• SnipSnapSnut

Storlek på läragåskor??

Jag har köpt hem ett par Kavat no1 med knytning. Dotterns fot är 11,2cm. Hon är nu 9,5 mån. Hon går inte själv än men jag vill ändå ha ett par stadiga skor nu i höst när vi är ute och hon vill gå med hjälp.
    Innermåttet i skån är 12,8cm. Säljaren hävdade att hon skulle ha dessa men jag tycker de är för stora. När jag nu tog på dem och hon fick gå i dem såg de jättestora ut på henne samt att hon snubblade fram och det var svårt att lyfta fötterna. Storleken under alltså stl 19, har 12,1 cm i innermått. Den skulle säkert sitta bättre nu när hon ska lära sig gå.

Jag vet att man ska köpa lite större skor...men dessa skor ska hon ju egentligen bara ha fram till det blir vinter....då behöver vi ju köpa ett par varmare. Och så mycket hinner väl inte hennes fötter växa på max 4 månader?

Vad hade ni gjort? Jag kan ju köpa sula kanske och även ha en tjockare socka....då blir den kanske mer lagom. Men å andra sidan såg det väldigt klumpigt ut för henne att gå med den. Ge mig erfarenheter!! Ska jag byta eller behålla?

• Svar på tråden Storlek på läragåskor??
  • Guld gossarnas Super Mamma

nja...det är ju endast 1,6cm i växtmån i skon,så jag skulle då inte bytt,inte skönt att få kläm på tårna annars,för små fötter far framåt i skor och behöver platsen då.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • IdAahoO

Min dotter har haft precis sådana skor nu i sommar, jag köpte storlek 18 när hon var ca 11 månader, de har passat under hela sommaren framtill nu när hon är 13 månader. Nu har hon storlek 19 på Kavatskor och skulle inte kunna ha st 20. Jag skulle nog ha bytt till en mindre storlek, annars blir de ju för klumpiga och de kan ändå inte gå i dem och skor förlorar sitt syfte, speciellt när de fortfarande håller på att lära sig...   

• Guld gossarnas Super Mamma

Men,man får ju även gå efter hur lång/stor fot ens barn har och inte stirra sig ´´blind´´på sko storlek,så ditt barn kanske hade en mindre/kortare fot än TS.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Fröken85

Efetrsom hon inte ska ha dem i vinter ändå så hade jag bytt storlek.

Jag köpte samma skor till min dotter i mars-april, men de hade hon ju hela sommaren sen så då gjorde de ju inget att de var lite stora. De passade perfekt när hon började gå. Då var det en centimiter tillgodo. Det är lagom.

En sko är för liten när det är 0,5 centimeter tillgodo.

• SnipSnapSnut
    IdAahoO skrev 2010-08-25 11:37:37 följande:
    Min dotter har haft precis sådana skor nu i sommar, jag köpte storlek 18 när hon var ca 11 månader, de har passat under hela sommaren framtill nu när hon är 13 månader. Nu har hon storlek 19 på Kavatskor och skulle inte kunna ha st 20. Jag skulle nog ha bytt till en mindre storlek, annars blir de ju för klumpiga och de kan ändå inte gå i dem och skor förlorar sitt syfte, speciellt när de fortfarande håller på att lära sig...   
    Oj, kunde hon ha storlek 18 vid 11mån? STorlek 18 har innermått 11,4 och min tjej har ju 11,2.....så de skulle ju bli för små...men däremot är det 19 jag funderar på. Men mätte du din tjejs fötter? Hur långa var de då hon kunde ha strl 18?Och hur långa har hon nu för den delen när du köpt strl 19? Då kan man ju jämföra om du tycker 19 passar nu. Har de ungefär lika stora så passar ju säkert 19 på min med...Du vill inte mäta?
  • ronja123

Alltid knepigt med skostorlekar..... Jag skulle ha behållt skorna och lagt i en sula i början. Fötterna kan växa en hel del på 4 månader men också ändra form som gör att de behöver större skor. Min son har konstigt nog vägrat gå i skor som ska passa enligt måtten, han vill ha en storlek större.

• IdAahoO

Jag kommer inte ihåg hur långa de var när hon hade st 18 men nu har hon 12,2 cm långa fötter och st 19 på Kavat sitter perfekt (men den vanlig strumpa i). Jag vet att man inte ska stirra sig blind på storleken utan prova och det är det jag har gjort, din tjej kan ju mycket väl ha större fötter än min, jag personligen tycker bara att det ser så klumpigt och obekvämt ut att ha för stora skor, jag går mao hellre igenom varje storlek än att köpa lite för stora och hoppa över varannan.

• annah75

Har inte läst de andra svaren men jag hade tagit den mindre storleken...där har du ändå 9 mm tillgodo iomed att hon inte ska ha dem i vinter så borde det räcka... + att hon inte går ännu...

