Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

BF maj 2011

Jodi skrev 2011-04-04 10:46:28 följande:
    Har gått upp 16 kg och still going strong...Glad Bekymrar mig inte så mycket för det så länge jag inte börjar vräka i mig massa onyttigheter. Hoppas och tror att jag kommer att gå ner det mesta under amningen eftersom det var så för min mamma (som gick upp 30 kg med första barnet...)

Angående kudde i vagn, jag tror att man ska ha det just för att barnet inte ska få platt bakhuvud. Jag köpte en på babyproffsen men nu undrar jag om den inte är för hög. Kudden ska nog vara rätt så platt i början.

Vet ni hur det är med täcke i säng i början? Jag vet att man inte ska ha riktigt täcke pga kvävningsrisk (de på ikea är från 12 mån exempelvis) men nåt ska de väl ha förrutom pjamas? En tunn filt borde väl vara ok? Nu tänker jag på när barnet sover själv, inte i samma säng som mamma och pappa.
    Jag har lindat mina barn i filtar under spädistiden. Alltså rullat in dem som små korvar som man gjorde förr i tiden, de tyckte att det var skönt och sov gott då.
  • morotsland
    Saso87 skrev 2011-04-04 11:33:44 följande:
    Fler som drabbats av vadkramper?? Jag vaknar på nätterna ibland av att det krampar något fruktansvärt i vaderna. Nu har jag ont även dagtid och det är lite jobbigt eftersom jag ska jobba denna och nästa vecka också, låååånga dagar =( usch vet inte om jag orkar...

Det är nog första gången jag gnäller riktigt.. jag vill bara ligga hemma och vila nu, fler som känner likadant?

v.35 och är +7 kg
    58 kg till 65 kg
    Använder du stödstrumpor? Jag får nattliga vadkramper direkt om jag inte använder stödstrumpor men har jag dem på hela dagen klarar jag mig bra.
  • morotsland
    maj09 skrev 2011-04-05 21:34:09 följande:
    Värkar känns som mensvärk - ofta väldigt stark mensvärk - samtidigt som magen blir hård som vid sammandragningar. Jag visste att det var på gång med de riktiga värkarna eftersom de kom i vågor. Mellan värkarna som gör ont så känner du ingenting. Jag hade haft mycket sammandragningar med mitt första barn och var rädd för att jag skulle missa när det verkligen var på gång, men det går inte att missa faktiskt.
    Inte för att skrämmas men jag tror att det är väldigt individuellt och inte lika självklart för alla. Jag känner flera som varit osäkra på att det verkligen varit förlossning på g. Mina värkar med andra barnet gjorde inte särskilt ont alls, det var regelbundenheten som fick mig att fatta. Alla sa "det ska kännas som mensvärk" vilket inte sa mig någonting eftersom jag aldrig har mensvärk...
  • morotsland
    Angi07 skrev 2011-04-08 09:35:35 följande:
    Lycka till Fröken Hanna!

jag har lågt blodtryckt och det är jätte jobbigt, känner mig  svimfärdig och yr flera gånger om dan ,men tiden har gått fort, går in i  v.37 på måndag.
    Jag med, skulle gärna få lite högre blodtryck. Har 90/55 nu och måste äta konstant för att inte bli snurrig.
    Men jag glädjer mig att att bebis är fixerad! BF är 1 maj så det hade blivit vändningsförsök annars.
    Och jag mår strålande i övrigt och har inte haft några problem med ryggont och svullenhet etc, men jag tycker att det börjar bli tungt ändå! Är trött på att vara gravid och vill att den här skrutten kommer ut snart...
  • morotsland
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-11 14:48:41 följande:
    tack för tipsen.
    ja katrinplommon har jag gett, men kanske ska ge några fler om dagen till henne?
    provade katrinplommonjuice men det var inte så gott tyckte hon.
    ska prova med messmör, hoppas det hjälper.
    vi försöker få henne att dricka mera, hon dricker ju dåligt också.
    vågar inte ge fibrer till henne eftersom hon dricker för lite.

down under
    tack för tipset, ska se om jag också kan få utskrivet movicol junior, är det vårdcentralen man vänder sig till då, ska ringa och höra med dem.

