• tamate

vad behöver man för att sy bra kläder själv

jag börjar bli så le barnkläder, nu är vi inne på tredje barnet och jag är så le på att titta efter barnkläder för där är sällan så mycket som jag gillar. 

Är det billigare att sy barnkläder själv? och hur svårt är det. funderar på om man tråcklar upp några plagg som man gillar och ser hur dom är gjorda.
    Jag är helt korkad när det gäller sy så går det att sy ordentliga barnkläder med en helt vanlig enkel symaskin, sådan som vi nu har. vet att det ska finans något som heter overlock?? är det något som gör att kläderna håller bättre och blir lättare att sy.
    Vilka tyger ska man använda? jag vet inte vad dom olika tygerna heter och var köper man billiga tyger, bor ute på landet så bäst är om jag hittar på nätet.
    Någon som har tips på en hemsida med råd och tips? 

• Svar på tråden vad behöver man för att sy bra kläder själv
  • virre80

Tjäna lär du ju inte göra men du får ju alldeles egna unika plagg,  jag började med en vanlig symaskin köpt på coop för ett par år sedan. Bra enkla basmönster (låna på bibblan) och tyger och tråd, sen är det bara att börja Glad

Lycka till

• plura

Kolla första inlägget i den här tråden, där finns länkar till mycket fina tyger
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m51222489.html

En overlock söm är bra -den är elastisk och du slipper att sicksacka (kasta) kanterna.
    Titta inte bara bland böckerna på Biblioteket, de har ofta bra tidningar med.

lycka till 

• KK1974

man kan sy av gamla vuxenkläder, då blir det inte så dyrt. Jag gjorde ett par hängselbyxor nyligen åt en ettåring av en gammal bomullsklänning. Nu funderar jag på att sy en anorak eller liknande åt sonen av en billig softshelljacka som jag impulsköpte i våras och som jag inte gillar. Ska också sy muddjeans åt honom av mina gamla jeans - det finns mycket man kan hitta på!

Det finns en bok som heter BabyCool, minns inte författaren. Där kan man få lite inspiration till att komma igång!

• tamate

tack för tipsen =)
    har i alla fall köpt en overlock nu hoppas bara jag kan med den när den kommer =) 

• Jossebell

att pressa alla sömmar är a och o för att få ett bra resultat. Så strykjärnet ska stå på hela tiden så man kan pressa pressa pressa

Svar på tråden vad behöver man för att sy bra kläder själv