• Jolinesmamma

Min bebis sover bara 30 minuter åt gången på dagen!

jag vet inte vad jag ska göra, börjar bli tröttsamt.. Det har varit så sen kanske 2 månader tillbaka i tiden. PRICK 30 minuter sen vaknar hon med ett skrik och gnuggar sig i ögonen och är förstås fortfarande trött, men för pigg för att somna om.. Så är det hela dagarna. Jag hinner ju inte göra nånting på de 30 minuterna. Är det nån som har nån erfarenhet av detta elelr tips på vad jag kan göra för att hon ska sova längre? Jag har testat det mesta, gå med vagnen= vakna efter 30 minuter, sova i min famn = vakna efter 30 min, sova på soffan = vakna efter minuter, köra i bilen = vakna efter minuter...

• Svar på tråden Min bebis sover bara 30 minuter åt gången på dagen!
  • Maria222

hur gammalt är barnet?
    Det låter ju onekligen som om det är hennes sömnmönster, min första tanke är att försöka söva om henne innan hon vaknar. Om hon t ex somnat i vagnen, att du börjar gunga lite på den strax innan 30 min har gått.

Mamma till Kevin född 0706 och Lukas född 100817.
  • SuneSol

Samma här. Med båda barnen, exakt 30 min. Tyvärr har jag inget tips.
    Det har varit ganska bra tycker jag för dom har alltid sovit hela nätterna och jag också Glad

• mariaheterjag

Min son sov en lång period och gör fortfarande ganska ofta bara i 40 min i taget. Tydligen är det så att de vaknar när de ska gå in i djupsömn. Mitt tips är att stå och "vakta" på henne när det gått ca 25 min och så fort hon börjar röra på sig söver du om på det sätt som hon gillar bäst. Kanske räcker det med att bara stoppa i nappen innan hon vaknat upp ordentligt. Jag har upptäckt att min son ofta börjar fäkta en massa med armarnaoch därmed slår ut nappen precis innan han vaknar men om jag är där och stoppar in den fort sover han vidare.

• backfired

Så var min bebis också. Han vaknade alltid efter exakt 35 min och var självklart fortfarande trött. De flesta bebisar (vad jag har fått lära mig) har en sömnskarv som inträffar ca 30 min efter att de somnat. Jag gjorde så att efter 30 min gick jag in till honom och fanns till hands när han började röra på sig. Då buffade jag honom lite lätt i rumpan (han sov på mage) så han sov över sömnskarven.  Då sov han oftast vidare i 40-60 min :)

• backfired

Jag skrev för långsamt, Mariaheterjag hann före med samma tips!

• lövet2

Mitt råd är att du planerar din vardag efter de där 30 minutrarna och inte inbillar dig att "just i dag blir det 90 minuter!". Så fort man accepterar läget och planerar efter det, så blir allting så mycket lättare ...

• Jkpg Deluxe

söv om! det kan ta sin tid men man får "öva" in det X antal gånger!....våran J sov oftast bara 30-40 minuter åxå...vaknade å var fortfarande trött...första gångerna tog det kanske 30-40 min att få honom att somna om...men sedan jag lyckats med det så händer det då och då numera att han faktiskt sover 1 timme och 15 minuter till 1 timme och 30 minuter vilket är ett jättestort framsteg och dessutom vaknar han rejält utvilad pigg och glad!
    dock sover han fortfarande oftast ca 45 minuterspass på dagarna, men som sagt...ibland blir det längre och det är sååå skönt....för både honom och mig!

KRAM 

• Jolinesmamma

Hon är 5 månader gammal. Nån enstaka gång kan jag få henne att somna om. Då petar jag in nappen och lägger hennes snuttefilt över ansiktet... Men det funkar bara om hon verkar tillräckligt trött. och då kan hon sova i ytterligare 10-20 minuter. men det händer inte ens en gång av tio... Så hon är ju  väldigt gnällig på dagarna, min tanke är att hon är trött jämt för att hon får för lite sömn. Så jag måste liksom gå runt o bära på henne hela dagarna... lägger jag henne själv så börjar hon skrika efter nån minut..

• banana81

Men vad är det jag läser?!!
    Precis så här har ju jag det med!!! Ibland måste man gilla FL
    Jag har förvisso börjat vänja mig vid att snabbt som tusan fixa allt som, ska fixas på de 30 minuterna men det hade ju varit ljuvligt om han kunde sova liiiite till!

Jag bara tackar och tar emot alla tips! Haha, vilken grej!!
    Hoppas verkligen du får ordning på hennes sämn TS!

• Miss Cee

Kanske självklart men har du testat att ge mat precis innan du söver?
    Om de är mätta så brukar de sova lite längre...

Kan det vara för tyst eller för bullrigt?

Svar på tråden Min bebis sover bara 30 minuter åt gången på dagen!