• Tilda Troll

Hur skicka paket?

hej!
    skall skicka ett paket med posten med en grej som jag sålt på blocket, skall skicka det med posten som ett paket (ej brev, är ganska stort) kan man använda vilket emballage som helst bara det passar varan och inte är alltför skrymmande? har en gammal HM kartong som passar perfekt tex. är det bara att skriva/klistra på namn och adress osv och sen lämna in och skicka iväg (& betala)?

har noll koll på sånt här men antar att det finns en hel radda experter därute som kan hjälpa mig

tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur skicka paket?
  • CloudBerry 1

Japp det går bra, men är paketet stort så kan det vara billigare med bussgods.

• Jemmah

Hur stort och hur tungt är det? 
    Det går bra att ta vilken låda som helst i alla fall! 

• Tilda Troll

jag kan inget om paket och stackarn ville själv ha det skockat med postpaket och tyckte det var okej så det fick bli så! =)

tack för svaren 

• jassikan

Du kan använda en valfri kartong, men man kan behöva tänka sig för så det inte blir skrymmande paket. Men rent spontant låter det inte som om det skulle bli det med en hm-kartong.

Ett så kallat skrymmande brev får vara max 90 cm i omkrets och väga max 2 kg. Så beroende på storlek och vikt kan det ju kanske gå som det, men skickar du varan som postpaket får du ett kolli id. Med det kan både du och mottagaren ha koll på vart paketet befinner sig.

Skickar du som postpaket så ska du inte skriva adressen på paketet. Posten/ombudet gör en annan adresslapp som ska sitta på paketet.
    I vissa fall kan det löna sig att själv betala/skriva ut en sådan via Postens tjänst "Skicka direkt". Men det lönar sig i princip bara om det är ett litet paket som väger mycket.
    http://www.posten.se/frakthandlingarwebb/frakthandlingar_do.jsp

Övriga priser för paket kan du kolla på här:
    http://www.posten.se/skickaguiden/main_do.jsp

• alvide

Man kan skicka ganska stora brev. Har skickat flera paket som brev. Annars tycker jag du ska välja schenker. Mycket bättre pris.

• alvide

Glömde tillägga att du ska packa paketet så att det håller för slit och släng. Sen ska det tåla belastning då det kan hamna under andra tunga paket i frakten .

Svar på tråden Hur skicka paket?