Om ni var sterila, vilket skulle ni föredra?
Ni är fullständigt sterila och kan inte få barn med IVF eller någonting. Er partner däremot har inga sådana problem. Ni vill gärna få ett barn, vad skulle ni föredra? Är ni kvinnor, välj mellan Alt 1 eller Alt 2 och är ni män, välj mellan Alt 3 eller Alt 4.
Alt 1: Ni adopterar ett barn som inte är genetiskt besläktat med dej eller din man.
Alt 2: Din man donerar spermier som används för att inseminera en surrogatmamma (detta görs så etiskt som det bara går) som ni sedan får välja om ni vill eller inte vill ha någon kontakt med efter barnets födsel. Barnet är genetiskt släkt med din man men inte med dej.
Alt 3: Ni adopterar ett barn som inte är genetiskt besläktat med dej eller din kvinna.
Alt 4: Ni använder en anonym eller ickeanonym spermiedonator för att göra din kvinna gravid. Barnet är genetiskt släkt med din kvinna men inte med dej.
Alt 5. Någonting i frågan passar inte in (tex jag lever i ett samkönat förhållande) och skriver istället vad jag skulle föredra, adoption eller att min partner var släkt med barnet medan jag själv inte var det, och även vilket kön jag själv har.