• Tiiinaa

BF maj 2011

Lovelyness skrev 2011-04-13 10:34:24 följande:
    Måste bara fråga er om någon har problem med händer som somnar/domnar bort när ni sover? Jag vaknar säkert fem gånger per natt av att mina händer domnat bort, håller på att bli tokig. Jag läste om karpaltunnelsyndrom och antar att det är det jag fått. Skitstörigt är det iallafall, som att man inte hade nog med andra saker som stör sömnen...

Jag tänkte på det du sa Fröken Löken om olika datum om man tittar på senaste mens eller UL, undrar om det är många som har så. Jag har BF 21a men om jag räknar från min ägglossning så borde han komma 16e
    Jag vaknar också på nätterna av att jag har ont i typ händerna och armarna, men det är för att jag ligger så himla stilla så det blir lixom blodstopp till slut. Jag har helt enkelt slutat ändrat läge i sömnen för jag är för stor och otymplig..hehe. Kanske är det något sådant du får också.

Jag har BF den 29 april enligt ultraljudet, men enligt min ägglossning och mens så är det 1 maj. Inte så många dagars skillnad men. Jag hade i alla fall stenkoll på ägglossningen den månaden vi blev gravda så egentligen borde 1 maj vara ett mer "säkert" datum för oss. Men eftersom 29 april kommer först har jag ställt in mig på det :P Längtar ihjäl mig. Jag kan tycka det vore smartare att sätta typ en BF-vecka istället för ett Bf-datum. Nästan ingen föder ju på det utsatta datumet ändå lixom. Allt beror ju på bebisen och kroppen, på hur moget allt hunnit bli och vi är ju alla så olika så det är inte konstigt om vi går lite olika långt i  våra graviditeter utan att det är några problem.
  • Tiiinaa

Fröken Hanna: Vilken liten godbit!!! Så himla söt!! {#emotions_dlg.flower} Vad stolta ni måste vara! Hur mår ni nu när ni fått komma hem?

Idag har jag haft ett gäng rätt så onda förvärkar. Det börjar som en vanlig sammandragning, men så går den över till att bli som rejäl mensvärk i mage och ryggslutet. Det håller i sig i nån minut eller två sen försvinner det. Det känns superspännande. Och eftersom jag ju är i vecka 37+5 så är det ju inom normalgränsen så jag oroar mig inte för att det är för tidigt. Nu får han gärna komma!! Men som sagt det jag känner är ju "bara" förvärkar, de är ju varken regelbundna eller särskilt smärtsamma, så än kan det ju dröja några veckor. Men något håller ju definitivt på att hända där nere :) Känns spännande.

• Tiiinaa
    Lovelyness skrev 2011-04-14 14:14:53 följande:
    Fröken Hanna: Vilken sötnos! {#emotions_dlg.flower}

Ni som har bebisar som fixerat sig eller iallafall börjat göra det har ni känt någonting? Jag känner hur min trycker neråt när han rör sig ibland, det känns typ som att någon hugger mig med knivar. Riktigt oskönt, men jag antar att det är för att han är långt ner och möblerar om lite i mitt bäcken eller något Glad
    Så känner jag med. Idag på promenaden med hunden ville jag typ gå bredbent för det kändes som bebisens huvud låg så långt ner. Och känslan av knivhugg är ju inte direkt skön, för mig känns det som elektriska stötar rakt ner i underlivet. Aj. Men det är helt normalt enligt min BM.
  • Tiiinaa

Nu ska jag och sambon snart åka iväg och göra en sån här faderskapsbekräftelse på socialstyrelsen. Är det fler som gjort en sådan redan? Jag känner att det är skönt att få det gjort innan bebisen är här så att Emil är pappa rent juridiskt även på förlossningen. Om det skulle hända något, typ att jag blir nersövd eller liknande så har han rätt att bestämma över bebisen lika mycket som jag.

Mina onda förvärkar sitter i än idag. Har haft ett par som jag vaknat av inatt! Men de ökar inte i styrka eller är reglebundna eller så. Men jag *hoppas hoppas* ändå att det är något på G nu!! Men jag tvivlar på det...bara lite naiv förväntan från min sida som gör att jag tar alla tecken på värkar som att förlossningen kanske startat. Tänk vad man kan lura sig själv bara man vill.

Skalbagge: Vad spännande om det skulle vara vattnet. Jag skulle nog dock vänta med att höra av mig till förlossningen innan du faktiskt har sett att det kommer vatten. Ett klickljud i magen kan ju vara många olika saker. 

• Tiiinaa
    Saso87 skrev 2011-04-14 16:22:43 följande:
    Ja, vi har bokat tid på socialstyrelsen den 19/4 nästa vecka då vi också ska skriva på papper om faderskapet =) Känner samma som dig, att det är skönt att ha det gjort så att allt stämmer sen, om något skulle hända.

