• Neko

Om ni var sterila, vilket skulle ni föredra?

Ni är fullständigt sterila och kan inte få barn med IVF eller någonting. Er partner däremot har inga sådana problem. Ni vill gärna få ett barn, vad skulle ni föredra? Är ni kvinnor, välj mellan Alt 1 eller Alt 2 och är ni män, välj mellan Alt 3 eller Alt 4.

Alt 1: Ni adopterar ett barn som inte är genetiskt besläktat med dej eller din man.
    Alt 2: Din man donerar spermier som används för att inseminera en surrogatmamma (detta görs så etiskt som det bara går) som ni sedan får välja om ni vill eller inte vill ha någon kontakt med efter barnets födsel. Barnet är genetiskt släkt med din man men inte med dej.

Alt 3: Ni adopterar ett barn som inte är genetiskt besläktat med dej eller din kvinna.
    Alt 4: Ni använder en anonym eller ickeanonym spermiedonator för att göra din kvinna gravid. Barnet är genetiskt släkt med din kvinna men inte med dej.

Alt 5. Någonting i frågan passar inte in (tex jag lever i ett samkönat förhållande) och skriver istället vad jag skulle föredra, adoption eller att min partner var släkt med barnet medan jag själv inte var det, och även vilket kön jag själv har.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ni var sterila, vilket skulle ni föredra?
  • SilverEmma

5. Jag hade levt utan barn istället. Det var ungefär vad jag hade planerat ändå men nu ville ödet annorlunda.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • redneck girl

omöjligt att svara på.vette tusan hur jag skulle betett mig då.ett liv utan ungar har jag dock svårt att föreställa mig.lika så det där med adoption.nä,jag vet helt enkelt inte.

• BillyX

Adoption tror jag hellre än surrogatmamma. En del av mig skulle vilja ha ett barn som var genetiskt släkt med min man, få se hans drag osv., men jag vet inte om jag skulle klara av att ha processen sådär nära. Då föredrar jag adoption av själviska själ.

• Clobberella

Annat: Skulle jag få veta att jag var steril så hade jag övervägt att sluta med preventivmedel, mår ju bra av det men det känns ju lite meningslöst att stoppa i sig hormoner i onödan.
    Om jag skulle få för mig att vilja ha barn så skulle det bli adoption.  

• Linda1976

Annat: Då skulle jag inte skaffa barn alls.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Lattemorsa

Nr 5, Annat : inget av det.

Om vi nu inte hade kunnat få barn på 'vanligt sätt' (lyckligtvis kunde vi det) eller genom IVF, så hade vi inte skaffat barn alls. Det är vi rörande överens om, och var även innan vi fick barn.

♥☆° Mamma till ljuvliga prinsessan E - 091208 °☆♥
  • Casey

Jag ställde just den här frågan till min man innan vi planerade för barn. 
    Om jag inte kunde få barn, så ville han adoptera, men han tyckte att om han inte var kapabel så skulle han kunna tänka sig spermiedonation för att jag skulle få uppleva att vara gravid. Men jag kunde inte tänka mig att vara gravid med någon annans gener än hans så mitt svar var också adoption.

• My Girls

Adoption för det var den väg vi ville gå innan vi fick barn. Allt annat var otänkbart, förutom att leva utan barn.

It takes two to tango...where is my no2?
  • Bonanza

Alt 2.

Jag struntar blankt i genetiken. Visst skulle jag sörja över att inte få vara gravid, men det kan jag ju ändå inte i TS exempel. Med en surrogatmamma kan jag vara med på förlossningen och få mitt barn från nyfödd, inte behöva vänta flera månader eller år!

• M2003

För mig var det enkelt eftersom vi har adopterat. Inget konstigt med det! Barn som barn! Det växer i hjärtat istället för i magen, that's it!

Svar på tråden Om ni var sterila, vilket skulle ni föredra?