• Maruid

BF maj 2011

Det är väl rätt vanligt att BM rekomenderar vila och lugn innan förlossning. Min BM sa sist att man ska "gå in i sig själv" och "arbeta mentalt" de två sista veckorna innan förlossning. Hon påstod att man får en bättre och ofta lättare förlossning om man är mentalt med på banan och har hunnit lägga jobbet åt sidan.  

Kan inte påstå att jag var bra på det där sist i alla fall Tungan ute Jag tror det beror mest på hur man själv känner som person, vad man trivs med och känner sig trygg i.

• Maruid
    Åsasåsa skrev 2011-03-04 22:41:30 följande:
    Hej, Har en fråga, någon som fått rand på magen? Min dök upp helt plötsligt från en dag till en annan men den går över HELA magen. Har läst i gravidböcker om hormonränder men enligt dem ska de bara gå upp till naveln. Blir lite nojig...

Jag har ingen själv men jag har sett bilder på många gravidmagar med rand över hela. Vissa spekulerar tydligen i att randen, beroende hur den ser ut, kan säga något om könet på barnet. Googla så hittar du mer.

• Maruid
    Lovelyness skrev 2011-03-05 11:15:21 följande:
    Jag läste om sen avnavling igår, har ni läst någonting om det? Och hur ska ni göra?
    Jag har faktiskt inte läst i ämnet tidigare men googlade nu när du skrev om det och ögnade lite hastigt igenom några länkar.

Vid min förra förlossning minns jag inget prat om detta, jag var helt väck just då så det var mest mannen som var inblandad i barnets första minuter. Får kanske fråga honom om det gick snabbt eller om de satte klämma först senare.

Ska dock fråga BM om rutinerna på det eller de sjukhus som kan bli aktuella och vad vården säger här om eventuella risker kontra fördelar. Jag blir dock inte glad att läsa att sen avnavling kan ha relation till gulsot eftersom vårt förra barn hade problem med sina billirubinnivåer men det kan ju bara vara skräckpropaganda.

Så jag ska helt enkelt undersöka ämnet lite så får vi väl se, det låter dock som det finns många fördelar för liten med sen avnavling rent generellt.
  • Maruid
    bella11 skrev 2011-03-06 19:35:28 följande:
    idag har vi tagit fram alla bebis kläder vi hade till sonen! komer ta en evighet att gå igenom!! mys vad minnen kommer fram!! känns ju som igår han hade allt detta på sig!!!! 
    Jag var nere i källaren och grävde runt lite i kartongerna. Var egentligen på jakt efter en liten leksak som jag ska fixa med men kunde inte låta bli att pilla på kläderna också. Tänkte ta upp 50-56 kartongen och alla sängkläder och filtar i början av april och tvätta allt men jag får försöka hålla mig till dess. Blev dock lite till mig när jag såg allt, du har helt rätt, massor med minnen ; )
  • Maruid
    bella11 skrev 2011-03-06 22:19:15 följande:
    ja skulle med vänta till april.. men så bra gick det haha. nu är de allra minsta storlekarna här.. har sorterat det ikväll sambo o jag o drömt oss bort. Sen längra fram blir det att tvätta o stryka dem o lägga ner i BB väskan osv. Ska bli så spännande än en gång att få uppleva allt en gång till! och lika spännande är det denna gången.. är det en tjej eller kille? tycker denna grav påminner om min förra så mina misstankar är kille igen. Men önskar att de va en tjej samtidigt som det egentlige inte spelar någon roll för detta lilla banr är redan så älskat oavsett vad!!! 
    Haha, då är ni i samma läge som vi är. Vi har nämligen inte heller tagit reda p åvem det är som gömmer sig där inne, det gjorde vi inte sist heller. Olidligt spännande och kul samtidigt. För min del tycker jag att graviditeten har varit så olik den förra då vi fick en pojke så jag är helt inställd på att detta är en tjej. Men som du säger, det gör verkligen ingen skillnad.

