• Maruid

BF maj 2011

Jag tror också det där med SF-mått är något som man inte ska oroa sig för. Har inte mätt denna gången än (ska dit nästa vecka) men förra gången låg jag väldigt högt i kurvan inledningsvis men i slutet av graviditeten kom jag tillbaka till kuravan. Även på RUL 2 sa man att liten skulle ha en tillväxt på 7% över genomsnittet (normalt är upp till 30% över genomsnittet) men när han väl föddes var han så exakt på kurvan man nästan kan bli med sina 3560 gram.

Så jag tror helt enkelt, så länge bebisen följer en kurva och inte går upp eller ner en massa i kurvan i tvära kast och verkar sköta sig för övrigt så ska man nog inte fundera massor på det. Själv har jag dock också absolut mage även utan att vara gravid så jag har inte tänkt så mycket på hela den där grejen. Speciellt om BM verkar tycka att allt ser bra ut, ja, då gör det förmodligen det också.

• Maruid
    Sommarnatt2010 skrev 2011-02-03 21:46:05 följande:
    Förresten hur länge har ni tänkt arbeta??? Jag funderar på att gå hem 2-3 veckor innan BF. Alltså sluta sista april el möjligtvis jobba en vecka i maj. När jag pratar med min man om det tycker han det låter knasigt...Kan väl jobba så länge som möjligt tycker han. Tidigast gå hem en vecka innan... Jag är ju pigg och mår bra, har inga problem att jobba (just nu iaf, det kan ju ändra sig...men om förutsättningarna är de samma resten av graviditeten)
    Vid min förra graviditet gick jag hem den 26 oktober (tog först en veckas semester och påbörjade sedan ledighet den 1 november). Bebisen var beräknad till den 10 november. Dock blev det drygt att vänta eftersom liten inte behagade komma förrän den 23 november och det känndes som jag "använde mina dagar till ingen nytta".

Å andra sidan kan jag ju säga att det var skönt rent fysiskt att vara hemma för då hade kroppen börjat säga ifrån så smått, fick mycket sd sista månaden och det var jobbigt att sitta på kontoret flera timmar i sträck.

Så mitt råd är helt enkelt; gör precis som du har lust med. Lyssna inte på vad alla andra i din omgivning säger om det inte känns rätt. Det är trots allt du som ska förbereda dig mentalat för en förlossning och att bli mamma, det är du som kanske ska pyssla lite i hemmet och ställa i ordning. Och inte minst rekomenderar jag alla väntande att sova. Själv sov jag nämligen i stort sett ingenting på nästan en hel vecka runt förlossningen så jag tror verkligen att man behöver ladda batterierna ordentligt.

Själv har jag dock inte det problemt nu eftersom jag är arbetslös denna rundan. Och även det känns rätt skönt måste jag säga eftersom 2010 för oss var ett jättejobbigt år så känner jag verkligen att jag vill hinna ta det lungt och ta hand om dig själv ordentligt. Själv hoppas jag ha tid för att läsa några bra böcker, ta promenader i vårvädret och långa bad.
  • Maruid

Här är det också mycket konstiga drömmar. Dock drömmer jag väldigt aktivt och livligt annars också, pratar och går i sömnen och det hela, och det verkar bara bli mer när jag är gravid. Mycket konstigt och en hel del obehagligt men ibland också väldigt komiskt.

Förslossningsbrev har jag inte skrivit men kommer nog att göra längre fram. Har dock insett att personalen ofta är duktiga och kan göra bra bedömningar. Förra förlossningen ville dem ha mig att sitta på en pilatesboll och jag tyckte "men hallå, jag håller på att föda barn och vill inte stutsa omkring på någon jäkla boll". Men väl på bollen insåg jag hur otroligt skönt det var för ryggen och blir det långdraget även denna gången kommer jag säkert be om en boll eller en myranstol.

Förlossningsväska har jag inte alls funderat på än, det känndes inte som ett projekt sist alls så kanske är det därför. Kan i och för sig tillägga att i vårt fall bor vi nära sjukhuset så om det behövs kan man skicka hem mannen eller någon anhörig efter kläder eller saker man behöver. Förra gången fick min man åka hem efter väskan eftersom jag inte trodde att jag skulle bli inlagd då vattnet hade gått och därför lämnat den hemma. Lite annat är det ju dock om man bor långt från BB.

Har dock kommit på en del saker jag inte hade med mig sist som kan vara användbara, så som en nagelsax till bebisen för ibland föds dem med ganska långa naglar.

