• maj09

BF maj 2011

Såg att ni skrev om ögonfärger tidigare... Jag har alltid så mycket att läsa ikapp.. Min man har gröna ögon och hans mamma har riktigt olivgröna ögon. Alla andra har blå ögon och vår dotter fick himmelsblå ögon. Vi får se vad det blir den här gången... 

• maj09
    morotsland skrev 2011-02-26 22:05:50 följande:
    Alla får ju inte svullnader och vattenproblem öht, det verkar väldigt olika när det kommer och om det kommer. Vet inte om det är biologiskt eller beror på något annat? 
    Jag fick svullna fötter och händer en vecka före förlossningen. Kunde ha alla mina kläder och smycken fram tills dess, men då kom svullnaden med besked. Var tvungen att ta bilder på min fötter då det såg ut som att jag fått stora svullna insektsbett på fötterna och tårna såg ut som prinskorvar.
  • maj09
    Kottemor skrev 2011-02-27 21:23:06 följande:
    .
    Han har legat med huvudet ner ett par dagar nu, det känns tydligt var det hickar nämligen. Ska bli spännande och se om han tänker snurra runt lite mer eller han har intagit position "ut" Men han är ju säkerligen ruckbar ännu, det är ju flera veckor kvar. Men jag ska säga att jag hade den där väldigt ilande känslan i underlivet igår när dom trycker sig neråt, någon mer som har känt det ännu?

Jag har känt det flera gånger redan och om jag minns rätt så kom inte den känslan med min första förrän långt senare.

Jag har gått och oroat mig lite smått för att min mage har sett så stor ut i jämförelse med min första mage och tänkte att det var en jättebebis som tryckte nedåt så mycket redan (min första vägde 3880g när hon föddes), men tydligen är magen mindre den här gången. Jag blev jätteförvånad hos min bm som mätte magen för första gången i måndags. 25 i vecka 29... Hoppas att bebisen är normalstor när den kommer i alla fall.
  • maj09

Det var faktiskt lite roligt sist. BM sa att hon trodde att det var en liten bebis jag hade i magen bara några dagar innan förlossnigen.. Att den låg runt 3000 g eller något under - och så visade det sig att den nästan låg på 4 kg,

• maj09
    Åsasåsa skrev 2011-03-04 22:41:30 följande:
    Hej, Har en fråga, någon som fått rand på magen? Min dök upp helt plötsligt från en dag till en annan men den går över HELA magen. Har läst i gravidböcker om hormonränder men enligt dem ska de bara gå upp till naveln. Blir lite nojig...
    Det är ju inte alla som får någon rand men jag har hört att man väntar en flicka om randen går upp till naveln och att det är en pojke om den fortsätter över naveln. Spräck gärna myten... =) Den stämde på mig, men det gör den säkerligen inte för alla... =) 
  • maj09

...och jag gräddar pannkakor som jag ska äta med massvis med grädde och sylt!!! =)

Hej alla!

Här är en till som lääängtar efter att tiden ska gå till maj!

Jag är 174 cm lång och vägde 54 kg innan jag blev gravid (har aldrig bantat men har smal kroppsbyggnad). Hade gått upp lite vid inskrivningen och sedan dess ytterligare 12-13 kg. Det var likadant med min första. Med henne gick jag upp ca 18-20 kg totalt – och ändå kommenterade alla att jag bara hade en liten mage. Gick ner allt på ett par veckor efter förlossningen. Om man är smal av naturen så ska man i alla fall inte oroa sig över att gå upp i vikt tror jag…

Här är en med SMÅ tuttar. Innan min första graviditet hade jag A-kupa och fick köpa ett par BH med B-kupa bara några veckor in i graviditeten. Gick på C-kupa innan förlossningen och fick köpa D-kupa när amningen hade kommit igång. Snacka om förändring!

Jag kommer aldrig att glömma när jag en vecka efter förlossningen åkte utan BH till Lindex för att köpa en större BH för att det var omöjligt att få på någon jag hade. Jag hade tejpat fast amningskupor på tuttarna som mjölken snabbt rann igenom. Jag skyndade mig och tänkte förstås på min bebis som jag hade lämnat hemma utan mig för första gången, vilket säkert gjorde att mjölken sprutade ännu mer. När jag kom hem hade jag blött ner hela min tröja och mjölken rann långt ner på mina byxor hihihi…

• maj09

När jag var med i en majtråd och väntade mitt första barn började det hända saker vid den här tiden. Vi hoppas såklart alla att bebisarna stannar inne ett bra tag till, men jag tycker det ska bli sååå spännande att följa tråden när bebisarna börjar komma!!!! Då får vi öppna en BF-tråd!!

• maj09

Min första föddes i början av juni 2009 och även om jag älskar att bada vanligt vis, så saknade jag inte det alls den första sommaren med henne. Det var så mycket annat att tänka på. Jag blödde inte så mycket efter det att jag kommit hem, men jag blödde länge - närmare 8 veckor (iofs bara lite droppar de sista 3 veckorna). Amningen - om man nu planerar att amma - gör ju att man inte är sugen på att kasta sig i ett bad heller. Tuttarna ska ju hållas varma om det ska funka med amningen... Det blir säkert inget bad för mig i sommar heller..

• maj09
    Mary skrev 2011-03-16 07:21:17 följande:
    Jag har läst en bok av Gudrun Abascal " Att föda"... Den var bra tyckte jag! Gav stor förståelse av hela förlopppet... Rekommenderas :)
    Tänkte också skriva det! Det är en väldigt bra bok som jag vet har hjälpt många..
  • maj09

Jag brukar gå klädd i tights, stövlar och div. långa (men inte överdrivet stora) överdelar. Känner mig faktiskt riktigt fin med min stora mage, men om eftermiddagarna måste jag vila (så mycket det går med en 21-månaders hemma...). Känner mig normal fram till lunch ungefär, men så otroligt trött i kroppen eftermiddagar och kvällar...

Som många andra har skrivit så känner jag också ett ilande tryck neråt mycket tidigare den här gången. Jag tror inte att jag kände det förrän ett par veckor innan förlossningen förra gången.

Svar på tråden BF maj 2011