Lattemaja skrev 2010-08-26 13:53:34 följande:
En nackdel med Lergigan är att man blir trött av det. Jag har för ett par år sedan fått det utskrivet som sömntablett och då blev kan konstant trött nästan dygnet runt (men hade ändå problem att sova).
Jag är gravid i V. 7 och är sedan i söndags illamående dygnet runt. Det var lika dant när jag väntade mitt första barn. Då höll illamåendet i sig i 4 månader, så jag vet vad jag har att vänta. En effekt av mitt illamående var att jag vägde 2 kg mindre efter förlossningen jämfört med innan jag blev gravid (jag behövde dock inte viktnedgången, men det tog nästan ett år innan jag hade återgått till min normalvikt).
Det senaste 1,5 åren har jag försökt äta supernyttigt, men det verkar inte hjälpa mot illamåendet. Ett problem med att äta nyttigt är dock att man inte kan ta till knep som coca-cola eller mariekex för att hålla illamåendet borta. Jag är också väldigt rädd för allt vad tabletter heter. Är det någon dom har provat apotekets armband?
Finns det några andra biverkningar av lergigan man bör känna till? Har tid till läkare idag om illaåendet så det är ju bra med alla tips man kan få!
Jag försöker äta blodsockerstabiliserande och tycker att det funkar skapligt när jag fått häng på det, men det tar ju inte bort själva illamåendet, det tar bara bort de värsta topparna. Det stora problemet är ju att illamåendet i sig innebär att det är mycket jag inte klarar av att äta för att jag mår dåligt av det. Ska man dessutom ta bort snabba kolhydrater så är det inte mycket kvar som funkar att stoppa i munnen.
Jag provade armbanden och tycker att de är skapliga mot åksjuka men de hjälpte föga mot graviditetsillamående. Kankske lite som allt annat, de tar bort topparna.