Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

BF maj 2011

Åsasåsa skrev 2011-03-02 09:34:49 följande:
    Usch vilka pissdagar det har varit, jag liggen sjuk med hosta, feber och halsont. Och foglossningen gör så jäkla ont när jag hostar. Nån som vet nåt smärtstillande man kan ta?

Sen har brösten svullnat nåt enormt och det gör ont att ha bh på sig. Trycker jag så kommer det ut lite mjölk - lite läskigt!
    Alvedon och panodil får man ju ta nu för tiden. När jag var gravid förra gången var det ipren som gällde men det är tydligen inte ok nu...
  • morotsland
    Lovelyness skrev 2011-03-02 11:46:02 följande:
    Nu har jag lyckats ta mig igenom glukosbelastningen, och det var som ni sa inte så farligt. Tiden gick snabbt och blodsockret var normalt både innan och efter sockret så det känns skönt!

Annars letar jag efter påslakan till spjälsängen men jag tycker det är svårt att hitta någonting fint. På sovtex.se har jag hittat en del fint till hjelt okej priser, men spjälskydd lyckas jag inte hitta något bra. Jag har ingen lust att lägga ut 400 på det så det får nog bli ett helvitt från IKEA.
    Påslakan är ju annars superenkelt att sy själv och det är rätt billigt med fina tyger!
  • morotsland
    Ewima skrev 2011-03-03 21:42:48 följande:
    Jag var också hos BM idag, hon gav mig massa info om förlossningen. Kändes helt konstigt, alldeles för tidigt. "Men du är redan i v30" jajo men tre månader är lääänge ;)

Sf-måttet 30cm
    Hb-värde 125
    Blodtryck o fosterljuden har jag glömt.

Pratade även om mitt nya jobb och min önskan att jobba in i det sista. Det rekommenderade hon inte. Vila minst 2veckor var hennes råd.
    Varför då? Med vilan alltså.
  • morotsland
    isolande skrev 2011-03-15 08:24:35 följande:
    Var hos BM igår, v. 30 +5.

Hade lågt blodtryck 55/90, så jag måste tydligen dricka mer vatten.
    SF måttet var på 31, BM sa att jag har en lång bebis (hur man nu kan veta det...)
    Huvudet ligger neråt redan
    Vikten vet jag inte eftersom jag sagt ifrån att få reda på den, men hon sa att det är nollökning på mig så jag antar att jag ligger inom rimliga gränserTungan ute
    Hjärtslag 145
    blod och up ok

Känns så skönt att allt är bra med mig och bebisen.
    Hjälper vatten mot lågt blodtryck? Jag har haft 90/55 hela graviditeten och jag dricker kopiösa mängder vatten, undrar hur lågt det skulle vara annars då...
  • morotsland
    Hiavatha skrev 2011-03-16 11:53:42 följande:
    Ja, det där med kläder är inte lätt. Jag köp på tights och långa tröjor typ. =)

Någon som har tips på vilken storlek i klänning man kan tänkas ha ca 2 månader efter BF? Jag ska nämligen vara brudtärna på min systers bröllop i början av augusti. Ni som har barn redan, hur snabbt gick ni ner det mesta i storlek på 2 mån?? Klänningen ska ju helst vara amningsvänlig med... :-/
    Verkar ju vara extremt olika beroende på hur mycket man går upp. Efter 2 mån var jag som vanligt fast med fladdrigare mage, jag skulle satsa på en klänning med skärning under bysten som inte smiter åt i midjan.

Apropå byxor finns det billiga gravidtreggings på hm, ser ut som jeans men är lika töjbara som tights. Jag tänker att de kan vara sköna att ha efteråt också, bra att ha nåt att stoppa in magen i
  • morotsland
    skalbagge skrev 2011-04-01 19:46:25 följande:
    Någon som har erfarenhet av bröstpump, vilken man ska välja?
    Beror på hur mycket du har tänkt pumpa. Ska du bara komplettera och pumpa ibland funkar det ju bra med apotekets enklaste för en hundralapp, ska det pumpas större mängder skulle jag satsa på en lite bättre och dyrare som någon av avent-pumparna (finns ju enkla elektriska tex).

Jag ska inte ha någon pump för jag ska inte amma, så otroligt skönt att veta det från början  
  • morotsland
    maj09 skrev 2011-04-02 07:03:20 följande:

Får jag fråga varför du inte ska amma? Amning är ju ett personligt val som ingen ska lägga sig i, men jag tycker bara att det är intressant att veta hur olika människor tänker i frågan.

Jag har precis slutat amma min (snart) tvååring. Jag fick en del kommentarer i höstas då jag fortfarande ammade mitt barn 4-5 gånger/dag samtidigt som jag var gravid. I januari iår ammade jag bara morgon och kväll och för en månad sedan slutade jag helt för att försöka undvika en konflikt när den ny bebisen kommer. För mig är det så naturligt med amning och det är faktiskt mycket möjligt att min första kommer att vilja smaka en slurk även i sommar. Inte bland folk, men hemma.

Jag provade att amma första barnet och varken han eller jag tyckte om det. Han blev inte mätt och jag tyckte att det gjorde vidrigt ont och att det var jobbigt att vara så bunden. Och jag har aldrig fattat martyr-inställningen att man ska kämpa och lida när det finns bra ersättning. Så vi gick över till ersättning och upptäckte enorma fördelar (för oss och vårt liv) med det. Barnet blev mätt och glad, jag och pappan kunde dela helt lika på allting, jag fick samma frihet som han att tex gå iväg för att träna eller träffa kompisar. Otroligt skönt tyckte vi. Andra barnet har därför inte ammats och det funkade också väldigt bra och enkelt tyckte vi. Så det var ett enkelt val inför tredje barnet.

Jag har ingenting emot att folk frågar, det tråkiga är att så många dömer och har åsikter. Nu struntar jag i det men med först barnet kunde jag ta rätt illa upp av det ständiga ifrågasättande man får som icke-ammare. Jag har förstått att man kan stöta på rätt mycket jobbiga åsikter även som långtidsammare. Det är ju som du skriver ett personligt val och borde behandlas på det sättet, med respekt för att vi upplever saker olika.
  • morotsland

skalbagge: Om jag var du skulle jag testa, apotekets är ju en billig investering. Det beror ju på hur långa dagar du ska vara borta, hur länge du ska göra på det sättet (de äter ju i regel mer och mer...), om det känns ok att komplettera med ersättning eller om du gärna vill helamma etc. Du kommer nog att behöva ha med dig en pump och pumpa på plats också för att lätta på trycket. Jag glömde pumpen en gång när jag skrev en fyra timmars tenta och höll typ på att spricka

• morotsland
    barbabelle skrev 2011-04-03 14:15:45 följande:
    Har någon av er köpt lakan till barnvagn? Nödvändigt?
    Jag tycker att det är bra att ha, annars måste man tvätta själva barnvagnsinsatsen så ofta. Men köp inte speciella barnvagnslakan för dyra pengar, det går bra att ta ett vuxenlakan och klippa i bitar. 
  • morotsland
    barbabelle skrev 2011-04-03 23:27:43 följande:
    Ja, eftersom jag undrar faktiskt hur stort lakanet ska vara, som ska passa till barnvagnen...
    Det är väl bara att mäta barnvagnen? Tror att jag gjorde 50'90.
Svar på tråden BF maj 2011