• inyourface

varför får hon barn, men inte jag!?

Vet inte om jag satte tråden rätt... (orkar ni inte läsa hela texten så är frågan längst ner)

Har läst igenom lite trådar idag, och känner mig både förolämpad, och förvirrad.
    Är ofriviilligt barnlös sen 2,5 år tillbaka. Är under utredning och i kö för ivf.
    Läst en del trådar om andra försökande par, och några trådar om abort.
    Det är en känslig fråga jag har, men jag dömer ingen, jag är bara nyfiken.

Är det fel av mig att bli arg/ledsen när någon gör abort? Är det fel av mig känna att "va fan då kunde ju vi fått det barnet istället..." ? Missförstå mig inte nu, jag anser att ALLA  människor har rätt att bestämma över sin egen kropp, och ingen ska behöva tvingas in i ett föräldraskap, för det är varken rättvist mot föräldrarna eller barnet.
    Så nu har jag klarlagt det, så frågor om det besvaras INTE av mig.
    Jag vill bara veta, eftersom att många på FL ofta går in på barnlöshets-trådar och skriver att vi är själviska och bara bryr oss om vår egen situation, och att vi dömer kvinnor som inte vill behålla sina barn. Jag anser att jag har rätt att känna mig ledsen och arg när jag kämpar så hårt för att bli med barn, medans andra blir gravida för att dom inte skyddat sig, och sen gör flera aborter. Lika mkt rätt som den kvinnan har att göra abort, har jag rätt att bli ledsen.

Så nu vill jag ha ärliga svar, sockra inte svaren. Är det fel av oss barnlösa, att bli besvikna/ledsna/arga på er som kan få barn, som sen missbrukar det?

The truth hurts, the lie's worse
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 00:39
    Ni som svarar, läsa gärna alla inlägg jag gjort innan ni spottar gift, men tack för att ni bara bekräftar min ts. :) Eftersom några av er har svårt för att antingen läsa eller att förstå så skriver jag det igen:
    Det handlar inte om att kvinnor inte ska få välja att få göra abort, det handlar om att jag har rätt över att vara ledsen över min egen situaton, när andra har det lätt. Läs om allting jag skrivit, sen kan vi diskutera. Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 18:37
    Skriver det IGEN: ni som skriver "det ger dig inte rätt att förminska deras glädje" osv, kan läsa mina andra inlägg jag har gjort, så slipper jag upprepa mig om och om och om och om igen.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-01 15:20
    Snälla rara söta underbara människor. Om ni vill få svar från mig så begär jag faktiskt att ni läser allt jag skrivit först. Jag har redan upprepat mig gång på gång, jag får snart fnatt. Tråden handlar inte om abort. Jag är för abort. Gör tusen aborter om du vill. Det rör mig inte. Jag kan följa med och hålla dig i handen. Det handlar inte om det. Det handlar om att jag har rätt att bli ledsen över att andra som kan få barn, inte vill ha barnen,och att vi som vill få barn inte kan. Det är alltså situationen jag är ledsen över, inte på någon person. Jag är väldigt glad över mina vänners graviditeter, och jag stöttar mina vänner som gjort/ska göra abort. Har jag besvarat era frågor nu?

Jag orkar verkligen inte skriva det fler gånger till.
  • Svar på tråden varför får hon barn, men inte jag!?
  • Nannafia

Du har all rätt till dina känslor! Det har vi alla. Men man kan vara försiktigt med hur man uttrycker dem till andra, men det uppfattar jag att du är. Jag har själv fått missfall 4 gånger, det var hemskt, trodde verkligen aldrig att det skulle bli bebis. Men det har gått bra, och nu är jag mamma till tre, och väntar mitt fjärde. jättelycklig. Så jag förstår din sorg, och också din avundssjuka - både på oss som har många barn, och på dem som "väljer bort barn". Men den som gör abort har det ju ofta också känslomässigt väldigt svårt. Kanske hon gärna vill ha barnet, men inte har stöd/ekonomi eller annat. Vi vet ju inte bakgrunden till beslutet, men det kan inte vara ett lätt beslut. Inte lätt att leva med efter heller.
    Men dina känslor dom måste du få ha oavsett, det är alltid bättre att erkänna för sig själv hur man mår och reagerar. Det mår man bättre av i längden. Men man ska inte låta sig förtäras av t ex avundssjuka, ilska eller annat. Det tar för mycket energi och leder sällan till något konstruktivt.
    Jag hoppas att det ska gå bra för dig, och att det blir en bebis till slut. Lycka till!