När har du BF?
    Ja, vi har BF 29 april! Det gick jättebra att skriva under alla papper. Jag hade målat upp ett litet skräckscenario då jag hört talas om föräldrar som nästan blivit förhörda och typ misstrodda om det verkligen var rätt fader som skrev under och så...men det var inget sånt nu. Hon var supertrevlig.
  • Tiiinaa

Hej och välkomna alla nya!! Vad kul att vi även nu mot slutet blir fler!

Jag har ju som jag säkert nämnt tidigare haft en hel del förvärkar de senaste två dagarna. Idag vaknade jag upp av förvärken from hell!! Har sedan dess haft en molande värk i ryggslutet. Jag hoppas något är på G men jag tvivlar starkt på det... sån tur kan jag väl inte ha?! Idag är det exakt två veckor kvar till BF!!

Fick ett så gulligt sms av sambon som är på jobbet. Han skrev: Du behöver inte laga någon mat idag, jag fixar!
    Spännande, får se vad han hittar på. Det är alltid mysigt att bli lite uppvaktad med god mat så här på en fredag :)

En fråga: Är det någon som härdar sina bröstvårtor? Min BM sa för ett tag sedan att det kan vara bra att gnugga med en handduk och nypa lite i bröstvårtorna emellanåt nu innan bebisen kommer för att de inte ska vara så känsliga sen när man ska amma. Men jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt så jag har slarvat en del med denna uppgift..

• Tiiinaa

Vilka bra tips om salvorna! Det ska jag kolla efter.

Fröken Löken: Vad spännande. Jag är övertygad om att allt kommer gå superbra oavsett det blir KS eller vanlig förlossning. Men såklart att du blir nervös. Jag läste häromdagen om detta med att bebis ska kunna fixera sig och så, tyvärr hittar jag inte sidan jag var inne på...kommer absolut inte ihåg. Men hur som så stod det att bebisen har lättare att fixera sig om man släpper ut magen, alltså släpper efter för magmusklerna lite och låter magen puta så långt det går. Då blir det som mest gynnsamt för bebisen att lägga sig med huvudet i bäckenet tydligen. Mycket vältränade kvinnor med stark magmuskulatur får oftare bebisar som inte vill ligga med huvudet neråt. Hoppas den lille vill lägga sig rätt.

• Tiiinaa

Hej alla nattugglor. Nu har jag inte varit inne här på flera dagar och missat MASSOR märker jag..

Grattis Fröken Löken till er lilla tjej!!!!!!

Jag sitter här med min sedvanliga nattmacka och ett glas mjölk. Jag vaknar varje natt av att magen skriker efter något att äta. Jag antar att kroppen behöver ladda energi nu. Så det är bara att lyda.

Nu är det bara 8 dagar kvar för mig. Jag är ju beräknad nästa fredag!! Känns otroligt nära, men ändå så kryper dagarna fram i snigelfart. Det är trångt nu, bebisen kan inte ha det bekvämt därinne, han får gärna bestämma sig för att komma ut i friheten typ NU. Fast inte på direkten förresten... jag håller ju på och packar om BB-väskan..hehe. Han kan vänta till imorn då jag lagt ner de kläder som hänger på tork :P

Angående det ni pratade om här i tråden igår om besök efter förlossningen så håller jag med er om att man måste vara tydlig och våga säga ifrån. Vi kommer inte ta emot något besök på förlossningen alls. Väl hemma kommer vi tillåta de närmsta familjemedlemmarna få komma och hälsa på inom de första dagarna, som farmor och farfar och min syster (förutsatt att de är friska), men alla kompisar får snällt vänta åtminstonde en vecka har vi sagt. Jag vill hinna landa lite, helst fått in lite rutin i amningen och så först. Andra och tredje dagen ska ju vara värst när det gäller ens hormoner också säger de. Det är då som mjölken rinner till ordentligt och man kan vara ett grinande vrak. Inte så kul med besökare just då känner jag. Så stå på er tjejer.

Nu protesterar bebisen och vill inte att jag sitter i denna osköna ställning längre. Måste lägga mig. Godnatt!! 

• Tiiinaa

Så spännande att det kan vara fler bebisar på G nu!!!!!! Nu börjar maj närma sig med stormsteg, det märks. :)

Jag kan knappt gå längre. Har så ont i ljumskarna. Jag vet inte om det är foglossning eller bara lite överansträngning över det området. Men ont gör det i alla fall. Sen har jag börjat må illa på morgonen igen..men jag tar det som ett tecken på att det närmar sig nu! Idag är det exakt en vecka kvar til BF för mig! Men det som är så irriterande är ju att det lika gärna kan vara en vecka som tre veckor kvar, det känns seeegt!

Glad påsk alla!!

