Inlägg från: VirrigaVerna |Visa alla inlägg
  • VirrigaVerna

Lastbilar kör runt med bilder på aborterade foster!

Pigeon skrev 2010-08-26 10:41:08 följande:
    Det var intressant det du skriver, att man kanske är annorlunda när man är ung. Jag tror inte det beror på att man är mer kall utan faktiskt på kunskap och livserfarenhet... när man är ung är man fortfarande lite kvar i ego-stadiet, allt kretsar kring en själv. Så är det ju för alla, en del av ens utveckling... Allt är väldigt svart och vitt, och man tror man vet bäst i hela världen om allting.
    När man blir lite äldre inser man att världen är mer nyanserad än så och att det inte alltid är så enkelt, särskilt inte när det gäller moraliska och etiska frågor.
    Det är ju just detta som är skrämmande med de här kampanjerna.
    Man skulle ju kunna tro att det var unga som ser världen i svart och vitt som genomför dem men så är ju inte fallet.
    Det man tyvärr totalt har missat är precis det du nämner nämligen att världen inte är svart eller vit och speciellt när det kommer till etiska och moraliska frågor.
    De här är personer som jag anser borde ha mer innanför mössan än vad som visas upp via dessa kampanjer.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    UpsyDaisy skrev 2010-08-25 20:55:48 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men jag förstår ärligt talat inte vad TS är upprörd över? Var tredje kvinna i vårat land har gjort en abort, varför är det så hemskt att se resultatet av det? Du tycker uppenbarligen att abort är något bra, så varför INTE visa bilder på det? Varför allt hemlighetsmakeri kring abort?

Nu kan jag inte säga mig att jag är för eller emot abort, jag anser inte att det är en "svar eller vit" fråga utan det finns många nyanser. Däremot är jag för KUNSKAP kring abort och att vi kvinnor verkligen ska VETA vad vi ger oss in i. Jag tycker det är JÄTTEBRA att man får se bilder av hur en abort går till och på aborterade foster för då kommer det inte som en överaskning om man en dag själv väljer att genomgå en abort eller om man får missfall. Jag förstår inte dessa abort förespråkare och deras vilja i att gömma undan och dölja. För mig verkar det en smula misstänksamt.
    Problemet är att det här inte är en nyanserad bild av någonting och en kampanj där man endast fokuserar på fostren. Man bryr sig inte om kvinnorna överhuvudtaget utan det man vill slå in i skallen på folk är att "Abort är mord"
    Man gör det också på ett enligt mig oetiskt sätt och med starkt vinklad information och det intressanta är ju också att man inte använder sig av material som speglar en svensk situation utan det är bilder från US.
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-26 11:22:18 följande:
    Jag håller med, och framför allt ogillar jag att de själva inte behandlar ofödda foster som barn. En bild på ett dött spädbarn skulle de säkerligen inte visat på en lastbil, även om det var praxis att folk dödade sina oönskade spädbarn i Sverige.
    Att visa ett foto på ett aborterat barn tycker jag är oetiskt. Till skilland från vad de verkar tycka anser jag att ofödda foster är barn, och deras kroppar ska behandlas med respekt även efter döden.
    Anledningen till att de gör så är att deras enda syfte är att på ett väldigt radikalt och oetiskt sätt få fram sitt budskap och de struntar egentligen i vilka följderna blir. Det är djupt tragiskt.,
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-26 11:29:38 följande:
    Som jag skrev tidigare tycker jag de kunde använt en tecknad bild om de nu ville skapa kunskap, eller möjligen ett foto på ett levande foster som var 12 veckor gammalt.
    Om syftet hade varit att informera på ett adekvat och rättskaffens sätt så hade de valt ett totalt annat tillvägagångsätt.

Den här gruppen anser jag vara motsvarigheterna till US fanatiskta anti-choice grupper som inte drar sig för något utan t.om trakasserar kvinnor och personal utanför kliniker och på annat sätt.
Svar på tråden Lastbilar kör runt med bilder på aborterade foster!