• kramizar79

Illamående- Tips tack..

Hej!
     jag är i vecka 7 å jag är väldigt illamående ( va inte detta när jag väntade sonen för 3år sen )..  Har väldigt svårt att äta frokost å kvällsmat..

Illamåendet sitter i hela dan.. Så nu behöver ja lite tipps vad man kan äta/göra för att må lite bättre!?

• Svar på tråden Illamående- Tips tack..
  • Beccy

Knapra mariekex under dagen, eller så fort du känner minsta lilla tecken på illamående. Jag behövde äta nåt innan jag gick ur sängen när jag skulle ha sonen, så då blev det knäckebröd och te, vissa dagar även postafen... Lycka till!

• ÅzaLu

blir det outhärdigt så prova åksjuketabletter som finna att köpa på apoteket o hjälper inte de så kan man få utskrivet lergigan comp av läkare..

• kramizar79

Aha! va bra.. För just nu e det jobbigt men då vet ja va man ska göra om det blir värre..Tack..

• lillaskorpan

hej! om det blir värre ska du se till att få utskrivet av läkare. lergigan, lergigan comp, primperan, torecan, zofran.. det finns mycket hjälp att få.
    Lycka till!!!!

• livhog

prova med ett litet glas coca cola. det brukar funka för mig.

• kramizar79

Å va bra! Cola ska ja komma ihåg me.. Sen e ja osäker på vilka tab ja får äta ( ja e astmatiker).. men ja börjar iaf me colanFlört

• annna87

Jag började äta Postafen efter några veckor och dom hjälpte mig verkligen! Efter att knappt ha kommit ur sängen på 2 veckor så mådde jag mycket bättre!!  Nu i vecka 28 mår jag fortfarande illa i bland på morgonen, och är det riktigt illa så tar jag en tablett och det brukar hjälpa!! Hoppas det ger med sig ;)

• Filbunke

För min del hjälpte inget och jag testade ALLT. Fick gott vänta ut det bara. Funderade ärligt på att inte skaffa mer än en unge, nu har jag nästan glömt hur illa jag mådde .

• skullevakul

Morötter, tunt hårt bröd kan vara lättare att få i sig t ex Ryvita/Finncrisp, småäta, att dricka tycker jag hjälper även om det bara är vatten, hålla uppe blodsockerhalten med t ex frukt/ dryck, halsbrännemedicin (halsbränna kan ge illamående), hålla igång magen med t ex Visiblin eller Laktulos (trög mage ger illamående), sova/vila (trötthet förvärrar), stressa så lite som möjligt. Ibland kan sugtabletter hjälpa.
    Och så de illamåendemediciner som nämns ovan, vissa innehåller antihistaminer så borde funka bra med astma! 

• vouffen

Jag fick Lergigan och rådet att äta det som går ner, även om det inte råkar vara världens nyttigaste... Jag har svårt att dricka, men att ta isbitar går bra, då får man iaf i sig lite vätksa. Sen funkar kall, saftig frukt för mig, det släcker törsten lite.

Jag har även tendens till magkatarr som ogravid, min läkare sa att det ofta förvärras av graviditeten, så hon skrev ut Omeprazol (Losec) till mig, tar en till lunchen o mår oftast bättre på eftermiddagen än förut nu! det tar bort lite av uppblåsthetskänslan.

äter oxå actimel o nu även activayoughurt för min mage blir så svullen framåt kvällarna.

Vila är oxå bra, om man är trött blir ofta ilamåendet ännu värre.

Lergigan borde inte vara nån fara för astman, tvärtom :) ! Det är antihistaminer (precis som i allergimedicin), så min allergi har varit nästan obefintlig nu :) ! Den är på recept, men är säkert inga problem att få.

• raijado
    kramizar79 skrev 2010-08-25 12:51:18 följande:
    Hej!
     jag är i vecka 7 å jag är väldigt illamående ( va inte detta när jag väntade sonen för 3år sen )..  Har väldigt svårt att äta frokost å kvällsmat..

Illamåendet sitter i hela dan.. Så nu behöver ja lite tipps vad man kan äta/göra för att må lite bättre!?
    Jag mår illa hela dagen och kvällen UTOM när jag vaknar konstigt nog.. på apoteket där jag bor finns de armband mot illamående vid gaviditet och åksjuka har faktiskt tänkt åka ner och pröva för de är olidligt att må såhär illa:/
  • skullevakul

Protein ska tydligen hjälpa, så jag har kört cashewnötter och pistagenötter. Sedan digestivekex kan funka.
    Lergigan anses helt säker för barnet så kan vara värt att testa. Och som någon skrev ovan, kalla saker kan vara lättare, ner med isbitar, in i kylen, vänta på att maten svalnar.
    Hoppas något har hjälpt! 

