Inlägg från: EvaChristina |Visa alla inlägg
  • EvaChristina

BF maj 2011

Är det någon mer som har ont i fötterna? Jag har ruskigt ont under fotsulorna nu. Funderar på om det har med viktuppgången att göra, plus 14 för närvarande...

Har flyttat i helgen så nu är jag rätt sliten i kroppen. Har såklart inte burit några tunga grejer, men det blir ju mycket hålla igång ändå, särskilt nu när man vill plocka o packa upp för att få allt iordning.

• EvaChristina

Idag går vi in i v 35. Var på koll hos BM imorse, allt såg bra ut. Bebis låg väldigt djupt ner med huvudet vilket jag själv misstänkt eftersom magen sitter rätt lågt och jag inte har några problem med tryck uppåt. Så h*n verkar ha ställt sig tillrätta innanför utgången Viktuppgången verkar ha bromsats av något vilket är skönt, ligger ändå på 15 kg plus. Bebishjärtat höll samma takt som tidigare (150) liksom mitt blodtryck (110/55). Stabilt med andra ord

• EvaChristina
    Åsasåsa skrev 2011-04-04 10:59:13 följande:

Hej alla preggon!

Ang. kudde och täcke så diskuterade vi det med barnmorskan i föräldragruppen förra veckan. En platt kudde ska man ha så inte barnet kvävs om det vänder på sig. Men det gick lika bra med en frottéhandduk i ett örngott, kanske till och med smidigare så för då är det bara att slänga allt i tvätten om barnet kräks på det.

Täcke ska man inte ha i början enligt denna BM utan det räcker med filt, det kommer ju ändå i vara så kallt ute.

Och så påminde hon alla att köpa en febertermometer och flytande alvedon, don´t forget1

Har köpt både täcke och kudde till vagnen. Slår mig nu också att det kanske blir för varmt med täcket i maj.. att det räcker med filt? Men täcket kanske kommer till användning senare under hösten i alla fall.

Hmm.. hur länge brukar man behöva köra med liggdelen i vagnen? När börjar bebisar kunna sitta upp? *noll koll*
  • EvaChristina
    FruganH skrev 2011-04-04 16:42:58 följande:
    Besöket hos BM idag gick ju inte så bra. Tryck på 170/110 och lite äggvita i urinen. Så nu ligger jag kvar hos BM och vilar i väntan på att maken kommer och hämtar mig och så blir det att åka raka vägen till förlossningen för vidare kontroller och ultraljud.
    Turligt nog så låter bebisens hjärtljud bra och den bökade runt en hel del när BM skulle lyssna, så det gör en ju lite lugnare.
    Får väl se hur det hela utvecklar sig.
    Vad jobbigt! Men skönt att bebis verkar må bra iaf!
  • EvaChristina
    Lovelyness skrev 2011-04-07 12:53:31 följande:
    Jag har också börjat sova bättre, för några veckor sen var min sömn katastrof. Mina besvär verkar komma och gå lite, det har varit så hela graviditeten.
    Själv har jag sovit sämre än någonsin senaste veckan tror jag. Idag sjukskrev jag mig från jobbet faktiskt, hjärnan fungerar inte så bra på så lite sömn som det blivit senaste nätterna.

Men förutom de sömnrelaterade besvären mår jag toppen! Känner mig inte så himla stor trots mina 15 kg upp, kanske är det för att jag har vant mig. Eller också är det någon sorts självbevarelsedrift
    Idag är det vecka 35+2 och det är spännande när den lilla kan tänkas våga sig ut - det kan ju faktiskt ske alltifrån om tolv dagar till om sex veckor - och allt är normalt (dvs utan att vara prematur).

H*n har hittat en ny favoritställning där inne. Fötterna är numer på högra sidan och de får till rätt rejäla sparkar liksom på sidan, nästan på gränsen åt rygghållet ibland. Då blir det så jag hoppar till hela jag.
  • EvaChristina

En fråga förresten: Jag kan känna som en pulserande rörelse långt ner (där överdelen av ryggen eller huvudet på bebisen är typ). Den känns tydligt när jag lägger handen mot och syns också om jag lyckas se nederdelen av magen. Någon som vet vad det kan vara? Jag tror inte att det är min egen puls för det är inte samma takt som mina hjärtslag. Känner det inte heller hela tiden utan bara ibland. Kan det vara bebis som "andas"? Eller kan det vara att den snuttar på tummen?

• EvaChristina
    FruganH skrev 2011-04-07 14:10:02 följande:
    Nu ligger jag inne på specialförlossningen och har påbörjat igångsättning. Blodtrycket var 170/110 imorse efter en natts vila, så då fick jag blodtryckssänkande medicin och kort därefter fick jag reda på att de beslutat om igångsättning.
    Så nu hoppas jag bara att det hela ska gå hyfsat smidigt och att det inte tar flera dagar innan bebisen tittar ut.
    Uppdaterar er igen lite senare kanske.
    Spännande Lycka till! Skål
  • EvaChristina
    niiiica skrev 2011-04-07 13:48:24 följande:
    Min första tanke är väl att bebisen har hicka! Har min i bland i allafall.

Hicka känner jag också, men det här är något annat. Det är mjukare och inte något jag skulle märka om jag inte satt blick stilla. Blev bara nyfiken om någon kände igen det eller visste vad det kunde vara. Min teori är att det är när bebis tränar att andas som det blir så, får fråga BM nästa gång vad hon tror.

Välkommen förresten niiiica
  • EvaChristina
    maj09 skrev 2011-04-08 16:00:24 följande:

Jag har lite namnpanik. Det gjorde att inte jag kunde sova inatt. (Smart att ligga och fundera på det och vara halvdöd hela dagen idag!) Vi har skrivit en lista med inte mindre än 35 namn (inklusive andranamnsförslag). Mina absoluta favoriter tycker inte mannen om och jag gillar inte hans förslag så mycket. Det finns i alla fall inget solklart namn. Vad skönt det måste vara för er som vet vad barnet ska heta. Är det någon mer som inte vet om vad liten i magen ska heta? Sist hade vi tre flicknamn och ett pojknamn med oss till förlossningen och bestämde oss direkt när vår bebis kom ut. Fyra namn var lite mer lagom att förhålla sig till. Nu får vi väl kanske vänta och bara gå på vad den ser ut som...

Vi har inte heller bestämt namn. Flicknamn har vi lättare att enas om, men vi tror båda att det är en pojke vi väntar och där har vi haft svårt att komma överens. Men vi har i alla fall några "minsta gemensamma" pojknamn som vi kan tänka oss (färre än 35 ). Sen får det nog visa sig när bebisen är ute vad det är för en.
  • EvaChristina
    FruganH skrev 2011-04-09 17:51:16 följande:
    Nu är allt över. Efter en smärtsam och kaotisk natt där havandeskapsförgiftningen förvärrades blev det kejsarsnitt i förmiddags.
    11.04 tittade en liten flicka ut, 46 cm och 2260 gram.
    Är helt slut, men mår under omständigheterna bra.
    Jättegrattis FrökenHanna!
Svar på tråden BF maj 2011