EruGoEller skrev 2011-09-07 00:05:27 följande:
28 000 i ingångslön? Du skämtar..
Jag har runt 30 000 som ssk efter snart 20 år..
Nu som snart klar läkare erbjuds jag 25 000 och en del där över som lön innan AT ...och under AT.
Det går att tjäna bra med pengar som ssk men då får man arbeta i bemanningsföretag eller i Norge, eller Danmark.
30000 är väl en skitbra lön? Hur mycket menar du att du ska ha egentligen? Och att en AT inte har mer än 25000 är SKAM! Hen har kopiöst mycket mer kunskap och ansvar än du någonsin kommer att ha/få.
Anonym (Ville bara säga) skrev 2011-09-07 00:01:36 följande:
EtKm5
När det gäller nivå på utbidlning så handlar det nog mycket om vart du gått. Sophiahemmet släppte då inte igenom vem som helst på sin sjuksköterskeutbildlning. Där testades du både muntligt, skriftligt och med praktiska prov och hade du gjort om dem nog många gånger så åkte du ut. Nä jag tyckte utbidlningen höll hög klass rakt igenom. Och ja den håller utomlands. För tusan det finns länder där du inte ens fanses klara att sätta en pvk.
'
När det gäller strejk så skulle det säkert vara effektivt om alla gick ut samtidigt men det funkar inte för då räknas det till en samhällsfarlig strejk....ja ni fattar det går inte ens att ta till strejk för att få upp lönen.
28 000 borde vara ingångslön. De där som sätter lönen borde gå med en sommarmånad och se stressen, yrkesuppgifterna, ansvaret och sen skulle de sätta sig ned och säga vad vi borde tjäna. Tror lönerna skulle öka markant.
Nu vet jag ju inte vad definierar som hög klass. En del menar ju att det är en enorm prestation att få ett MVG på gymnasiet, jag skulle säga att det är en barnlek.
Och ang PVK, 75% av svenska SSK kan inte heller vaken sätta PVK eller ta ett klassiskt venprov utan får ringa på narkos!