• sessan46

Nått att äta som lindrar mensvärk???????

Nån som har något tipps som lindrar mensvärk?
    Nån dryck, nåt bakat, nån mat, nån doft osv...

Nåt som lindrar psykiskt el fysiskt.

Tacksam för många tipps då jag har kraftig mensvärk ofta och blir nedstämd under de första dagarna av mensen.

Kram s

• Svar på tråden Nått att äta som lindrar mensvärk???????
  • Mimmsi

Ibland när jag får riktigt ont av mensvärk brukar jag använda en vetekudde som man lägger på magen,värmer den i micron lindrar iallafall för stunden.

• Sunshine02

drick mkt vatten... o rör på dig mkt... det lindrar

• sessan46

tack! :) blir alltid väldigt sugen också...nån som har tipps på nåt ätbart?

• Sunshine02

hihi.. beror på om du vill ha godis eller nåt nyttigt..

Gör chokladbollar om det godiskrisar,, annars grönsaker...

:)

• sessan46

mimmsi...kudden känner jag till :) skulle inte kunna leva utan den....

men är man inte hemma fungerar det att fylla en petflaska med varmt vatten och rulla över magen...det är superskönt :)

• sessan46

sunshine02
    oftast är det onyttiga saker , mest choklad :)

kanske ska göra lite bollar...:) *funderar*

• Sunshine02

det har jag redan gjort idag...chokladbollar alltså.. ligger en hög i kylen..hihi

• jummie

choklad

choklad

choklad

o så tror jag bestämt choklad hjälper

• Sia11

timjan eller timjan te.
    Du kan koka upp timjan och dricka. det hjälper mensväken.

• majsan26

hej. tänkte bara fråga dig om du har pratat med din gym om dina mensverk. Det är inte normalt att man har kraftiga mensverk, och i de flesta fall är det pga en sjukdom som heter endometrios och som väldigt många kvinnor har utan att veta.

Du kan läsa mer om endometrios här på fl under svårt att få barn trådet, endometrios. Där kan du se om du har andra symptom också.

Tänkte bra vara till hjälp:)

kram

• sessan46

ipren funkar absolut inte för mej, har lika ont endå. Brukar ta pronaxen dom funkar hyfsat, känner inte av kramperna lika mycket då. men dom får man helst inte köra bil på så dom brukar jag undvika.

Man kan bada i kamomill bad olja det lindrar.

majsan26 du skrämdew mig rätt bra där! :) jag tror inte att jag har det, har haft dessa smärtor hela tiden sen jag först fick mensen. Lindrades lite under p- pillerna. min mamma och mormor har haft samma problem. Men jag ska kolla upp det nogrannare om at ifall att nästa gång jag kontaktar gyn. ska prata mer med mamma om hur det va för henne också, kan ju va så att jag missförstått henne.

• MissDecember

En vetekudde är ovärderlig vid den tiden på månaden. Sen har jag hört att ett glas whiskey ska hjälpa. Har inte provat för jag tycker det smakar pekka...

• sessan46

:) gillar inte smaken av wiskey heller :)

• Vami

Jag har hört att råa morötter ska funka bra mot mensvärk. Om det inte gör det så är man iaf nyttig!

Riv en morot och ett äpple och ät. Och sen ta lite choklad efter

• Porslinsdockan

Det enda som hjälper mig emot min hemska mensvärk är VETEKUDDEN
    det är den bästa du kan använda enligt mig. att läga värme på magen/äggstockarna
    det lindrar faktiskt mer än man tror.Men värme över huvutaget är det bästa som sagt.

Inte ens ipren,ibumintin osv hjälper men vetekudden lindra smärtorna och även illamåendet för mig.så man sover så gott me med en vetekudde.

rekommendera starkt at köpa en om du ej ha någon

• jajja

Hallonblads the ska tydligen lindra lite.
    Jag vet inte jag har aldrig mensvärk.....

Svar på tråden Nått att äta som lindrar mensvärk???????