• Mary

BF maj 2011

Tiiinaa skrev 2011-04-25 09:29:15 följande:
    Hej igen alla söta. Vi fick tid kl 11 på förlossningen. Vattnet fortsätter rinna! Har fått byta blöta byxor och trosor och en genomsur binda fyra gånger redan! Vet inte om jag har tillräckligt med rena byxor och trosor om jag ska behöva byta dem en gång i halvtimmen så här..haha. Det är en så konstig känsla, det bara rinner ur en lixom Skrattande. Känner inga värkar än. Bara vanliga sammandragningar och lite molvärk i ryggen.

Jag uppdaterar så fort jag kan! Behöver peppningen från er!! Är så skakis och uppe i varv, är vrålhungrig men kan inte äta något. Måste försöka lugna ner mig lite. Hehe.
    Åh, va spännande!!! Jag blir helt tårögd när jag läser detta! Som vi har väntat på detta allihop!
    Lycka till nu!
  • Mary
    Tiiinaa skrev 2011-04-25 16:41:06 följande:
    Nu har jag börjat få värkar!! Det är ca 10 minuter mellan dem!!
    ojojoj!!! kör hårt nu :)
  • Mary
    natalieh skrev 2011-04-26 07:43:49 följande:
    Vaknade 05.15 av att vattnet gick! Säng, golv, byxor och badkar.. Allt blev plask blött! Slemmisen kom med ut och nu ligger jag med värkar på prenatal i Malmö! What a tuesday!
    Oh, va spännande!
  • Mary
    Marsipanflicka skrev 2011-04-26 14:13:29 följande:
    Kottemor: Var hittar man hallonbladste? Jag vill gärna ha bebis NU, på lördag är jag i 37+0 och då planerar jag att äta ananas och sådär... Tror inte på sånt alls egentligen, men man vet ju aldrig.
    Jag köpte pås-te på hälsokost... Kostade väl typ 30 spänn eller ngt för ett paket! Billigt och gott, så det kan väl inte skada iaf :)
  • Mary
    Kottemor skrev 2011-04-26 20:19:59 följande:
    Men är det inte så att det inte innehåller tillräckligt mkt "rent" hallonblad, det har diskuterats en hel del i andra tråden...
    Jaghar inte fördjupat mig i det, så jag kan varken tala för eller emot det.. bara ngt jag läste i andra tråden...
    ingen aning, men det kanske finns olika sorter?
  • Mary
    natalieh skrev 2011-04-27 07:27:27 följande:
    Huja! Igår kom det en välskapt pojke kl 18.13 3205 g 49 långa! V 36+3. 13 timmar tog hela kalaset efter att vattnet gick kl 05.15 på morgonen! nu ligger han här tätt intill och myser.. Lyckan är total och helt obeskrivlig! Tack för alla lycko önskningar!
    Bra jobbat! 13 timmar låter som en bra tid... Gud så mysigt du måste ha det nu :) 
  • Mary
    Tiiinaa skrev 2011-04-27 12:06:10 följande:
    Nu är vår lille Julian här!! I vecka 39+4 valde han att komma.

Han kom tidigt  imorse kl 04.32. 52 cm lång och vägde 3335 gram. Helt perfekt Hjärta.

Allt har gått jättebra men fort! Från första värken till att han var ute tog det ca 12 h. Krystvärkarna var enorma och häftiga, men gjorde såklart ONT. Klarade mig helt utan smärtlindring precis som jag önskat. Använde endast TENS och dusch. Lustgasen vägrade jag eftersom jag spydde och mådde illa vid ett tillfälle. När jag nådde den där övergångsfasen mellan öppningsskedet och utdrivningsskedet bad jag om epidural..men så sa barnmorskan lite snällt att "ja självklart kan du få den men jag tror inte att det kommer hjälpa nu för du ska alldeles strax börja krysta". I det läget bara accepterade jag det och hängde med och lät kroppen göra jobbet!

Vi fick "godkänt" på amningen igår kl 21 och eftersom jag inte ville sova kvar på BB valde vi att åka hem då fast klockan var kväll. Så nu har vi sovit vår första natt hemma, har inte blivit så mycket sömn men vi är glada och kan inte slita ögonen från våran lille son.

Stort grattis! Härlig läsning om din förlossnings som verkat gå hur bra som helst... Och vilken belöning sen :) Helt underbar din son!!!
  • Mary
    TeamX skrev 2011-04-28 12:11:31 följande:
    En annan sak med föräldrapenningen som jag fick klart för mig igår...
    om man vill ta ut fp INNAN barnet är fött måste man ta ut MINST fem dagar i veckan, sen när barnet är fött (och före ett års ålder) så väljer man själv hur många dagar man vill ta ut.

