• inyourface

varför får hon barn, men inte jag!?

Vet inte om jag satte tråden rätt... (orkar ni inte läsa hela texten så är frågan längst ner)

Har läst igenom lite trådar idag, och känner mig både förolämpad, och förvirrad.
    Är ofriviilligt barnlös sen 2,5 år tillbaka. Är under utredning och i kö för ivf.
    Läst en del trådar om andra försökande par, och några trådar om abort.
    Det är en känslig fråga jag har, men jag dömer ingen, jag är bara nyfiken.

Är det fel av mig att bli arg/ledsen när någon gör abort? Är det fel av mig känna att "va fan då kunde ju vi fått det barnet istället..." ? Missförstå mig inte nu, jag anser att ALLA  människor har rätt att bestämma över sin egen kropp, och ingen ska behöva tvingas in i ett föräldraskap, för det är varken rättvist mot föräldrarna eller barnet.
    Så nu har jag klarlagt det, så frågor om det besvaras INTE av mig.
    Jag vill bara veta, eftersom att många på FL ofta går in på barnlöshets-trådar och skriver att vi är själviska och bara bryr oss om vår egen situation, och att vi dömer kvinnor som inte vill behålla sina barn. Jag anser att jag har rätt att känna mig ledsen och arg när jag kämpar så hårt för att bli med barn, medans andra blir gravida för att dom inte skyddat sig, och sen gör flera aborter. Lika mkt rätt som den kvinnan har att göra abort, har jag rätt att bli ledsen.

Så nu vill jag ha ärliga svar, sockra inte svaren. Är det fel av oss barnlösa, att bli besvikna/ledsna/arga på er som kan få barn, som sen missbrukar det?

The truth hurts, the lie's worse
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 00:39
    Ni som svarar, läsa gärna alla inlägg jag gjort innan ni spottar gift, men tack för att ni bara bekräftar min ts. :) Eftersom några av er har svårt för att antingen läsa eller att förstå så skriver jag det igen:
    Det handlar inte om att kvinnor inte ska få välja att få göra abort, det handlar om att jag har rätt över att vara ledsen över min egen situaton, när andra har det lätt. Läs om allting jag skrivit, sen kan vi diskutera. Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 18:37
    Skriver det IGEN: ni som skriver "det ger dig inte rätt att förminska deras glädje" osv, kan läsa mina andra inlägg jag har gjort, så slipper jag upprepa mig om och om och om och om igen.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-01 15:20
    Snälla rara söta underbara människor. Om ni vill få svar från mig så begär jag faktiskt att ni läser allt jag skrivit först. Jag har redan upprepat mig gång på gång, jag får snart fnatt. Tråden handlar inte om abort. Jag är för abort. Gör tusen aborter om du vill. Det rör mig inte. Jag kan följa med och hålla dig i handen. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag har rätt att bli ledsen över att andra som kan få barn, inte vill ha barnen,och att vi som vill få barn inte kan. Det är alltså situationen jag är ledsen över, inte på någon person. Jag är väldigt glad över mina vänners graviditeter, och jag stöttar mina vänner som gjort/ska göra abort. Har jag besvarat era frågor nu?

Jag orkar verkligen inte skriva det fler gånger till.
  • Svar på tråden varför får hon barn, men inte jag!?
  • Shaun the sheep

Jag tycker det låter som en helt naturlig reaktion.

Jag hade förmodligen känt likadant, jag kan iallafall erkänna det.

Sen har jag aldrig förstått varför man ska sparka på folk som redan ligger ner.
    Om någon är ofrivilligt barnlös så är det förmodligen en stor sorg.
    Att andra människor har mage att försöka trycka ner dessa förstår jag inte. Det är ren ut sagt elakt.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Här och nu

Det kunde varit jag som skrev ts för 9 år sen. Kände precis likadant o lite till. Kunde inte ens tänka på att folk gör aborter. Nu vill jag inte säga att det bara är att slappna av, för jag var inte barnlös lika länge som du ts, men när jag inte orkade räkna menscykel-dagar osv längre o bara sket i allt med barn, blev jag gravid o det var likadant med barn nr 2. Kom in i nästan samma dvala igen mellan barn 1 o 2. Det gick inte att ge upp medvetet, utan den gången blev jag gravid när jag kollat upp IVF-kön. Kan bara hoppas att det är likadant för dig eller att läkarna kan hjälpa er, alt att ni adopterar. Kramis.

• inyourface
    Här och nu skrev 2010-08-25 15:42:01 följande:
    Det kunde varit jag som skrev ts för 9 år sen. Kände precis likadant o lite till. Kunde inte ens tänka på att folk gör aborter. Nu vill jag inte säga att det bara är att slappna av, för jag var inte barnlös lika länge som du ts, men när jag inte orkade räkna menscykel-dagar osv längre o bara sket i allt med barn, blev jag gravid o det var likadant med barn nr 2. Kom in i nästan samma dvala igen mellan barn 1 o 2. Det gick inte att ge upp medvetet, utan den gången blev jag gravid när jag kollat upp IVF-kön. Kan bara hoppas att det är likadant för dig eller att läkarna kan hjälpa er, alt att ni adopterar. Kramis.
    Hejsan :) Jag kan tyvärr inte bara strunta i det och säga "sker det så sker det" eftersom att jag har pco, och ingen egen äl, så måste jag gå på mediciner, och speciell kost och ultraljud och en massa annat. Det är en cirkus. Jag önskar att det bara var att slappna av, men som skrivet, det är mkt att hålla koll på.
    Tack för ditt svar, och grattis till barnen :)
  • Här och nu
    inyourface skrev 2010-08-25 15:45:28 följande:
    Hejsan :) Jag kan tyvärr inte bara strunta i det och säga "sker det så sker det" eftersom att jag har pco, och ingen egen äl, så måste jag gå på mediciner, och speciell kost och ultraljud och en massa annat. Det är en cirkus. Jag önskar att det bara var att slappna av, men som skrivet, det är mkt att hålla koll på.
    Tack för ditt svar, och grattis till barnen :)
    Nej, då är det lite svårare. Men fortsätt med dessa åtgärder och se om du kan skingra tankarna lite med nåt annat; en resa, ett husdjur om ni vill, en kurs... Om det inte lyckas har du iaf haft lite annat att fokusera på. Alltid lär det skingra tankarna något. Det är ett helvete att va barnlös. Kändes som att livet var slut. Har ni fått nån vink om vad som kan vara fel? Det blir ju alltid lite svårare, när kroppen inte funkar naturligt förstås.
  • Lattemorsa
    inyourface skrev 2010-08-25 15:33:27 följande:
    Är det fel av oss barnlösa, att bli besvikna/ledsna/arga på er som kan få barn, som sen missbrukar det?
    Nej, det tycker jag inte.