Mary
    låter roligt med ultraljud.

angående namn, så är det svårt, jag gillar Julia mycket.
    men det blir nog Samantha, det är också fint.  ska väl vara ett namn som båda gillar.
    eller en Filip om det är pojke. Men får se sen när bebis kommer ut vad det blir.Skrattande
    Ge katrinplommonavkok annars, det är ju lite mer som saft och har inte samma tydliga smak/konsistens som juice.
  • morotsland
    eelliinnaa skrev 2011-04-12 10:07:00 följande:
    jag pratade med min bm ang järntabletterna då jag var hos läkare och hon sa att jag inte behövde då jag hade jättefina värden legat på 131 hela tiden,läkaren skrattade nästan lite åt bm men sa att de har ju olika rutiner att gå på. när jag tog upp det med bm sa hon att jag hade jättebra värden men det är ett värde de tar i början (minns ej vad det hette,hittar ej i min journal) som bm utgår från om man ska äta järn eller inte och det var tydligen lågt på mig. förklarade att om det värdet sjunker drar den med hb också och det är det de vill undvika därför jag skulle äta järn ändå. lät både logiskt och konstigt men lika bra att göra som de säger.
    Det är järndepåerna du tänker på. Jag har lågt värde nu på slutet (104) men eftersom jag hade så höga järndepåer behöver jag inte äta järntabletter om jag inte vill (och det vill jag inte). Jag märker inte av mitt låga värde heller utan är rätt pigg.
  • morotsland

Jag tycker också att det känns som att kroppen laddar upp sig inför förlossningen. Är hungrig och törstig hela tiden och trycker i mig mat. Annars mår jag strålande bra, känns så otroligt skönt att det börjar närma sig! Har BF 1 maj...

• morotsland

Har BF idag, känner ingenting, kom igen nu bebisen! 

• morotsland

Jag är också avis... + två dagar nu och inte minsta tecken på nånting, tror att den har börjat tillbakabildas.

• morotsland

Grattis alla! Jag är så avis... Är också på BF+5 och det känns som att den aldrig kommer att komma. Trodde tredje barnet skulle ha lite mer bråttom ut...

• morotsland

Ah, bf+7 imorgon, varför ska mina barn vara så långsamma därinne, vad pysslar de med, kom uuut nu!

• morotsland
    JosefineK skrev 2011-05-08 20:55:35 följande:
    BF + 8 dagar idag...  Om han inte fòtts innan tisdag blir jag inlagd fòr igàngsàttning onsdag morgon. Kànns lite skònt att veta en "sista mòjliga dag" men jag hade gàrna sett att han kom av sig sjàlvt... 
    Bòrja tappa tàlamodet, det àr asvarmt (30 gr idag) och kànner mig ful, fet och svullen. Inga skor passar och jag ser ut som en valross i alla klàder jag àger.
    Nej usch vad jag làter negativ, sorry Skäms 
    Anyway, làngtar till onsdag!!

Är på bf+7 och förstår precis! Vad skönt med ett sista-datum nära inpå iaf. Jag får inte komma in förrän på torsdag och om allt ser bra ut blir det inte igångsättning förrän veckan efter, känns sjuuuukt länge.
  • morotsland
    Ewima skrev 2011-05-09 04:19:34 följande:
    down under: Åh så spännande! Nu borde väl bebis komma, kanske på självaste bf hon med ;)

Nu är det fjärde natten i rad som jag vaknar 03:00 och kan inte somna om. Ända som hjälper är en nattmacka (eller två;) och ett glas mjölk. O självklart lite hederlig familjelivCool

-Håller kroppen på att förbereda inför amning o sömnlösa nätter tro? Och jag som ff jobbar heltid kommer sitta o sova på jobbet framöver om det fortsätter.
    Och igår kom sambon hem igen, så nu nu har bebis gått från utegångsförbud till vräkning, 

Nu körs det stenhårt på: färdknäppande, stark mat, powerwalks, hallonbladste, ananas, daddlar -Har jag missat något? 
    Fotmassage!
  • morotsland
    sarasessi skrev 2011-05-09 19:51:11 följande:
    Verkar som att det är så många som erbjuds hinnsvepning. Där jag går tittar det inte på tappen hur mogen/öppen man är eller liknande och erbjuder inte hinnsvepning vad jag vet :( Och dessutom sätter dem inte igång fl här i Göteborg förrän man gått över 3 veckor. Tror dock inte det är så vanligt att gå så lång tid över tiden.
    Jag gick nästan tre veckor över med första barnet, inte kul. Jag är glad att de har två veckor som nya riktlinjer i Stockholm...
  • morotsland
    Vix skrev 2011-05-10 09:35:42 följande:
    Jag har varit rörlig med mina tidigare två barn enda in till slutet och fått dem 1 resp. 2 veckor innan bf. De har liksom trillat ner precis när förlossningen har startat. Även denna busa som jag har i magen är rörlig men har bf på lördag så hon skiljer sig ifrån killarna. Så jag tror inte riktigt på att man måste vara fixerad.
    Inte jag heller, denna bebbe har varit fixerad länge och jag har ändå gått 9 dagar över tiden nu... Verkar inte finnas något absolut samband åt varken det ena eller andra hållet.
  • morotsland

Och äntligen har bebis kommit här! Igår tittade han ut, på bf + 9, just som jag började blir riktigt riktigt trött på att vänta. Förlossningen gick snabbt och bra (han slank ut på en krystvärk, tog mindre än en minut) och vi mår alla finfint

Svar på tråden BF maj 2011