• HonSomVet

Litteraturen till sjuksköterskeprogrammet är ju snordyr! Var hitta billig?

Ska påbörja min utbildning alldeles snart. Ser jag rätt så ska jag ha litteratur för flera tusen kr för de första 15 poängen.... Har försökt titta på blocket och andra begagnat-sidor, men det har inte gett mig mycket hittills...

Är det alltså meningen att man ska lägga ut så här mycket pengar för varje delkurs? Förvånad

• Svar på tråden Litteraturen till sjuksköterskeprogrammet är ju snordyr! Var hitta billig?
  • HonSomVet
    jaghopparhögt skrev 2010-08-23 20:53:12 följande:
    Måste du ha alla böcker då?
    Ja jag vet inte! Det här är första terminen. Jag har hittat en litteraturlista. Hur ska jag veta om jag behöver alla böcker eller inte? *förvirrad*
  • Sunstar83

Jag börjar precis termin två och kan direkt säga KÖP INTE ALLT, speciellt inte nytt, dra istället nytta av bibliotek, blocket och andra annonsmarknader och köp begagnat, låna, hör dig för med andra som läser på samma skola om dem har några tips på böcker som är värda att köpa och hör om någon annan har böcker att sälja vidare. Men jo, kurslitteratur är dyrt, men tänk på att det förekommer grupparbeten där många böcker ska användas och man då kan klara sig på att ett ex av varje bok inom gruppen och då är låna att föredra framför köpa!

• HonSomVet
    Sunstar83 skrev 2010-08-23 20:54:51 följande:
    Jag börjar precis termin två och kan direkt säga KÖP INTE ALLT, speciellt inte nytt, dra istället nytta av bibliotek, blocket och andra annonsmarknader och köp begagnat, låna, hör dig för med andra som läser på samma skola om dem har några tips på böcker som är värda att köpa och hör om någon annan har böcker att sälja vidare. Men jo, kurslitteratur är dyrt, men tänk på att det förekommer grupparbeten där många böcker ska användas och man då kan klara sig på att ett ex av varje bok inom gruppen och då är låna att föredra framför köpa!
    Men hur ska man veta vad som är behövligt och inte? Jag känner mig helt villrådig. Jag vet att det kan ta tid att beställa hem böcker och att börja göra det när kursen börjat känns lite så där...

Har kollat lite på Blocket, men inte hittat något dugligt än så länge.
  • trollotta

Jag har hört att det finns böcker på biblioteket annars. Det brukar finnas lappar uppe på skolan också angående köp/sälj för kurslitteratur

• leon2
    HonSomVet skrev 2010-08-23 20:51:03 följande:
    Ska påbörja min utbildning alldeles snart. Ser jag rätt så ska jag ha litteratur för flera tusen kr för de första 15 poängen.... Har försökt titta på blocket och andra begagnat-sidor, men det har inte gett mig mycket hittills...

Är det alltså meningen att man ska lägga ut så här mycket pengar för varje delkurs? Förvånad
    Håller med ovanstående..köp absolut inget i förväg. Mitt tips är att ta varje kurs som den kommer. Många grr kan man låna mkt böcker i universitetsbiblioteket..och många böcker kan man kopiera aktuella avsnitt ur. Ta en kurs i taget och ta det som det kommer. Jag köpte endast de böcker som i efterhand är bra att ha i jobbet. Typ anatomiskt atlas och medicinska sjukdomar.

Lycka till!
  • leon2
    HonSomVet skrev 2010-08-23 20:57:56 följande:
    Men hur ska man veta vad som är behövligt och inte? Jag känner mig helt villrådig. Jag vet att det kan ta tid att beställa hem böcker och att börja göra det när kursen börjat känns lite så där...

Har kollat lite på Blocket, men inte hittat något dugligt än så länge.
    du vet inte vad som är behövligt förrän du påbörjat kursen. Titta inte på litteraturlistan nu;)
  • HonSomVet
    leon2 skrev 2010-08-23 20:59:53 följande:
    du vet inte vad som är behövligt förrän du påbörjat kursen. Titta inte på litteraturlistan nu;)
    Haha, okej, jag får väl försöka lugna ner mig här. Jag sitter här redan och ser hur alla mina pengar går åt till böcker jag använder i några skruttiga få veckor och så ska lika dyra nya inhandlas igen, haha!
Svar på tråden Litteraturen till sjuksköterskeprogrammet är ju snordyr! Var hitta billig?