Jag har tagit semester den här veckan, men nästa vecka behöver jag ta ut fp även om lillen inte har kommit ännu och då måste jag ta ut fem dagar för nästa vecka. Det var nåt jag inte fattat förrän igår när jag pratade med försäkringskassan.
    ehm... det hade jag ingen aning om... jag har bara tagit ut 3 dagar per vecka nu innan BF. Vad händer då? Måste kolla upp det här!
  • Mary

shit, så mitt sgi kan påverkas... wtf? skit också! Jag som trodde jag hade koll... :/

• Mary
    TeamX skrev 2011-04-28 12:34:06 följande:
    Ja bäst att kolla...återkom gärna med vad de sa! Kan ju faktiskt vara så att hon jag pratade med igår inte gav korrekta uppgifter (eller att jag missuppfattade, gud förbjude )
    Jag ringde dem, och eftersom det är mitt första barn spelar det ingen roll... Om det ärens andra barn kunde det vara "lite krångligare" sa hon. Så jag är nöjd att jag inte behöver oroa mig :)
    Men tack för varningen... Tänk om det hade varit så!
  • Mary
    NinnaLilltroll skrev 2011-04-28 19:31:15 följande:
    Har varit på koll o varit inlagd pga blodtrycket till o från i ca två veckor. Och nu är det dags igen...

Men jag klagar inte för bredvid mig ligger världens finaste pojke och snusar och gnyr. Han tittade ut idag vid lunchtid och allt ser bra ut.

Jag kom in till förlossningen halv 6 imorse och efter en natt med värkar och vattenavgång så var jag fullt öppen när jag kom in. Så lyssna inte allt för mycket på personalen när de säger att man ska ta det lugnt och att det inte är någon brådska framförallt inte för förstagångsföderskor.
    Jag ringde in flera gånger under natten o ville komma in. Men de tyckte att jag skulle vänta bl.a. för att jag var lugn o verkade klara av mina värkar bra. Jo så bra att jag var öppen 10 cm när jag väl kom in.

Oj ett långt inlägg.
    Är iallafall så himla glad för att allt gick bra o lillkillen verkar må bra.
    Oj, men grattis!
  • Mary
    jakeline skrev 2011-04-28 18:44:40 följande:
    Pratade just med FK och iom att jag jobbat heltid i över ett år sedan sist så är det inga problem för mig att ut hur få eller många dagar jag vill innan barnet är fött. Phew. 
    Skönt!
  • Mary
    skalbagge skrev 2011-04-29 12:05:01 följande:
    I morse 7:45 gick mitt vattenGlad. Har varit inne på kontroll och är hemma igen för att vänta in värkarbetet. har värkar men inte regelbundna.

Om de inte kommit igång på inom 48 timmar efter vattenavgång så blir jag igångsatt så klockan 8 på söndagmorgon har vi tid för igångsättning om det nu inte kommit igång innan dess. Med andra ord, senast söndag får vi äntligen träffa vår lille EdvinHjärta
    ojoj! När är du beräknad?
  • Mary
    Friida11 skrev 2011-04-29 12:22:18 följande:

Måste bara fråga, jag hade en så fruktansvärd energi förrigår och gjorde massor! Sedan igår har jag varit helt slut i kroppen å vill nästan bara sova samt att mina sammandragningar har börjat göra lite ondare men är dock inte regelbundna än.. Men kan det vara så att kroppen typ ger mig "order" att vila för att det snart ska sätta igång? :)

Jag vet inte, men jag känner något liknande... Har gjort massa saker nu sista dagarna, och idag är jag verkligen helt slut i kroppen. Har sovit fram till lunch, och känner mest för att vila mer. Kroppen känns som om jag varit ute på fjällvandring i tre dagar typ...
  • Mary

Mitt vatten gick kl 21!!! Har just varit inne på kontroll eftersom pyret inte var fixerad sist hos BM. Nu blir vi hemskickade och får bli igångsatt senast måndag! Shit nu händer det!

• Mary

Igår kl 18.15 föddes vår son. 3510 gram och 51cm lång. Vi mår alla bra och myser med vår nya familj... Har inte fått så mycket sömn, men går på extra batterier som jag inte visste fanns. Uppdaterar mer senare om hur det hela gick till :) ha det bra nu med era magar och lycka till med allt!

• Mary
    Moi Mokulat skrev 2011-06-07 13:31:18 följande:
    Här är vårt "

Här är min son.
    5 dagar gammal och namnlös fortfarande.
    Vad tycker ni?
    Vår andra son heter Wille.

Vi vet verkligen inte alls.
    Innan han föddes funderade vi på
    Olle, Pelle, Ebbe, Calle Men nu när han är ute så är inget självklart.
    Vill inte ha något på V eller W eller J.
    Grattis till den gulliga grabben! Namn är svårt och även om man någorlunda bestämt sig så kanske man behöver känna in det lite på den lilla kisen för att känna att det verkligen passar.

Rent spontant tycker jag Nils är ett bättre förslag eftersom de andra är så lika Wille. Alltså Olle, Pelle, Calle... Alla har dubbel-L... Men det kanske bara är jag som tycker så...

Lycka till!
Svar på tråden BF maj 2011