• Tiiinaa

Fröken löken: Åh så sööööt! Man blir ju alldeles sjuk när man ser såna söta små bebbar! Grattis igen.

Här händer inte mycket. 5 dagar kvar till BF idag och jag känner bara av lite förvärkar/mensvärk emellanåt. Men det har jag ju gjort i ett par veckor så det känns inte som någon indikation på att något är på G. JAg är så rädd att gå över tiden för länge. Blir nästan lite stressad av tanken. 

• Tiiinaa

Godmorgon!!

Vet ni jag tror att mitt vatten precis gick. Jag låg och halvsov och så bara hörde jag ett dovt "klick" och så kom det nästan direkt en liten fors vatten. Så gick jag på toa och då kom det mer!! Känner inga värkar eller så men jag ska ringa förlossningen nu!

• Tiiinaa

Hej igen alla söta. Vi fick tid kl 11 på förlossningen. Vattnet fortsätter rinna! Har fått byta blöta byxor och trosor och en genomsur binda fyra gånger redan! Vet inte om jag har tillräckligt med rena byxor och trosor om jag ska behöva byta dem en gång i halvtimmen så här..haha. Det är en så konstig känsla, det bara rinner ur en lixom Skrattande. Känner inga värkar än. Bara vanliga sammandragningar och lite molvärk i ryggen.

Jag uppdaterar så fort jag kan! Behöver peppningen från er!! Är så skakis och uppe i varv, är vrålhungrig men kan inte äta något. Måste försöka lugna ner mig lite. Hehe.

• Tiiinaa

Vad ni är goa alla!! Jag blir alldeles rörd av denna sammanhållning och peppning vi har i tråden Hjärta

Vi är i alla fall hemma nu igen. Det var en tydlig vattenavgång sa barnmorskan, bebis ligger LÅÅÅNGT ner och mår bra, men jag har inga etablerade värkar.  I normalfallen sätter de igång av sig själv inom ett dygn, men har de inte gjort de så blir vi igångsatta på onsdag kl 07.30!!! Aaaaaahh, så snart är jag verkligen mamma!!

Nu ska vi laga lite pizza här hemma Eftersom jag inte fick i mig någon frukost idag så är jag vrålhungrig nu. Och så tänkte vi att pizza är ju rätt så bra att ha med i matlåda till förlossningen och BB så vi gör två såna här SaraLee pizzor och bunkrar upp med :)

Sammandragningarna är starkare nu än vanligt, det är lixom mer tryck i dom, men de gör inte ont än så länge. Jag känner stark molvärk i ryggslutet hela tiden, och jag tror även att slemproppen lossnat för det var som en rosa "gele"-klump bland allt vatten i bindan förut. Jag ska försöka vila så mycket jag kan idag och hoppas att jag föder barn ikväll/inatt.

• Tiiinaa

Nu är vår lille Julian här!! I vecka 39+4 valde han att komma.

Han kom tidigt  imorse kl 04.32. 52 cm lång och vägde 3335 gram. Helt perfekt Hjärta.

Allt har gått jättebra men fort! Från första värken till att han var ute tog det ca 12 h. Krystvärkarna var enorma och häftiga, men gjorde såklart ONT. Klarade mig helt utan smärtlindring precis som jag önskat. Använde endast TENS och dusch. Lustgasen vägrade jag eftersom jag spydde och mådde illa vid ett tillfälle. När jag nådde den där övergångsfasen mellan öppningsskedet och utdrivningsskedet bad jag om epidural..men så sa barnmorskan lite snällt att "ja självklart kan du få den men jag tror inte att det kommer hjälpa nu för du ska alldeles strax börja krysta". I det läget bara accepterade jag det och hängde med och lät kroppen göra jobbet!

Vi fick "godkänt" på amningen igår kl 21 och eftersom jag inte ville sova kvar på BB valde vi att åka hem då fast klockan var kväll. Så nu har vi sovit vår första natt hemma, har inte blivit så mycket sömn men vi är glada och kan inte slita ögonen från våran lille son.

• Tiiinaa

Hej alla fina!! Nu har jag inte varit inne på flera dagar. Vi lever i vår lilla bebisbubbla här hemma! Allt går så bra. Lilla Julian är en så snäll och go bebis. Stark och envis är han också. Han vet vad han vill!! Vi ammar och det går bra, lite onda bröstvårtor men det får man ju räkna med.

Grattis till er som fått under tiden jag hållit mig borta!!

Och till er som bara går och väntar säger jag bara HÅLL UT, även om man inte tror det så är det ändå lite sorgligt att inte ha den där magen kvar, även om det såklart är bättre att ha sin bebis utanför så ta vara på de sista veckorna nu!

Här är min lille grabb, han har hittat tummen sin Hjärta

Svar på tråden BF maj 2011