• Maruid
    Sommarnatt2010 skrev 2011-02-07 19:09:25 följande:
    Jag funderar på om Liten i magen är väldigt snäll eller mesig, blir nästan lite orolig..Ni andra skriver om hårda sparkar, svårt att sova o vakna natte tid...Jag känner fortfarande mest som buffar och knuffar...Inga tydliga sparkar

Problem att sova har jag inte alls o har aldrig vaknat av Liten... :S Mannen min har inte helt lätt att känna något på utsidan..sen beror det till viss del på att han inte har tålamod...Får ni alltid respons och direkt respons om ni trycker på magen???
    Jag känner ganska mycket rörelser nu, flera gånger om dagen. Dels sparkar och dels åmanden eller buffanden. Dock är det aldrig några sådan stjärnträffar så att det gör direkt ont och det är inte så att jag inte kan sova. Dock kan det ibland känns som fjärilar i magen eller sjögång när det blir mycket rörelser och då kan det skapa lite illamående vilket känns obehagligt, men som sagt, inga hårda kickar.

Jag brukar få respons om jag dricker iskallt vatten eller om jag smeker över magen lite fram och tillbaka och sedan väntar en stund.

Med mitt första barn tyckte jag inte alls att han var så aktiv eller gav så bra respons. Eller så har jag kanske dåligt minne. Jag tror med andra ord att det är oerhört olika. Det kan också vara så att barnet rör sig mycket när du redan sover och den stunden har man ju inte precis någon koll.
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-02-08 15:21:31 följande:
    Jag måste höra vad ni tror:
    Förra helgen kändes det som jag skulle få urinvägsinfektion, men när jag vaknade på söndagen kändes allt ok.
    Men nu i veckan har jag haft så overkligt mycket sammandragningar, riktigt kraftiga ibland med 5 minuters mellanrum... kan sitta bara rakt upp och ner i soffan och vila och sammandragningarna fortsatter att mala på.
    Det gör inte ont när jag kissar men visst jag kissar nog oftare och mindre än innan.. kan jag dragit på mig UVI utan att ha mer symptom än så? Eller är det så att jag börjar få seriösa problem med mina sammandragningar tro?
    Att gå en kortare sträcka gör att jag får jätte mycket sammandragningar, eller att gå upp för en trappa...

Jag ska till BM imorgon kl.10 och måste ta upp detta såklart, kan man lämna urinprov där för att se om man har UVI? Och om man har det, måste man träffa läkare för att få antibiotika eller kan hon skriva ut det tro?
    Ingen aning om det är uvi. men själv åkte jag in till KK akut (det är dit vi åker här om vi inte har tid hos BM) bara för att jag kissade eller rättare sagt kände att jag behövde kissa hela tiden. Hade ingen sveda, värk eller andra problem och trodde därför själv att det inte var något men tänkte att det är bättre att kolla. En BM gjorde ett snabbtest och konstaterade bakterier i urinen så då tog en läkare över, gjorde ett VUL och skrev ut antibiotika. Tror dock att rutinerna är lite olika beroende på var man befinner sig. Men jag har inte precis haft några sammandragningar i samband med uvi, har tack och lov inte så mycket sd alls.

Jag ska i alla fall till BM i morgon (26+2) för första gången sedan inskrivningen. Ska bland annat be henne ta ett snabbtest för uvi. igen eftersom jag springer mycket på toaletten. Men det kan ju bara vara att liten ligger långt ner och trycker på blåsan kanske. Ska i alla fall bli nice att höra hjärtljuden för första gången och få lite bättre allmän koll.
  • Maruid

Hemkommen från BM och allt såg bra ut. SF mått på 25 och hjärtljuden galloperade på i 150.
    Jag har gått upp 5 kilo sedan start så det känns helt okej, fasade ett tag över det där men det har jag lyckats släppa. Fick skickat iväg en ny urinodling också så vi får väl se om den visar på ny uvi men det återstår att se.
    Äter redan fexim varannan dag så järnvärderna var helt okej men det misstänkte jag eftersom jag kännt mig hyffsat pigg och normal.

• Maruid
    Kottemor skrev 2011-02-09 14:57:32 följande:

Var ju hos BM i morse, hon tyckte att det var god idé att kolla upp mina sammandragningar, eftersom dom ökat så mycket den senaste veckan. Har ju två prematurförlossningar bakom mig, och det vill vi ju inte råka ut för igen, helst
    Det fanns ingen läkartid där på flera veckor så jag fick åka in akut på inrådan av BM.