• clembke

Jag tycker att du har rätt att känna som du gör.
    Jag är inte ofrivilligt barnlös men kan tänka att jag skulle känna exakt samma sak som du.

Jag har gjort det, känt avundsjuka när alla kompisar fick barn men inte jag. Men det hade helt andra orsaker än ofrivillig barnlöshet. O då kan jag bara tänka hur jag skulle ha känt det när man sitter som i din situation. Jag skulle vara ledsen o undra varför en del k****'a runt o sen gör abort på abort, medan en annan försöker.

Hoppas att allt löser sig för er o att ni snart få ert efterlängtande barn.

• clembke
    clembke skrev 2010-08-26 16:26:20 följande:
    Jag har gjort det, känt avundsjuka när alla kompisar fick barn men inte jag. Men det hade helt andra orsaker än ofrivillig barnlöshet. O då kan jag bara tänka hur jag skulle ha känt det när man sitter som i din situation. Jag skulle vara ledsen o undra varför en del k****'a runt o sen gör abort på abort, medan en annan försöker.

Hoppas att allt löser sig för er o att ni snart få ert efterlängtande barn.
    Alltså jag menar inte att det är avundsjuka du känner utan att det va det jag kände då. Tänkte så att du inte missförstå mig.
  • Kakmoster

Eftersom man inte kan hjälpa vad man känner så är det klart att du har rätt att känna så.

Du verkar dessutom vara en väldigt stark och stöttande person för vännerna i din omgivning som blir gravida, trots att du själv har mycket svårare än de att få barn.

Det tråkiga är väl när de destruktiva bittra känslorna tar över hela ens personlighet och man inte kan hindra sig från att sprida galla över alla de runt omkring sig som kan få barn (vilket har hänt mig ett flertal ggr)

Hoppas att IVF är lösningen för dig (er) så att du också får uppleva lyckan i att bli mamma!

• yodi

det är klart att ni har rätt till era känslor och det är fullständigt förståligt att ni blir ledsna/arga om någon gör abort efter abort.

och jag förstår inte varför andra ska ge sig in i era trådar.

men samtidigt så ger det er inte rätten att kritisera andra.

under mina tre graviditeter har jag lidit av extremt illamående, länge, det har varit ungefär som att ha en fem månader lång maginfluensa, och vi var ett gäng som höll till i en tråd för just oss som måde väldig illa
    och det hände att  barnlösa gick in och skrev att vi inte förtjänade våra barn eftersom vi inte njöt av graviditeten och det tycker jag inte är okej.

• inyourface

Jag svara många samtidigt,så kan bli lite knasigt:

Jag, som jag redan skrivit, stöttar mina vänners beslut, vad det än må vara.
    Min bästa tjejkompis väntar en underbar liten tjej nu, är i vecka 26. Jag började gråta av lycka när hon berättade det. Visst kände jag "åhh jag önskar att det var jag!" Men så måste man få känna. Om någon i ens krets vinner miljonvinsten på triss så är man glad för den personen, men fan man önskar ju att man själv vunnit. Så är det ju.

Och jag kritiserar ingen, jag skulle ALDRIG gå in på en abort tråd och skriva "fy fan för er, jag försöker få barn och ni bara knullar så blir dom till sen ska ni ta bort dom, brinn i helvetet!!!" Jag skulle aldrig skriva så, och det är inte så jag känner heller. När min andra väninna, som gjort abort två gånger, så bad hon mig att följa med den tredje gången för killen hon var tsm med just då vägrade. Jag bet ihop och följde med, höll henne i handen osv. Fast att jag kände en sådan enorm sorg, och tänkte "gud kunde ju gett mig det barnet istället". Alltså är det inte min väninna som jag är frustrerad över, utan pågrund av situationen.
    En kvinna ska få göra tusen aborter om hon vill, det har varken jag eller någon annan rätt att döma, däremot så har jag rätt att känna mig sorgsen över det.

Det är lite svårt att förklara... Men, när jag får höra att någon ska göra abort, så tänker inte jag "fy fan ditt otacksamma helvete" utan jag tänker att hon gör det som är bäst för henne, och så känner jag mig avundsjuk på att jag kunde ju ha blivit gravid istället. Det är ju så det borde vara. I en perfekt värld. Den som vill ha barn, får barn, den som inte vill ha barn,bli inte gravid och tvingas göra abort. Så borde det vara. Men det är inte så.
    Så det är alltså själva situationen jag är sorgsen över, inte på personen. Vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt...

