Moi Mokulat skrev 2011-01-24 19:12:19 följande:
Vem var det som hade skrivit jäätte bra in till FK. Såg det för ett tag sedan och nu sitter jag här och försöker skriva själv och behöver lite hjälp. Jag bläddra bland alla flikar men hittade inte det. Minns inte ens vilken dag vi skrev
vet inte om det var mitt du syftade på? men skriver in mitt ändå;)
Beskrivning av en arbetsdag för mig på Ikea.
jag jobbar väldigt olika tider, så allt mellan klockan 06:00 till klockan 20:00 kvällen, även varannan helg på detta. Jag har ingen fast position/avdelning på varuhuset utan täcker upp där det behövs t.ex. vid sjukdomar, på mitt arbete så är det väldigt mycket gående samt stående, enda chanser till att ta en paus eller sätta sig ner för att vila är på rasten, på en normal dag så går jag ca 25 000 steg, brukar ha stegräknare på mig.
i min tjänst så innebär detta att jag kan ena stunden stå i kassan och ta emot kunder för att sedan gå vidare och fylla på varor på Logistik/ varupåfyllnad, för hand. Varor som väger allt mellan 10-80 kg dvs. byråer skåp tallrikar, krukor osv.
för att i nästa plocka varor åt kund på varutlämningen, där är det till större delen bara tunga saker att plocka såsom vitvaror soffor 120-160 cm sängar garderober och dessa plock sker under en viss tidspress då varje plock inte får ta för lång tid tills det kommer ut till kund.
det ingår även i min tjänst att jag får stå i vår informationsdisk, är inte helt ovanligt att man står där mellan klockan 10-20 där man hjälper kunden till rätta i varuhuset, svarar på frågor etc. eller hjälper till vid barnpassningen som vi tillhanda håller för våra yngsta besökare mellan 3-10 år.
jag får även ta hand om våra kundreturer som kommer till huset, ståendes som innebär många och tunga lyft.
det är inte helt ovanligt att man får göra alla dessa arbetsuppgifter under en och samma arbetsdag, vilket kan vara väldigt stressande samt påfrestande för en. Och på helgerna brukar vi ha uppemot 10 000-13 000 kunder per dag, och för det mesta så är man själv på avdelningen/avdelningarna, och man måste alltid förbereda våra produkter för morgondagens inleveranser, för hand vilket innebär många lyft.
Antal lyft per arbetsdag är mellan 150-400st och då lyfter jag allt mellan 10-80 kg för hand. Detta är en sammanställning av hur en arbetsdag kan se ut för mig, och även för mina övriga kollegor i huset. Då vi alla gör samma arbetsuppgifter men med olika omfattning.
Och självklart så hjälper jag kunder att hitta produkterna, vilket innebär en del lyft också.