Inlägg från: Charlott29 |Visa alla inlägg
  • Charlott29

BF maj 2011

Misswiren skrev 2011-03-23 22:41:50 följande:

Tänkte bara höra med ngn här, som kanske har samma prob?
    Varje kväll, utan att  överdriva, så sätter lillen igång i magen på ett nästan obehagligt sätt..känns lite VÄL för bra med sina rörelser. Saken är den att han på nåt sätt, slå/sparkar neråt, så jag flyger upp ur soffan/sängen av en OTROLIG smärta, och vrålar gör jag nåt så kopiöst. Händer en eller flera ggr per "smärtgång" så att säga.
    Jag börjar störttjuta, mannen och sonen blir såklart rädda, även jag. Sen sitter man med rädsla och inväntar nästa omgång. Det är svårt att föklara smärtan, men jag känner ju att han gör ngt och helt plötsligt efter en smäll känns de som att ngn tar en kniv och bokstavligt talat kör upp den i hålet på mig och snittar. Låter hemskt, sorry, men hittade inget annat alternativ. Jag undrar lite om man verkligen ska behöva stå ut med dessa kvällar med dessa smärtor ända fram till slutet...

Hej!
    Jag har liknande som dig, och särskilt på kvällarna
    Min bebis är väldigt livlig när jag själv vilar, särskilt på kvällarna framför tv:n och ofta även på nätterna. Förstår inte hur den får plats att röra sig så mycket därinne Magen ser ibland ut som en torktumlare
    Angående dina smärtor i underlivet så har jag börjat känna dessa den sista veckan, jag vet inte vad den gör därinne men det stämmer lite som du skriver att det är en ilande känsla som gör ont. Men jag upplever de nog inte riktigt lika starka som dig förstås, jag spänner till lite och säger "aj" för känns det gör de, men inte på det sätt som du beskriver.
    Igår fick jag en teori om att bebis (som legat med huvudet ner i några veckor) har vänt sig för jag kände hicka högt upp i magen, så min teori är att den sparkar neråt... men jag har ingen aning...
    Själv är jag bara glad när jag känner bebis för jag blir så orolig om jag inte gör det, så hellre att den kör lite tuffa tag med mig än att inte ge sig till känna
  • Charlott29

Igår när jag kom hem låg ett brev och väntade på mig. En kallelse till nytt tillväxtultraljud - redan imorgon! Som vanligt blir jag både förväntansfull, rädd och orolig... hua...

• Charlott29

Hej på er!

Idag ska jag på nytt tillväxtultraljud. Är lite nervös...
    Sista jag var på var i v 28+3 och då uppskattades Bebis till -2,2% och lågg mitt på kurvan. Idag är jag i v 31+5, ska bli intressant att se vad Bebis uppskattas till idag.
    Hoppas det är samma BM som gör UL, för då kanske sannolikheten ökar att man i vart fall får en mer korrekt... hmm.. inte viktuppskattning kansk... men i vart fall att man får en mer korrekt skillnad, då hon antagligen mäter på samma sätt som förra gången, om ni förstår hur jag menar.
    Hon var dessutom väldigt noggrann och erfaren så jag litade mycket på henne, så jag hoppas jag får henne idag igen.

• Charlott29
    skalbagge skrev 2011-03-31 19:17:23 följande:
    Nej inte förhörda, haha men det kändes verkligen ålderdomligt.
    Ja vi kontaktade familjerätten, i vår kommun kan man göra det två månader innan BF.
    När min son föddes för 5 år sedan var jag och Maken inte gifta. När vi skulle skriva på de papprena blev vi verkligen förhörda. Samtal enligt nedan utspelade sig, jag var helt chockad - och kränkt!

Myndighet:  Jaha, jag ser här att Sonen vart "till" mellan 10 - 20 april. Så vände hon sig till min sambo och fortsatte "var du möjligen på någon långresa eller liknande under april månad förra året?

Maken blev helt chockad och sa "nej".

Myndighet: Nähä, så vände hon sig till mig och frågade: Var du möjligen på någon långresa vid den här tidpunkten för ett år sedan?

Eeeeeh NEJ!

Myndighet: Nä, men vad bra, då kan ju du (maken) skriva på här att du tar på dig faderskapet för den här lille pojken om du känner dig trygg med detta...

?????????????????????

Så summa summarum av den dialogen är ju att så länge man är sambo så kan man vara otrogen och måste bli förhörd av myndigheter, men är man GIFTA - då existerar minsann inte någon otrohet överhuvudtaget för då behöver man inte ens gå och skriva på några papper... mycket ålderdomligt system måste jag säga, och väldigt konstig syn på det hela! Naturligtvis ska fadersskapet fastställas om det skulle hända mamman något, men att det finns förhörsmetoder om man är sambo men inte gifta... jisses...
  • Charlott29
    Kottemor skrev 2011-04-05 14:15:31 följande:
    Hemma igen... hunnit med en sväng hos frisören också

Tappen hade kortats 1 cm typ, men låg ändå på vad som anses normalt, skönt. Fick utskrivet Bricanyl att ta om det blir för regelbundna sammandragningarna.