Om en vän till dig kommer och berättar att den precis vunnit 1 miljon kr, men att den inte vill ha dom pengarna av xxx skäl, så han/hon bestämmer sig för att kasta pengarna i toastolen. Hur hade ni reagerat?
    Man hade, iallafall jag, känt "nej men då kunde ju jag fått dom pengarna istället, jag kunde ju åkt utomlands" med mera. Men inte hade jag börjat hata min vän, för den vännen har rätt att spendera sina pengar hur han/hon vill. Förstår ni?

Så svårt att förklara...

The truth hurts, the lie's worse
  • Maggis
    yodi skrev 2010-08-26 19:51:16 följande:
    och det hände att  barnlösa gick in och skrev att vi inte förtjänade våra barn eftersom vi inte njöt av graviditeten och det tycker jag inte är okej.
    !
    //Maggis
  • Maggis
    inyourface skrev 2010-08-26 20:23:03 följande:
    Jag svara många samtidigt,så kan bli lite knasigt:

Jag, som jag redan skrivit, stöttar mina vänners beslut, vad det än må vara.
    Min bästa tjejkompis väntar en underbar liten tjej nu, är i vecka 26. Jag började gråta av lycka när hon berättade det. Visst kände jag "åhh jag önskar att det var jag!" Men så måste man få känna. Om någon i ens krets vinner miljonvinsten på triss så är man glad för den personen, men fan man önskar ju att man själv vunnit. Så är det ju.

Och jag kritiserar ingen, jag skulle ALDRIG gå in på en abort tråd och skriva "fy fan för er, jag försöker få barn och ni bara knullar så blir dom till sen ska ni ta bort dom, brinn i helvetet!!!" Jag skulle aldrig skriva så, och det är inte så jag känner heller. När min andra väninna, som gjort abort två gånger, så bad hon mig att följa med den tredje gången för killen hon var tsm med just då vägrade. Jag bet ihop och följde med, höll henne i handen osv. Fast att jag kände en sådan enorm sorg, och tänkte "gud kunde ju gett mig det barnet istället". Alltså är det inte min väninna som jag är frustrerad över, utan pågrund av situationen.
    En kvinna ska få göra tusen aborter om hon vill, det har varken jag eller någon annan rätt att döma, däremot så har jag rätt att känna mig sorgsen över det.

Det är lite svårt att förklara... Men, när jag får höra att någon ska göra abort, så tänker inte jag "fy fan ditt otacksamma helvete" utan jag tänker att hon gör det som är bäst för henne, och så känner jag mig avundsjuk på att jag kunde ju ha blivit gravid istället. Det är ju så det borde vara. I en perfekt värld. Den som vill ha barn, får barn, den som inte vill ha barn,bli inte gravid och tvingas göra abort. Så borde det vara. Men det är inte så.
    Så det är alltså själva situationen jag är sorgsen över, inte på personen. Vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt...

Om en vän till dig kommer och berättar att den precis vunnit 1 miljon kr, men att den inte vill ha dom pengarna av xxx skäl, så han/hon bestämmer sig för att kasta pengarna i toastolen. Hur hade ni reagerat?
    Man hade, iallafall jag, känt "nej men då kunde ju jag fått dom pengarna istället, jag kunde ju åkt utomlands" med mera. Men inte hade jag börjat hata min vän, för den vännen har rätt att spendera sina pengar hur han/hon vill. Förstår ni?

Så svårt att förklara...
    Jag tycker du förklarar bra. Och du har rätt att känna som du gör.
    //Maggis
  • VirrigaVerna

Var och en utgår ifrån sin egen situation och i svåra och känsliga frågor är det inte ovanligt att man förväntar sig att andra ska reagera som man själv hade gjort och därför blir ledsen och besviken när de inte gör det.
    Samtidigt får man aldrig glömma att det som är en persons högsta önskan och mirakel kan vara en annans värsta mardröm eller att inte alla har samma förutsättningar och önskningar i livet.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • FruNaftra

TS, sorgen följer en även in i föräldraskapet. Iallafall för mig.

Jag känner inte bitterhet längre, eller ja, inte lika  STARK bitterhet rättare sagt. Men jag känner ofta stor ledsamhet när någon säger att de väntar barn. Det påminner mig om vår sorg och den perioden som nästan slet oss i tusen bitar. Jag tror aldrig att jag kommer komma över den känslan. Ibland blir man så ledsen att man faktiskt har svårt att glädjas.

Så tiden läker inte alla sår. Man är snarare naiv om man tror att tiden läker detta. Barnlösheten kan lämna ett stort hål som följer en hela livet, oavsett om man lyckas få barn eller ej.

Svar på tråden varför får hon barn, men inte jag!?