Inlägg från: Charlott29 |Visa alla inlägg
  • Charlott29

BF maj 2011

Hej på er!

FrökenHanna: Lycka till!

Jag var på min veckovisa CTG-kurva hos BM idag. Fick inte min ord. barnmorska utan en kollega till henne. Tyckte redan från början att bebis verkade lite stressad mot vad hon brukar. Hon brukar ligga mellan 125 - 140, men idag såg jag knappt en enda mätning under 150, utan hon låg hela tiden mellan 150 - 170 och ibland upp mot 180...
    Det kändes inte bra och jag frågade om hon inte var mer stressad än vanligt, men BM sa att det såg så fint ut. Ja kurvan i sig såg ju bra ut, den gick upp och ner som den ska, men mot hur kurvan brukar se ut var det väldigt annorlunda.
    Hade en konstig känsla idag att jag skulle ringa min BM och fråga om hon kunde ta en titt också.

Hann dock inte ringa innan min BM ringde mig på em och sa att doktorn inte var helt nöjd med kurvan och att de ville att jag skulle komma in imorgon fm för att göra en uppföljning. Hon avslutade med "hängslen och livrem" och att jag inte skulle bli rädd nu...
    Lättare sagt än gjort! Jag är livrädd! Vad beror detta på? Vad kan hända?
    Inte gjorde det saken bättre att jag är solokvist med sonen ikväll heller.... hade gärna bara lagt mig raklång på soffan till imorgon... tankarna bara snurrar och snurrar...

• Charlott29

Hej!
    Tack för era ord! Det känns lite bättre, har sovit ganska bra i natt trots allt. Vaknat då och då av att bebis bökat runt, ger en viss trygghet. Ska åka in nu på förmiddagen, maken följer med så det känns tryggt.
    Förhoppningsvis var det någon tillfällig stress hos bebis och hade de tyckt det var allvarligt hade de ju bett mig åka in redan igår kväll.
    Idag är min spec.mvc som jag går hos stängd, så idag ska jag till en avdelning för riskgraviditeter... hua... där låg jag med min son när förlossningen startat och det visade sig att jag hade havandeskapsförgiftning när jag kom in och vattnet gått. Får se om det kommer tillbaka några minnen och om jag känner igen mig

• Charlott29
    FruganH skrev 2011-04-09 17:51:16 följande:
    Nu är allt över. Efter en smärtsam och kaotisk natt där havandeskapsförgiftningen förvärrades blev det kejsarsnitt i förmiddags.
    11.04 tittade en liten flicka ut, 46 cm och 2260 gram.
    Är helt slut, men mår under omständigheterna bra.
    Grattis till flickan! Skönt att allt gått bra!!
  • Charlott29
    Friida11 skrev 2011-04-12 13:29:39 följande:
    Imorgon ska vi på TUL :D Ska bli så mysigt att se den lilla igen även fast jag inte har så stora förhoppningar på att man kommer se så mkt då dom e så stora nu :) Men spännande det ska bli å se vad den lilla väger och hur lång han/hon är..  Går in i vecka 34+6 imorgon, ni som gjort TUL runt denna vecka vad vägde er bebbe då ?
    Hej,

Det är ju alltid spännande med TUL.

Jag gjorde TUL idag, i v 34+2.
    Förväntad vikt på bebis är 2438 gram i v 34+2 och min bebis uppskattades till 2511 gram så hon ligger i dagsläget på +3%. För tre veckor sedan låg hon på -2,2 % så hon har "deffat" på sig lite runt lilla magen, men i gram mätt är det ju inte så mycket

Min bebis förväntas väga 3350 gram när hon plockas ut i v 38+3 om hon följer sin egen kurva.

Jag har gjort några TUL vid det här laget och de sista tre gångerna har jag varit helt lost, BM har fått förklara vad allting är för mig, en fot tar ju upp en halv UL-bild typ :)
    Det som var extra kul vid detta TUL var att BM sa att bebis ser ut att ha mycket hår, det stack ut små hår vid nacken
  • Charlott29
    nenababe skrev 2011-04-12 19:30:06 följande:
    Såja, nu har man packat alla väskor. En till oss, en till barnen och en liten till hunden så nu ska de ställas in i bilen sen får de stå där.

Varje kväll brukar vi kryssa för dagen som varit och räkna dagarna som är kvar. Nu ikväll är det 3 dagar tills det slutligen blir lördag och barnen ska få fara till barnvakten. Jag tror barnen är mer spänd inför det än att få ett syskon till. Fast helt ärligt så tror jag inte att någon av dem förstår att på söndag föder mamma ut henne.