Annars tyckte hon såhär, vilket gjorde mig lite irriterad... Att bara jag håller bebisen inne till v. 34 så var hon nöjd, hon sjukskrev inte mig utan tyckte att jag skulle ta det lugnt i 2v till sen kommer dom ändå inte stoppa mig om bebisen är på väg.
    Jag resonerar väl inte riktigt så, tycker nog att bebisen ska stanna inne till minst v.36, jag har inte lust att ligga på neo i flera veckor... Obestämd Så jag måste börja plocka ut Fl-dagar from den 18 april, för jag vill inte riskera att få i v.34... bebisen är inte beräknad förrens den 25 maj.  Känns lite surt att utnyttja 1½ månad FL-dagar innan bebisen ens är född... men jag måste för min egen skull, jag vill inte ha bebis i v.34, så är det bara!

Gravidkänslig eller hade läkaren konstiga ideér?
    Jag tycker det är ett jättekonstigt resonemang. Att bebis föds i v 34 känns ju onödigt om det hänger på några veckors sjukskrivning.

Jag hade nog tagit mig ett snack till med läkaren, svårt att ta det lungt om man inte får sjukskrivning... om det inte gick vägen skulle jag också tagit ut fl-dagar, även om det är trist att behöva ta ut dem i förväg. Du har inte semester och sånt du kan "nalla" av?!
  • Charlott29
    FruganH skrev 2011-04-05 20:05:43 följande:
    Uppdatering igen då. Ligger fortfarande kvar på special BB. Enligt viktuppskattningen från ultraljudet ligger bebisen på ca -18% just nu. Uppskattad vikt var ca 2100g.
    Har redan tröttnat rejält på att ligga här, men det är väl bara att gilla läget. Det pratas en del om igångsättning, men inget beslutat ännu. Dom vill ju gärna ha kvar den därinne lite till om det går och jag inte blir mycket sämre.
    Får se.
    Hoppas ni andra mår bra!
    Å din stackare! Hoppas bebis får stanna lite till. Trist med sjukhus samtidigt är det ju en trygghet, du hade ju inte kunnat vara på en bättre plats just nu.
    Du får ladda upp med böcker, tidningar, godis, dator och kanske ett gäng bloggar som du kan följa så du får tiden att gå lite.
    Ta hand om dig och bebis!
  • Charlott29
    Kottemor skrev 2011-04-05 17:20:27 följande:
    Jag kan inte heller förstå.. men hon var märklig... Ska på Ultraljud imorgon och får nog ta ett sanck med min BM då, jag tror hon kommer bli upprörd när hon hör vad läkaren sa. Hon har haft hand om mig under mina anrda två graviditeter och vet ju hur dom har varit.
    Men visst känner man sig maktlös hos en läkare, jag är inte den person som kan säga, NEJ, nu tycker jag att du har fel. Det retar mig så att jag inte gör det, önskar att jag vågade stå på mig mer!

Men jag har semesterdagar, men jag tar ut dom i slutet av min ledighet istället. Jag vet inte hur många dagar jag har, vill ju spara lite så man har någon dag att ta ut när man kommer tillbaka också. Det blir som det blir, tycker bara det är ett dåligt resonemang. Istället för att sjukskriva mig, så tycker hon det är ok att bebisen riskerar att komma tidigt och då ska vi kosta landstinget massa pengar på neonatalvård... förstår inget...

Nu är det som det är och får väl gilla läget eller nått. Men jobba kommer jag inte göra, för jag är rädd om oss
    Helt rätt inställning! Aldrig utsätta sig och bebis för något.
    Konstigt att en läkare resonerar på det sättet, kan förstå om vi snackar v 38, men 34 känns ju trots allt lite tidigt med det resonemanget.
    Prata med din BM imorgon och försök vara bestämd. Tänk att det är din rätt att få hjälp och att de lyssnar på dig!!
    Jag håller tummarna imorgon!
  • Charlott29

Vid mina värkar hade jag aldrig ont i magen - jag hade bara ont i ryggen. Vid mina sammandragningar innan förlossningen hade börjat kände jag heller aldrig av någon "mensvärk" i magen utan en molande värk i ryggen, samt att magen drog ihop sig och vart hård

• Charlott29
    Jean skrev 2011-04-06 08:39:40 följande:
    En snabb fraga... Svaller kroppen under dagen?? Kanns alltid som man ar mer uppblast och allt sitter tight pa kvallen. Obekvamt!
    Absolut man är oftast som mest uppsvälld på kvällar. Om du sväller mkt på fötterna och benen kan det lindra lite att lägga sig ner med benen högt när man kommer hem.
  • Charlott29
    TeosMamma skrev 2011-04-07 11:27:11 följande:
    nenababe; Härligt att det snart är dags, lycka till Flört

Jag har fått tid för Kejsarsnitt nu; 2 maj på FM... Exakt 7 dagar innan, blir perfekt. Börjar dock känna mig nervös och spänd, mest inför operationen eftersom jag tyvärr måste sövas, ingen vågar sticka i min ryggmärg Skrikandes
    Min man blev också lite nervös då han fick veta att han ska ta hand om lillkillen första timmen eller så, vet dock det kommer gå kanon men förstår honom.  

Visst var det fler här som skulle få KS? Ska ni sövas eller ryggmärgsbedövas? 

Nej, nu in i dushen och sen ut i det vackra vädret!! 

Kram alla Solig
    Hej,
    Jag har ett planerat kejsarsnitt inbokat den 11 maj. Jag kommer att få spinalbedövning.

Ja, det börjar närma sig nu, är så förväntansfull!
Svar på tråden BF maj 2011