas och röra mig och har sista dagarna börjat samla vatten i ben och fötter....
     =(  Har massa smärtsamma sammandragningar vad jag än gör :(

hoppas att de räknat fel och även att den enligt min första uträkning kommer tidiagre typ 9 maj senast eller någon vecka innan.
    Grattis!
  • Charlott29

Jag ska i och för sig inte klaga, jag mår fortfarande hyfsat ok och har inte fått så många gravidkrämpor ännu förutom fogarna som spökar. Men det är fortfarande mycket lindrigare än med sonen i samma vecka så jag är glad över att det inte är värre.
    Har ännu inte börjar svullna heller, och har inte gått upp våldsamt mycket så jag tycker fortfarande att det funkar ganska ok.
    Däremot är jag så våldsamt trött och har börjat må illa igen, och inte då och då hellr utan konstant illamående. Väldigt jobbigt, har suttit i nu två veckor... minns att det var lika med sonen. Då mådde jag illa v 8-16 och sedan från v 30 och fram till förlossningen, så det är väl bara att inse att jag kommer att må illa de veckorna som är kvar...

Läste någonstans att bebis kanske trycker på någon nerv och att det är det som skapar illamåendet? Usch, jobbigt är det i vart fall. Detta leder ju dessvärre också till att mitt tålamod är i princip obefintligt och jag är på ganska dåligt humör ofta. Jobbigt för familjen om inte annat, även om jag försöker hejda mig så det inte går ut över dem.

Är i v 31+1 idag, bebisen kommer i v 38+3 så det är ju 7 veckor kvar. Kommer jobba 4 veckor till och sedan får jag vara ledig, skönt!

• Charlott29
    FruganH skrev 2011-03-19 21:16:11 följande:
    Ligger i sängen. Usch, känner mig som en gammal tant när jag lägger mig såhär tidigt varje kväll, men jag är verkligen helt slut!
    Hade ju problem med min vänsterfot i drygt 2 månader, har precis blivit bättre. Tror ni inte att jag får jätteont i högerfoten nu istället :(
    Blir såååå trött..

Beror säkert på allt vatten jag samlat på mig, fötterna är ju mer eller mindre som ballonger numera. Jag försöker ju promenera och har ju en hund som måste ut och gå, så jag har ju inget val. Men just nu gör det så ont att jag bara vill skrika och gråta.

Är riktigt trött på att vara gravid måste jag säga. Är trött på att alltid ha ont någonstans, inte kunna sova, inte kunna göra saker, att svettas, att kläderna inte passar, hormonsvängningar, att må illa, ha halsbränna i princip konstant och att känna mig fet och svullen som en gris :( usch. Inte många positiva tankar här hos mig just nu....

Får sammanbrott allt oftare då jag bara gråter för att jag är så trött på allt.
    Skäller på och bråkar med maken. Stackarn har ju inte gjort nåt fel, men hormoner, smärta, trötthet och allt gör att det inte krävs mycket för att jag ska koka över nuförtiden.

Blev kanske rätt långt inlägg, men jag vet inte riktigt vem jag ska prata med om inte er. Pratar ju såklart lite med maken, han försöker ju trösta mig när jag är ledsen, men han förstår ju inte direkt. Han kommer oftast med kommentaren "nu är det ju inte lång tid kvar" men jag försöker att säga att 7 veckor (minst, lär ju säkert gå över med) är en evighet när man mår skit varje dag.. Fattar inte hur jag ska orka. Hur hemskt det än låter så önskar jag ibland att det hela skulle dra igång nu, så att det är över sen. Men jag vill ju såklart inte att något ska hända med vår bebis, så jag vet ju att det bästa är om den ligger kvar därinne. Men som sagt, vet inte hur jag ska kunna kämpa mig igenom 7-9 veckor till...
    Usch, din stackare!
    Ja, det är svårt för någon som inte varit med om det att förstå hur dåligt man kan må.
    Jag är en person som inte tycker om att vara gravid alls, visst är det mysigt att känna bebis och allt det där, men för mig är graviditeten bara en transportsträcka till det som komma skall. Att få träffa min bebis!! När jag är gravid känner jag mig tung, obekväm, orolig, är rädd för att jag ska göra något fel osv osv.
    Vill nästan slå folk i huvudet när de säger "ååå vad mysigt att vara gravid - det vill jag också vara!".

Du får helt enkelt försöka varva ner och lyssna på din kropp. Om det bästa är att gå och lägga sig kl 21 så gör det, är det bästa att ligga på soffan så gör det. Ligg högt med fötterna om du är svullen så brukar det väl lindra lite?
    Hur omöjligt och jobbigt det känns nu så får du försöka att tänka på att det är för en god sak, försök att se dig framför dig med din lille bebis när det känns som jobbigast. Sju veckor går ganska snabbt även om det inte känns så just nu, tänk på att du har 33 veckor bakom dig

Skickar lite styrkekramar!
  • Charlott29

Jag hade inte ens BB-väskan med mig när jag åkte in med sonen
    Vattnet gick och jag var så bombsäker på att vi bara skulle åka in och konstatera vattenavgång och sedan åka hem igen och invänta värkarna, men när jag kom in hade jag fått havandeskapsförgiftning och fick inte åka hem. Men det gick utomordentligt bra utan BB-väskan, maken fick helt enkelt lov att hämta den

Jag hade inte så mycket med mig. Ett set kläder till bebis (han hamnade ändå på Neo och då fick han låna kläder där), necessär, kamera, kläder i mindre storlek till mig, journal (behövs dock inte denna gång).
    Jag vart kvar på sjukhuset i 10 dagar så min BB-väska hade ändå inte räckt så jag tar det med ro.
    Förhoppningen är att jag får åka hem efter 2 dygn så jag packar för det, och om det blir längre så får man lösa det

Det jag absolut inte får missa är dock:
    Kamera
    mobil
    Plånbok
    Necessär
    Kläder som är mindre i storlek men inte sitter åt (ska snittas) till mig)
    Två små set kläder till bebis samt kofta och filt för hemfärd
    Babyskydd

• Charlott29
    maj09 skrev 2011-03-23 10:31:42 följande:

Är det bara jag som tycker att det känns bra att vara några dagar på patienthotell eller BB efter förlossningen? Jag kommer inte att stressa hem - även om jag älskar vårt hem - för jag tycker det känns så tryggt och skönt att vara där hjälp finns i några dagar.. Senast stannade vi i tre dagar. Själv ville jag nästan stanna en natt till för att amningen skulle komma igång ännu bättre, men det var så mycket förlossningar vid den tidpunkten, så vi kände att vi var tvungna att lämna plats åt andra.. Jag hoppas på att få vara kvar i minst två-tre dagar den här gången i alla fall!

Jag vill nog gärna stanna en dag i vart fall så man får en chans att återhämta sig något innan man ska hem till "vardagen". Jag ska dock snittas och kommer därför få stanna på KK i 2-3 dagar. Jag skulle gissa på 2 dagar, jag ska snittas på en onsdag och jag gissar att de vill ha hem mig innan helgen
Svar på tråden BF maj 2011