4 dagar till söndag Hjärta

helenaedhman.blogspot.com/
    Å vad spännande!!!
    Men varför en söndag? Nyfiken fråga...
  • Charlott29
    Ewima skrev 2011-04-12 20:44:17 följande:
    Måste fråga er om era åsikter.
    Min sambo har fått erbjudande om att åka med jobbet till Mallorca fyra dagar... I maj såklart. Vårt andra barn är beräknat till 16maj, resan gäller 4-8maj. Jag har hela tiden varit positiv till resan med min svägerska flög i taket och hon menar att jag är knäpp. Hur hade ni resonerat?
    Min man reser mycket i jobbet, och vi har kommit överens om att efter påskledigheten så är det enbart resor inom Sverige som gäller. BF 21/5.
    Dels för min skull, jag vill gärna ha med honom på förlossningen, men också för hans skull - han vill ju inte missa densamma så han vill inte heller sitta fast i Berlin, Helsingfors, Madrid, Paris... eller vad det nu kan vara när det börjar bli på G. Antagligen skulle han hinna hem - men vem vill chansa?! Det handlar ju trots allt om sitt barns födelse...
  • Charlott29
    FruganH skrev 2011-04-13 18:46:22 följande:
    Nu när vi äntligen är hemma så slänger jag upp en bild på vår lilla prinsessa i sina fina åka hem-kläder Flört

Å Vad söt!!!!
  • Charlott29
    skalbagge skrev 2011-04-20 07:33:38 följande:

Hej!

Jag har ju haft lite förhöjt blodtryck några gånger nu på senaste tiden hos barnmorskan. Men igår var ingen rolig dag, jag var i skolan och började se svarta prickar (flimmer) framför ögonen och mådde illa. Jag ringde barnmorskan och fick komma in till henne efter skolan och kolla trycket då hade jag 140/110Rynkar på näsan. Sen fick jag ta halvliggandes och hade då 135/85 så det var ju bättre.

Åkte iallafall in till förlossning och fick ta ctg kurva som såg väldigt fin ut, kissa på sticka och inga proteiner. Blodtryck igen och de låg på 130/85 då. Läkaren sa åt mig att jag måste ta det lugnt och jag fick promenadförbud! Till affären får jag gå men måste sluta med mina "långpromenader". Läkaren gjorde även ett ultraljud och lillen såg ut att ha det bra men fostervattnet låg på 70 (kommer ej ihåg vilken enhet de mäter i). Gränsvärdet för för lite fostervatten är 50 sa hon men jag glömde fråga vad normalvärdet var!!! Någon som vet?

Jag ska iallafall tillbaka för att göra alla tester på lördag igen och då ska hon kolla upp så inte fostervattnet minskat. Behöver jag va orolig för det här? Hur vet man om man läcker fostervatten? Jag har väldigt vattninga flytningar som jag nu börjar fundera över....tänk om de är fostervatten!!!

Usch det där låter ju inget kul! Du får ta hand om dig och lyssna på läkarna. Vila, vila, vila! Jag vet lättare sagt än gjort men det är inte så långt kvar nu.

Angående fostervattensmängd så har jag läst någonstans (minns dock inte vart!) att "normal" fostervattensmängd ligger mellan 50-250. Jag har fått mätningarna 132, 126 och nu sist 116.
    Jag har också väldigt vattniga flytningar som jag funderade ett tag på om det var fostervatten, men jag minns sedan sonen att flytningarna blev vääääldigt vattniga på slutet.
    Jag antar att de vill kolla upp dig lite oftare med tanke på blodtrycket, du kan ju alltid ta med en binda och be att de kollar om det är fostervatten. Många BM kan ju avgöra bara genom att lukta (jag vet halvfräscht men det är ju trots allt ett jobb för dem) eller så kan de ta något prov av något slag för att se om det får utslag för fostervatten.
  • Charlott29

Här är en till som jobbat sin sista dag. Känns konstigt men otroligt bra!
    Mindre än 3 veckor kvar tills jag får träffa lilla bebis!!

• Charlott29

GRATTIS till alla som äntligen fått träffa sina bebisar.
    Själv får jag vänta 11 dagar till känns som en evighet men vet att 11 dagar egentligen inte är någonting

• Charlott29
    Saso87 skrev 2011-04-30 16:31:48 följande:
    Själv får jag vänta 12 dagar till BF, men sen kanske det ju dröja ytterligare 2 veckor innan man får träffa den lille =/ gäller att hitta lite saker att göra så att tiden inte blir så lång...
    Nja, jag träffar faktiskt min bebis om 11 dagar eftersom jag har ett kejsarsnitt inplanerat.
    Men min son kom nästan 2 veckor efter BF så jag är väl medveten om hur lång de där dagarna/veckorna efter BF faktiskt känns som. 2 veckor kändes ju som 2 månader...
  • Charlott29

GRATTIS till alla små bebisar!!!

Sååå mysigt!!!

• Charlott29
    Jodi skrev 2011-05-02 10:02:19 följande:
    Grattis till alla nya bebisar!! Jisses nu går det undan här!