• Lattemaja

En nackdel med Lergigan är att man blir trött av det. Jag har för ett par år sedan fått det utskrivet som sömntablett och då blev kan konstant trött nästan dygnet runt (men hade ändå problem att sova).

Jag är gravid i V. 7 och är sedan i söndags illamående dygnet runt. Det var lika dant när jag väntade mitt första barn. Då höll illamåendet i sig i 4 månader, så jag vet vad jag har att vänta. En effekt av mitt illamående var att jag vägde 2 kg mindre efter förlossningen jämfört med innan jag blev gravid (jag behövde dock inte viktnedgången, men det tog nästan ett år innan jag hade återgått till min normalvikt).

Det senaste 1,5 åren har jag försökt äta supernyttigt, men det verkar inte hjälpa mot illamåendet. Ett problem med att äta nyttigt är dock att man inte kan ta till knep som coca-cola eller mariekex för att hålla illamåendet borta. Jag är också väldigt rädd för allt vad tabletter heter. Är det någon dom har provat apotekets armband?

• Amlin
    Lattemaja skrev 2010-08-26 13:53:34 följande:
    En nackdel med Lergigan är att man blir trött av det. Jag har för ett par år sedan fått det utskrivet som sömntablett och då blev kan konstant trött nästan dygnet runt (men hade ändå problem att sova).

Jag är gravid i V. 7 och är sedan i söndags illamående dygnet runt. Det var lika dant när jag väntade mitt första barn. Då höll illamåendet i sig i 4 månader, så jag vet vad jag har att vänta. En effekt av mitt illamående var att jag vägde 2 kg mindre efter förlossningen jämfört med innan jag blev gravid (jag behövde dock inte viktnedgången, men det tog nästan ett år innan jag hade återgått till min normalvikt).

Det senaste 1,5 åren har jag försökt äta supernyttigt, men det verkar inte hjälpa mot illamåendet. Ett problem med att äta nyttigt är dock att man inte kan ta till knep som coca-cola eller mariekex för att hålla illamåendet borta. Jag är också väldigt rädd för allt vad tabletter heter. Är det någon dom har provat apotekets armband?
    Finns det några andra biverkningar av lergigan man bör känna till? Har tid till läkare idag om illaåendet så det är ju bra med alla tips man kan få!

Jag försöker äta blodsockerstabiliserande och tycker att det funkar skapligt när jag fått häng på det, men det tar ju inte bort själva illamåendet, det tar bara bort de värsta topparna. Det stora problemet är ju att illamåendet i sig innebär att det är mycket jag inte klarar av att äta för att jag mår dåligt av det. Ska man dessutom ta bort snabba kolhydrater så är det inte mycket kvar som funkar att stoppa i munnen.

Jag provade armbanden och tycker att de är skapliga mot åksjuka men de hjälpte föga mot graviditetsillamående. Kankske lite som allt annat, de tar bort topparna.
  • Missdoe

Har aldrig varit gravid men har haft problem med illamående till och från p.g.a min Ibs. Jag har ingen aning om detta funkar även vid graviditetsillamående men för mig brukar det funka att dricka citronvatten i små mängder under dagen. Pressad citron i lite vatten (inget socker! ska tydligen vara surheten som hjälper). Självklart är det inget jag skulle rekomendera om man också har problem med halsbränna, men det kanske kan hjälpa nån.. Glad

• Rundabullar

Jag mår egentligen bara illa om jag blir hungrig och på mornarna.

För mig hjälper det alltså att småäta minst varannan timme under dagen. Sött smakar inte alls just nu och t.o.m. frukt är för sött, så det blir tomater, gurkbitar, knäckebröd, surskorpor eller krisprolls. (tuc-kex funkar inte för mig, de bara försvinner.)

Förmiddagarna går det nästan 1liter naturell yoghurt eller fil. Gott, innehåller kalcium och vätska. Lätt att få i sig fast man mår illa och lätt att få upp..

Citronvatten gillar jag också, och vatten med ingefära! Bara skiva i lite färsk ingefära och låt dra i en kanna. Fräsch smak och viktigt med vätska så man inte blir ännu tröttare.. 

• R3becca

För min del så gäller det att undvika ALLT som jag normalt tycker är underbart gott.
    Så hej då flottigt stekta maträtter, hej då kaffe, hej då godis (speciellt choklad och lakrits), hej då läsk och framförallt; hej då vitt bröd.
    Jävla skit. Men det är väl bara att du testar dig fram? =)

Svar på tråden Illamående- Tips tack..