• Kvammen

Var har Sahlin tagit tatt ifrån?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mona_Sahlin#cite_note-3

Är det en gimmick att säga "tatt"?

Född i Norrland och fina skolor här till studenten blev ett jobb i disken, uppäxt med S-inaveln och har haft kontorsjobb efter disken. Så var kom tatt ifrån?

• Svar på tråden Var har Sahlin tagit tatt ifrån?
  • Itchy

Sorry, men jag fattar INGENTING!!!

I'd rather be pissed off than pissed on...
  • Grizelda
    Itchy skrev 2010-08-26 23:03:02 följande:
    Sorry, men jag fattar INGENTING!!!
    Varför säger hon "tatt" och inte "tagit", som hon borde göra med hänsyn taget till sin bakgrund. Tror jag.
  • idiblon yes

Säger "tatt" rätt ofta här i Skåne.

FL är guld.
  • Itchy

Shit va långsökt allt det här var...

• Korsriddaren

Weird topic indeed. Tomte

Ditat scientia vitam!
  • Korsriddaren
    KinkyE skrev 2010-08-30 01:49:16 följande:

tatt säger man mycket i värmland

Det gör man nog på väldigt många andra ställen i Sverige. Vet inte om det är vad TS vill explicera, men det kan ju vara frågan om sociolekt och inte dialekt. Glad
    Ditat scientia vitam!
  • Kvammen

Mona är uppväxt i 08 som jag och här är vi inga tatt-are.

• Kvammen

Hon vill visa att hon kan vara en

• Åsa

"Tatt" är normalt talspråk i de södra delarna av Sverige åtminstone; hur det ser ut i Stockholm har jag inte tänkt på. "Tagit" är skriftspråkligt i mina öron, något som jag knappast skulle reagera över i en ledigt hållen intervju.
    Om det är arbetarspråkligt i Stockholm kan det förstås vara ett medvetet val från Sahlins sida, på samma sätt som jag antar det är när professorn i modern svenska, Lars-Gunnar-Andresson från Göteborg, naturligtvis väl medveten om både dia- och sociolekter, har kvar sin "arbetar-pôjk-accent" såväl när han föreläser som medverkar i radio och TV.

• Gung Ho
    Åsa skrev 2010-09-06 23:31:29 följande:
    "Tatt" är normalt talspråk i de södra delarna av Sverige åtminstone; hur det ser ut i Stockholm har jag inte tänkt på. "Tagit" är skriftspråkligt i mina öron, något som jag knappast skulle reagera över i en ledigt hållen intervju.
    Om det är arbetarspråkligt i Stockholm kan det förstås vara ett medvetet val från Sahlins sida, på samma sätt som jag antar det är när professorn i modern svenska, Lars-Gunnar-Andresson från Göteborg, naturligtvis väl medveten om både dia- och sociolekter, har kvar sin "arbetar-pôjk-accent" såväl när han föreläser som medverkar i radio och TV.
    Har aldrig hört ngn från sthlm säga 'tatt'..
  • Kvammen
    Add3 skrev 2010-09-07 01:00:32 följande:
    Har aldrig hört ngn från sthlm säga 'tatt'..
    Utom Sahlin som bor i Saltsjö-Boo 08
  • Gung Ho
    Kvammen skrev 2010-09-08 07:28:18 följande:
    Utom Sahlin som bor i Saltsjö-Boo 08
    Ja, fast förklaringen finns ovan...Skrattande
  • Isfjord

I nordöstra Småland runt Jönköping säger de tatt, men jag har inte hört det runt Kalmar, Nybro.
    Tror det kommer från Romani, men är inte säker.

• Itchy
    Isfjord skrev 2010-09-30 20:31:36 följande:
    I nordöstra Småland runt Jönköping säger de tatt, men jag har inte hört det runt Kalmar, Nybro.
    Tror det kommer från Romani, men är inte säker.
    Jag är jönköpingare och tror att de flesta jag känner säger tagit.

Romani brukar väl sällan vara så nära svenskan att ett ord är samma fast böjs annorlunda.
  • Isfjord
    Itchy skrev 2010-09-30 22:21:36 följande:
    Jag är jönköpingare och tror att de flesta jag känner säger tagit.

Romani brukar väl sällan vara så nära svenskan att ett ord är samma fast böjs annorlunda.
    Inflyttad i Jönköping, och alla infödingar jag känner säger tatt. Men aldrig hört det av släkten i Kalmar och Nybro.
Svar på tråden Var har Sahlin tagit tatt ifrån?