Någon mer än mig som nu har passerat BF-datumet? Hade BF 1/5 och känner inte ett skvatt! Hoppas man slipper bli igångsatt...
    Tappa inte modet
    Jag kände inte heller ett skvatt när min son skulle komma för 5 år sedan. Alla pratade om sammandragningar och förvärkar men jag kände inte någonting innan vattnet gick och sedan var det helt plötsligt igång. Märkte inte ens av någon slempropp
  • Charlott29

Å vilka söta bebbar som kommer ut! Helt otroligt att det ligger sådana där färdiga små varelser i magarna

Var på TUL igår i v 37+1.
    Bebisen beräknas väga 3250 gram mot förväntade 3027 gram, vilket var +7,5%, dvs helt inom "normal-kurvan". Skönt! Minns inte vilket TUL i ordningen detta var men hon lägger på sig, den saken är klar

Mitt blodtryck som var lite i högsta laget i förra veckan hade gått ner lite, 145/85. Inte jättebra men godkänt, ska dock fortsätta hålla koll på symtomen för havandeskapsförgiftning.

Inte långt kvar nu... 8 dagar för min del

• Charlott29
    jakeline skrev 2011-05-04 08:07:53 följande:
    vad skönt! Min vägrar... :P ligger iofs lågt men iaf. Hoppas på att den hinner bli lite ruckbar endast istället för rörligt, känner lätt panik över att behöva slänga mig platt på rygg om vattnet skulle gå. :P jag bor tre trappor upp utan hiss... Men å andra sidan tror jagi nte att sonen helt fixerade sig heller förrän det satte igång. Han var ruckbar in i det sista och det gick ju bra. :P
    En dum fråga... men varför måste du lägga dig platt på ryggen om vattnt skulle gå?
    Vad har jag missat?
  • Charlott29
    Angi07 skrev 2011-05-03 15:23:46 följande:
    Här kommer en bild på lillen, tre dagar gammal

Jösses vad fin han är!
    I vilken vecka kom han? Längd/vikt?
  • Charlott29
    jakeline skrev 2011-05-04 09:13:22 följande:
    Charlott29 skrev 2011-05-04 08:30:00 följande:
    En dum fråga... men varför måste du lägga dig platt på ryggen om vattnt skulle gå?
    Vad har jag missat?
    jag frågade, det hon sa var att om bebisen inte är fixerat och vattnet forsar ut ska man göra det, för risken är att navelsträngen hamnar i mellan. den kan ju faktiskt gå av och då har man ca 30 sek på sig att få ut bebisen... Men det hon sa är 1) att förlossningen börjar med vattenavgång är relativt ovanligt 2) att det är sällan vattnet liksom forsar på det sättet. 3) bebisen sjunker ju ner då i takt med vattnet. Så man ska väl försöka hålla sig stilla i alla fall. Min förra förlossning startade med värkar så jag vet inte... :P 
    Hua - läskigt!
    Min förra förlossning startade med att vattnet gick i duschen, och det bara forsade. Splash sa det bara - fast då var min son fixerad (som tur var då kanske eftersom jag aldrig hört talas om detta)... Jag blev så stirrig att jag gick runt i lägenheten och pratade i telefon... hua...
  • Charlott29

Hej på er!

Nu är min lilla ELLEN här!
    Hon föddes via planerat kejsarsnitt i onsdags den 11 maj.
    Vikt 3650 gram
    Längd 50 cm
    Allt har gått enligt "regelboken" och vi fick åka hem igår efter frukost.
    Såklart är hon bedårande och jag är världens lyckligaste 2-barnsmamma!!

Ska läsa ikapp mig i tråden så snart jag hinner

• Charlott29
    amisej skrev 2011-06-01 15:51:25 följande:
    Hej tjejer...
    Nu e jag e stolt mamma till en fin prins.
    Inatt 03.30 åkte jag in med 4-5 min mellan värken. Väl inne va jag öppen 3 cm.
    Rätt vad det e 8.30 e jag hel öppen.
    08.58 kom våran prins ut
    För att vara förstföderska tyckte bm att kroppen gjorde ett himla bra och snabb jobb. Sprack bara lite fick sy 2 cm
    Men satan va ont det gjorde vid slutet.
    Använde lustgas och vid slutet fick jag ryggmärgsbedövning.

Nu till de lilla tråkiga. Våran prins fick lite svårt att andas märkte vi. Så läkarna tog prover och olika kontroll.
    Visade sig att han hade bajjat i magen min och fått gojjan i lungerna.
    Vi blev skickade med ambulans till Jönköping där bebisen ligger i kuvös behöver hjälp med andningen och får ta antibiotika ... Ush detta e ju värre än själva förlossningen.. Men alla e så himla trevliga och snälla mot oss fast jag vill ha min bebis vid mig.. Ush
    Men han e en stark pojk har läkaren sagt och kommer fixa detta .. Men vi blir kvar här i några dagar.

Hur går det för er andra??
    Kram på er !!!
    Grattis till sonen och - vad det låter som - fin förlossning!
    Det där med att bebisarna är sjuka när de föds är aldrig kul! Skönt att höra att han kommer krya på sig! Min son som är fem år idag hade en infektion när han föddes (antagligen pga för lång vattenavgång). Han fick ligga på neo i tio dagar med intravenöst antibiotika och nålar både här och där. Jobbigt att se sina små sådär, men man får tänka på att de är på rätt ställe och att de får den hjälp de behöver.
    Glöm dock inte att ta hand om dig själv också - glöm inte att äta, sova och allt det där "banala" som man har en tendens att glömma av.
Svar på tråden BF maj 2011