Förtidspensionering utomlands?! Hjälp!!
Hur funkar det om man ska förtidspensioneras och man bor i Spanien?!
Hjälp någon!
Har kontakta fk. men kön där är ju enormt lång!
Hur funkar det om man ska förtidspensioneras och man bor i Spanien?!
Hjälp någon!
Har kontakta fk. men kön där är ju enormt lång!
Om du är utskriven från svensk försäkring bör du kontakta Spaniens motsvarighet.
Jag antar att du bor och jobbar i spanien.
Då är det en fråga för spanska myndigheter
Det gäller min pappa som har blivit sjuk.
Jag snackade med FK och de hänvisade de utomlands då men hur funkar det sen? Jag fattar det som att när alla papper är färdiga därborta med hans diagnos med mera så får FK i Sverige information och kan betala ut pension till honom då.
Eller har jag fattat det fel?
Menar du det som tidigare kallades förtidspension som numera är sjukersättning som man kan få om man anses varaktikt sjuk eller menar du faktiskt pension som han vill börja ta ut i förtid?
Är det pension så är det inte Fk som handlägger utan pensionsmyndigheten. Är det svesnk pension han har rätt till för att han arbetat och bott i Sverige så kan man ansöka om det på Pensionsmyndigheten i det land man bor i. Se länk:
http://www.pensionsmyndigheten.se/AnsokanUtland.html
Menar du det som tidigare kallades förtidspension som numera är sjukersättning som man kan få om man anses varaktikt sjuk eller menar du faktiskt pension som han vill börja ta ut i förtid?
Är det pension så är det inte Fk som handlägger utan pensionsmyndigheten. Är det svesnk pension han har rätt till för att han arbetat och bott i Sverige så kan man ansöka om det på Pensionsmyndigheten i det land man bor i. Se länk:
www.pensionsmyndigheten.se/AnsokanUtland.html
En förtid pansönar hur länge kan bo utomlands.