Arbetar i skoaffär och vi rekommenderar 1,5 till 2cm tillgodo på en vintersko som ska hålla hela vintern och till ett barn som redan kan gå själv... i ditt fall räcker det gott med en knapp cm nu i höst... 

• SnipSnapSnut
    IdAahoO skrev 2010-08-25 11:59:53 följande:

Jag kommer inte ihåg hur långa de var när hon hade st 18 men nu har hon 12,2 cm långa fötter och st 19 på Kavat sitter perfekt (men den vanlig strumpa i). Jag vet att man inte ska stirra sig blind på storleken utan prova och det är det jag har gjort, din tjej kan ju mycket väl ha större fötter än min, jag personligen tycker bara att det ser så klumpigt och obekvämt ut att ha för stora skor, jag går mao hellre igenom varje storlek än att köpa lite för stora och hoppa över varannan.

Men då har ju din tjej större fötter än innermåtten i strl 19 som ju är 12,1....är det när hon står på foten du mätt?
    annah75 skrev 2010-08-25 12:09:24 följande:
    Har inte läst de andra svaren men jag hade tagit den mindre storleken...där har du ändå 9 mm tillgodo iomed att hon inte ska ha dem i vinter så borde det räcka... + att hon inte går ännu...

Arbetar i skoaffär och vi rekommenderar 1,5 till 2cm tillgodo på en vintersko som ska hålla hela vintern och till ett barn som redan kan gå själv... i ditt fall räcker det gott med en knapp cm nu i höst... 
    Åh tack för ditt svar! Vad bra med en som arbetar i skoaffär Ja, för jag måste ju köpa nya i vinter....då är ju dessa för kalla....väl???hon ska bara ha dem högst 4 mån då....och då vill jag ju att de sitter bra när hon väl har dem....
  • IdAahoO

Ja, jag såg det jag också på hemsidan, ja hon stod på foten på golvet. De kanske räknar in växtmån eller nått i måttet? Jag vet iaf att fötterna är så stora och skorna är st 19 och de passar, och foten vore större än innermåttet skulle hon ju inte ens få i foten i skon...

• Rocktroll
    IdAahoO skrev 2010-08-25 13:18:09 följande:
    Ja, jag såg det jag också på hemsidan, ja hon stod på foten på golvet. De kanske räknar in växtmån eller nått i måttet? Jag vet iaf att fötterna är så stora och skorna är st 19 och de passar, och foten vore större än innermåttet skulle hon ju inte ens få i foten i skon...
    Min tjej har också 12,2 cm långa fötter och kavats Max börjar bli på gränsen nu med sina 12,8 cm så din modell måste ha betydligt större innermått eller så sitter kanske inte skon så bra egentligen.

Jag köpte lära gå skor till lillan i våras då hade hon 11 cm fötter och köpte storlek 20. I början såg det staplande ut men hon lärde sig fort att gå i dom :) skulle nog tagit 20 iaf.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • SnipSnapSnut
    Rocktroll skrev 2010-08-25 13:35:44 följande:
    Min tjej har också 12,2 cm långa fötter och kavats Max börjar bli på gränsen nu med sina 12,8 cm så din modell måste ha betydligt större innermått eller så sitter kanske inte skon så bra egentligen.

Jag köpte lära gå skor till lillan i våras då hade hon 11 cm fötter och köpte storlek 20. I början såg det staplande ut men hon lärde sig fort att gå i dom :) skulle nog tagit 20 iaf.
    Tack för ditt svar!! Hur gammal var din lilla när hon hade 11cm? Har ju lite att göra hur vana de är att gå också om de stapplar....hon kanske skulle stappla lika mycket i strl 19 iof Åhh så svårt det här ska vara då!
  • Rocktroll
    SnipSnapSnut skrev 2010-08-26 18:12:32 följande:
    Tack för ditt svar!! Hur gammal var din lilla när hon hade 11cm? Har ju lite att göra hur vana de är att gå också om de stapplar....hon kanske skulle stappla lika mycket i strl 19 iof Åhh så svårt det här ska vara då!
    Hon var 10-11 mån och hade precis börjat gå.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • annah75
    SnipSnapSnut skrev 2010-08-25 13:02:03 följande:
    Åh tack för ditt svar! Vad bra med en som arbetar i skoaffär Ja, för jag måste ju köpa nya i vinter....då är ju dessa för kalla....väl???hon ska bara ha dem högst 4 mån då....och då vill jag ju att de sitter bra när hon väl har dem....
    Jättesvårt att veta när kylan kommer oxå..kan ju va milt länge men kan oxå bli svinkallt tidigt.
    I vilket fall så behöver du ju ett par varmfodrade vinterkängor/stövlar oxå och se till att du har 1,5 cm tillgodo minst (men inte mer än 2cm), dels för växtmånen men oxå för att de ska hålla värmen... lite luft mellan sko och fot håller fötterna varmare...
Svar på tråden Storlek på läragåskor??