• callin

adoption

Hej alla där ute =)
    Ni som har adopterat eller är mitt uppe i eran adoptionsvärld, hur går man till väga? Jag har verkligen inte en aning om hur man ska göra och vart man ska kolla. Har kollat runt lite på nätet men jag tycker att det är en djungel där ute =/ 
    Blir verkligen glad för alla svar =)
    MVH Carro

• Svar på tråden adoption
  • Lo Ammi

mia.eu - där kan du läsa om hur processen går till och vilka adoptionsorganisationer som finns.

• snötnos

Helt rätt - på mia.eu hittar  du de flesta svaren!

Ett tips är att betala in medlemsavgiften till en eller flera adoptionsorganisationer (du hittar dom på mia.eu) så att du börjar samla kötid. Adoptionsprocessen tar tid och eftersom det också är långa köer så är det bra att samla på kötid.

Om ni är ett par som ska adoptera är det bra om ni gifter er eftersom alla länder kräver äktenskap (vissa länder kräver flerårigt äktenskap)

En förenklad sammnfattning:

- Man börjar med att kontakta familjerätten på socialförvaltningen i sin kommun där man säger att man vill adoptera. Då bokar de in ett informationsmöte med dig/er.
    - Socialförvaltningen anmäler dig/er till den obligatoriska föräldrautbildningen
    - Därefter kontaktar du/ni igen kommunen för att göra medgivandeutredning
    - Blir du/ni godkända får ni ett medgivande som ni skickar till adoptionsorganisationen
    - Val av land, eventuell kö, samla papper som landet kräver
    - Barnbesked, resebesked, resa till landet, hämta hem barnet...

Lycka till!

• Cassidy

Anmäl er till de organisationer som låter intressanta IDAG!

Köerna är jättelånga och om under inte intäffar kan ni få vänta i 2-6år på att ens komma fram i kön för att skicka era papper till något land (eller som i Kina, få era papper 'inloggade').

Sedan kan ni läsa på MIA's hemsida som ni redan fått tips om. Det finns massor med länkar där, och mycket info även på organisationernas hemsidor. Ni kan även söka på adoption på youtube, men där finner ni mest inspiration till att orka vänta, inte så mycket info.

Lycka till!

Svar på tråden adoption