Jag är inte ofrivilligt barnlös, och jag kan ändå bli direkt illamående när jag läser om tjejer/kvinnor som gör abort till höger och vänster. Det blir jag även när jag läser om barn som far illa oavsett hur, t.ex. barn som lever med missbruk och misshandel och/eller på annat sätt instabila föräldrar..påväg OT kanske, men iallafall..

..om jag känner så, så kan jag bara försöka föreställa mig hur det måste kännas för någon som kämpar och längtar år efter år efter att få ett barn.

Sen måste jag hålla med shaun the sheep, vad fan ska folk som inte har fertilitetsproblem in i forumet "svårt att få barn" och liknande (detta forum som en del beskriver som 'sin enda fristad') bara för att klanka och jävlas? Hu, jag blir matt.
    ♥☆° Mamma till ljuvliga prinsessan E - 091208 °☆♥
  • Maggis

Tycker det låter som en helt naturlig känsla när man är i din situation. Det är ju så vi fungerar, vi människor.
    Att det sedan egentligen inte gör varken till eller från rent konkret (du blir inte mindre ofrivilligt barnlös för att någon annan gör abort 3 ggr), hindrar ju knappast att man kan bli både ledsen, upprörd och frustrerad över att det är som det är.

För övrigt så fattar jag inte vad det är för muppar som går in i era trådar och anklagar er för det ena och det andra. Någonstans ska man väl få lov att kräka ur sig och vara lite ego? Alla har rätt till sina känslor.

//Maggis
  • inyourface
    Shaun the sheep skrev 2010-08-25 15:38:00 följande:
    Jag tycker det låter som en helt naturlig reaktion.

Jag hade förmodligen känt likadant, jag kan iallafall erkänna det.

Sen har jag aldrig förstått varför man ska sparka på folk som redan ligger ner.
    Om någon är ofrivilligt barnlös så är det förmodligen en stor sorg.
    Att andra människor har mage att försöka trycka ner dessa förstår jag inte. Det är ren ut sagt elakt.
    Det är en obeskrivlig sorg. Att se alla sina vänner, och släktingar skaffa barn på löpande band och själv är man fast på ruta ett hela tiden, det är djävulskt. Jag är jätte glad för mina vänner som väntar barn, jag missunnar INGEN chansen till att få barn bara för att jag inte kan. Jag följer med mina vänner till ultraljud och en väninna till mig har gjort abort 4 gånger för att hon inte vill gå på preventiv medel. Jag dömer alltså ingen, och jag känner liksom aldrig "du ska fan inte vara glad över din graviditet, du ska tycka synd om mig", aldrig har jag känt så. Men avundsjukan finns, och den är jag väldigt ärlig om till mina vänner, och jag har turen att ha väldigt förstående kompisar som stöttar mig och maken, och är involverade och intresserade i hur det går för oss.

Jag skulle ALDRIG, aldrig någonsin önska någon den sorgen en ofrivilligt barnlös, känner.
    Ja jag är avundsjuk, ja jag önskar att det var min tur istället för tex min bror som nu väntar sitt fjärde barn. Jag erkänner det, jag är avundsjuk och ledsen över det. Men jag tycker inte att jag är en dålig människa för det, därför sårar det mig när andra kallar mig för självisk, bara för att jag önskar att JAG kunde få vara den gravida för en gångsskull.
  • TessaS

Klart man får känna så. Jag är inte ofrivilligt barnlös men har andra problem som jag kan känna bitterhet över när andra "missbrukar".
    Det behöver inte vara logiskt, det behöver inte vara för att det gör allt bättre.... det är bara så vi människor är.
    Jag tror däremot det blir ett problem om man låter det äta upp sig... Att man inte tänker på annat och inte kan släppa det. Man mår nog inte bra av det...

• Finis

Tror det är naturligt i din situation att tänka så. Det har jag också gjort under åren. Man undrar vad man gjort för att förtjäna det, varför pundaren på hörnet "får" bli gravid och inte jag. Varför hon som inte vill ha barn blir det och inte jag.

Finns ingen logik i det och manvet att det inte funkar så men lik förbannat känns det orättvist.

Härda ut! En dag händer det på ett eller annat sätt.

• FruNaftra

Klart man får vara bitter och missunnsam. Man sörjer ju. Och alla gör det på olika sätt.

Lycka till med din IVF.
    Jag ska själv börja med IVF 2 nu om någon vecka

Svar på tråden varför får hon barn, men inte jag!?