Men jag har kommit på ett sätt att avhålla mig från att ta upp barnkläderna än i alla fall. Jag har en lista på massor av hushållssysslor som jag vill ha gjorda innan. Typ frosta av frysen, putsa alla fönster och storstäda kök, badrum och sovrum. Så jag betar av i etapper och har det mysiga plocket att se fram emot i slutet. Behöver lite motivation för att få det andra gjort helt enkelt Skrattande
  • Maruid
    mammaE2011 skrev 2011-03-07 14:05:19 följande:
    jag har bara två par byxor till bebisen. Trodde det skulle räcka. Har aldrig hört förr att bebisarna bajsar igenom kläderna???? Det hände aldrig min brorson iaf.
    Jo, tyvärr händer det då och då. Sprallar bebisen mycket med benen så kan det lätt hända att oturen är framme någon gång ibland. För att inte tala om i fall man får en kräkbebis. Då har man fullt upp med byte av kläder dagarna i ända ; )
  • Maruid

Jag verkar vara den enda som såg En Unge i minuten och som trots att jag blev lite nojig tänkte "jamen bra, då vet jag hur det går till med ett akut snitt också". Är en person som vill ha koll på läget och brukar få mest panik när jag inte vet vad jag har att vänta mig. Men det var det enda i programet som jag tyckte var påfrestande i sig men resten är väl så som förlossningar är mest. 

Therre; Hoppas allt går bra för dig med både din syster och polisanmälan. Det bästa hade ju varit om ni kunde få pengarna tillbaka så att ni hade råd att köpa en ny vagn.

• Maruid
    jakeline skrev 2011-03-08 15:46:19 följande:
    Jag har ingen rand nu och hade inte förra gången och jag fick en pojke och den här gången vet jag inte.  
    Precis samma för mig ; )

Usch, jag vet inte vad det är med mig men jag tror att graviditeten sannerligen börjar ta ut sin rätt. Jag ha sovit ganska dåligt rätt länge men så igår gick jag in i något übersömn tillstånd, satt nästan och sov i soffan innan jag gick och la mig och sedan sov jag som en sten hela natten.

Idag tog jag en promenad för att köpa saker på apoteket och ordna lite och nu är jag supertrött, igen. Fattar ingenting, tycker att tiden går långsamt och vill bara att det ska bli Maj nu. Kan någon ordna det tack?
  • Maruid
    Miloxan skrev 2011-03-08 21:31:46 följande:
    Maj känns som en anna era just nu :( visst jobbar jag men tiden sniglar sig fram eftersom jag inte riktigt orkar ge allt på jobbet....samtidigt som jag fasar för att böli hemma 1 månad innan BF...vad ska man göra då???? Både urtrött, orkeslös och rastlös på samma gång.
    Japp, precis så känns det! Har varit hemma sedan 1 decmber. Hade nästan alla kläder och saker fixade sedan innan. Desutom har vintern varit lång och seg och foglossning och uvi gör att jag varken springer maraton eller knappt ens går någon längre promenad. Suck vad gnällig jag var idag då.

Å andra sidan var det sol idag. Nästan lite värmande sol. Det blir bättre! När Maj väl kommer så kan jag ge mig på att jag kommer tycka att det gick så snabbt så snabbt.
  • Maruid

barbabelle: Skönt att höra att allt såg bra ut. Det där med jättebebis vet man dock inte. Min förra graviditet så sa dem på UL i vecka 32 att bebisen skulle vara +7%. Men ut kom en bebis på 3560 gram vilket är precis på normalkurvan.

Idag har jag själv varit på kontroll och glukos. Är i vecka 29+4 idag.
    Sockret låg 6,3 - 6,5 så det hade till och med gått ner lite sedan vecka 12.
    För övrigt hade jag ett SF på 30 och hjärtljuden dunkade på i 150 precis som förra gången.
    HB på 126 och mitt låga blodtryck var som vanligt och till min stora glädje lågt på 95/60. 

Som jag misstänkte ligger bullen med huvudet neråt för jag tycker att det är ganska mycket molande och dragande känslor precis i nederdelen av magen men mini ligger väl där och gnuggar skallen precis som storebror gjorde sist.

Passade också på att fråga hur det fungerar med avnavling och vad hon tänker i frågan. Hon sa att principen på förlossningen i Lund (där hon också jobbat en hel del) är att avnavla då pulsationen i navelsträngen avstannar. Dock sa hon att man brukar iaktta barnet eftersom en för hög blodtillströmning inte bara är av godo utan kan leda till att barnet blir högrött och får andningssvårigheter. Så utifrån det kommer jag låta BM på förlossningen navla av när hon bedömer att det är till det bästa för barnets hälsa. Det känns gott nog så helt enkelt.

Svar på tråden BF maj 2011