• Philippa

Regler för 16-åring?

Vad har ni för regler på era 16-åringar när det gäller tider att vara inne på skoldagar/helger osv....

• Svar på tråden Regler för 16-åring?
  • Philippa

Inga som har regler alls för sina 16-åringar??

• Majsan70

Det diskuteras från gång till gång härhemma när jag tycker de bör komma hem.  Jag vill inte gärna att de ränner runt utan anledning, men med rätt anledning kan de få vara ute länge. Utan rätt anledning övertalar jag dem att komma hem tidigt.

• Åsiktskvinnan

Inne 21 på vardagar, helger olika.

• betta64
    Philippa skrev 2010-08-24 10:12:34 följande:
    Vad har ni för regler på era 16-åringar när det gäller tider att vara inne på skoldagar/helger osv....
    Senast midnatt och ingen alkohol på vardagar.
    Helger får dom vara ute bäst dom vill, så länge dom svarar i telen.
  • hymafr

Shit vad jag verkar hålla min dotter i strama tyglar...

Hon får inte vara ute alls på vardagskvällar om det inte finns någon speciell anledning.
    På helger kommer vi överens om när hon ska vara hemma och jag brukar också hämta henne (går nästan inga bussar).
    Hon måste givetvis svara i telefon.

• vittra

När jag var 16 bodde jag själv

Nämen allvarligt, frihet under ansvar sa alltid min pappa och så kommer jag också köra med mina barn när de blir tonåringar. Men kan man inte låta en 16-åring få lite frihet så hur ska det då gå när hon om bara ett par år är vuxen?? Vi diskuterade från gång till gång när jag gick i högstadiet och givetvis fick jag vara ute på vardagarna om jag ville det! Var då ofta hos min pojkvän eller på ungdomsgården. Kunde också bara vara ute, tog ofta långa promenader i höstmörkret tillsammans med pojkvännen tex. Varför ska man behöva "särskilda anledningar" för att få leva???

• Philippa
    hymafr skrev 2010-09-22 10:29:48 följande:
    Shit vad jag verkar hålla min dotter i strama tyglar...

Hon får inte vara ute alls på vardagskvällar om det inte finns någon speciell anledning.
    På helger kommer vi överens om när hon ska vara hemma och jag brukar också hämta henne (går nästan inga bussar).
    Hon måste givetvis svara i telefon.
    Ok, blir nu nyfiken... varför får hon inte vara ute på vardagar med kompisar?
  • Titte68

Jag försöker ha regeln att kompisar får stannar till senast kl23 på vardagar och om hon är hos en kompis så är det kl 23 hon ska vara hemma.
    Däremot får hon inte ha övernattande kompisar där på vardagarna eller sova över hos någon heller om det inte är något speciellt, att de ska på någon speciell utflykt eller ngt annat.

Hon förstår dock inte alls det där med att inte sova över. Jag vet inte om det är en dum regel, brottas med mig själv hela tiden om jag gör rätt eller fel.

På helgen däremot har hon inte direkt några tider. Jag håller lite koll på henne bara och ringer och sådär.

• Calles matte
    vittra skrev 2010-09-22 10:46:47 följande:
    När jag var 16 bodde jag själv

Nämen allvarligt, frihet under ansvar sa alltid min pappa och så kommer jag också köra med mina barn när de blir tonåringar. Men kan man inte låta en 16-åring få lite frihet så hur ska det då gå när hon om bara ett par år är vuxen?? Vi diskuterade från gång till gång när jag gick i högstadiet och givetvis fick jag vara ute på vardagarna om jag ville det! Var då ofta hos min pojkvän eller på ungdomsgården. Kunde också bara vara ute, tog ofta långa promenader i höstmörkret tillsammans med pojkvännen tex. Varför ska man behöva "särskilda anledningar" för att få leva???
    Bodde också själv när jag var 16 år och tror absolut på det här med frihet under ansvar. Men vad gör man om de inte tar ansvar då? Om de skiter i skolan t ex? Frihet under ansvar kräver ju trots allt att tonåringen är beredd att ta ansvar...
  • mustang sally

Våra tider är 22 på vardagar och varierande på helger beroende på vad som är på gång.

Dessutom är det en självklarhet att man sköter sin åtagande, sköter skolan, tvättar sin kläder och håller allmän ordning både på sitt rum och ger ett handtag i resten av hemmet.

Utegångsförbud har förekommit mer än en gång tyvärr i vårt hem. Avtalad tid har man ansvar för, tillstöter problem måste man höra av sig. Hur gör ni övriga?

• hymafr

TS: Hon får vara med kompisar på vardagskvällar om de ska något speciellt, t ex på ett idrottsevenemang, annars tycker jag att det räcker att de träffas i skolan och ev går på stan en stund efter. De har ju kontakt på dator och SMS.

Min dotter gör läxor på kvällar och lägger sig vid 22-tiden. (OBS! Helt frivilligt)

• Malinpralin

Hej!

Jag har en fjortis hemma, så han är ju lite yngre. Vi har i klassen gemensamt sagt att barnen ska vara hemma senast 22 på vardagar. Det är en överenskommelse vi föräldrar har gjort. Självklart gör alla som dom vill ändå, men många av oss gillar tanken på att han lite gemensamma regler.

Annars vet jag inte. Min grabb ska sköta läxor, skolgång, var en schysst medmänniska, gå med sopor och plocka ur ren disk ur maskinen. Vi kör nolltolerans vad gäller alkohol, tobak, droger., klotter och brott.

Förutom att vi har regler så pratar vi om gränser, hur man sätter dem mot sina polare, vad kan man skylla på för att komma undan när kompisarna är på väg att hitta på något dumt.

Tack och lov har han rätt så lugna kompisar som inte hittar på fuffens, men man vet aldrig om, eller när de börjar. Vissa grejer Kommer ju hända. Polarna kommer dricka sprit, vissa kommer klottra osv. Jag hoppas att vi har kommit fram till bra metoder för att inte bli inblandad. Ingen idé att sätta upp en massa regler utan att lära ut sätt att klara sig undan med hedern i behåll :D 

Svar på tråden Regler för 16-åring?