Urinodling togs, men snabbtest togs och det syntes inga bakterier.  
    Dom körde CTG-kurva och undersökte mig, men tappen är opåverkad ännu och det är väldigt skönt! 

Så resultatet blev att....
    Min livmoder är väldigt lättretad, dels för den varit det vid mina tidigare graviditeter, och att det är tredje barnet. Order om att vila så mycket det går, och åka in igen om det förvärras framöver. Känns som en repris av förra graviditeter, typ
    Men det känns väldigt tryggt att ha kollat upp det, tacksam över att tappen var opåverkad!

Skönt att allt ändå ser hyffsat bra ut! Dock kan jag tänka mig att rådet att vila så mycket som möjlig när man redan har barn ganska svårt att följa.
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-02-09 15:24:58 följande:
    Ska vi ha ungefär samtidigt? Jag är beräknad till den 25 maj, du då?
    Vilken bra galopp, min galopp var bara 130, vilket jag tyckte var lågt. Men väntar ju en pojke och det sägs att deras hjärtljud är lägre, sköna eller inte låter jag vara osagt

5 kilo är väl ingen fara, det har jag också gått upp. Blev dock förvånad över att mitt SF,  "bara" var 23, jag som trodde att jag hade minst 30 typ Känns som min mage är jättestor!  

Ja, 20 maj var sista budet efter UL men vi får väl se. Jag har inte på allvar börjat räkna från den datumet förrän idag när BM ändrade på mina papper. Hade egentligen den 16 maj från start.

Men jag blev också förvånad över att SF måttet var enligt kurvan och inte över precis eftersom jag känner mig som en vandrande elefant. Vet inte om det kanske mest beror på foglossningen som gör att jag vankar så mycket och därför känner mig större. Nåväl, så länge det ser bra ut ska vi väl vara nöjda ; )

• Maruid

Här i Skåne brukar alla erbjudas glukosbelastning i vecka 28. Ibland en även tidigt om man ligger i riskgrupp (exempelvis har diabetes i familjen).

Jag frågade BM om det bara är riskgrupper man testar men hon sa att här nere erbjuder man det till alla oavsett eftersom man ofta får ett bättre utfall på om kvinnan håller på att utveckla diabetes och även havandskapsförgiftning om man gör glukostbelastningar och inte bara nöjer sig med blodproverna. Hon menade att ju tidigare man ser att en kvinna har höga värden har man också en chans att behandla och kanske avhjälpa problemet. Hon sa att det tydligen inte bara handlar om övervikt utan även om andra fysiska förutsättningar så som arvsanlag och även vad man äter och hur man rör på sig. Därför tycker jag att det är rätt skönt att bli testad så att inget händer som kan vara till risk för en själv eller barnet. Dock är det verkligen inte gott att behöva dricka det där men vad gör man inte för sakernas skull ; )

• Maruid
    Jodi skrev 2011-02-12 15:57:03 följande:
    Usch vad det är psykiskt påfrestande att vara gravid ibland! Tycker bebben har rört sig mindre livligt idag, och genast blir jag jätteorolig. På vardagarna springer man ju runt på jobbet, då hinner man inte nojja om det där. Sen vet jag ju att det är mest liv på kvällar och nätter. Men ändå....går in i vecka 30 på måndag. Visst minskar fosterrörelserna lite vid den här tiden?

Hur ofta känner ni rörelser på ett ungefär?

Jag är inte så långt gången som du men man säger ju att det minskar ju längre det går eftersom det blir mer trångt i livmodern. Tror att det stod att det avtar mer och mer i vecka 27-28 någostans. Så länge man känner bebisen då och då tror jag inte det är någon fara. För min del fungerar det oftast att dricka kallt vatten eller att ligga på rygg en stund. Men visst blir man orolig ibland, det är hur påfrestande som helst när man blir nojjig och håller det i sig tror jag att det är bättre att man åker in, mest för att stilla den egna nervositeten.

Vad gäller skötväska så hade jag tittat ut en finfin men när jag såg stadiumväskan känndes det lite onödigt att lägga ganska många hundralappar då jag kan köpa ett reseunderlägg och en väska från stadium och fortfarade spara mer än hälften av beloppet. Mannen blev dessutom lite glad när jag visade honom stadiumväskan, han frågade om vi inte kunde köpa två så kunde han ha en till skolan också och han slipper kånka runt på en blommig skötväska framöver. Så jag tackar för tipsen!

Svar på tråden BF maj 2011